Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 04:53

30
دی
الگوی غذايی سالم برای كودكان

الگوی غذايی سالم برای كودكان

کلسیم برای سلامتی و بخصوص استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری می‌باشد. البته، ‌این مواد علاوه بر کلسیم حاوی ویتامین‌های گروه B و پروتئین نیز می‌‌باشند. اگر به خوردن لبنیات علاقه ندارد، کلسیم مورد نیاز را از دیگر منابع تامین کنید.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه


مصرف روزانه هر یک از بخش‌های هرم

سعی کنید بچه‌ها روزانه مطابق مقادیر ذکر شده از هر یک از بخش‌های هرم استفاده کنند و به خاطر داشته باشید که ‌این برنامه،  پیشنهادی برای درست مصرف کردن است و امکان دارد بعضی روزها بچه‌ها به میزان کمتر یا بیشتری از آن احتیاج داشته باشند.

غذاهای کلسیم‌دار
شیر، شیر سویا (غنی شده با کلسیم)، پنیر، ماست، خامه، پنیر سویا (توفو)، ماهی (مانند ساردین) و سبزیجات با برگ‌های سبز تیره.

مزایا
کلسیم برای سلامتی و بخصوص استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری می‌باشد. البته، ‌این مواد علاوه بر کلسیم حاوی ویتامین‌های گروه B و پروتئین نیز می‌‌باشند. اگر کودکتان علاقه‌ای به خوردن لبنیات ندارد، کلسیم مورد نیاز بدنش را از دیگر منابع ذکر شده تامین کنید.

غذاهای پروتئین‌دار
گوشت بدون چربی، مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، حبوبات، مغزها و فرآورده‌های سویا.

مزایا
پروتئین همانند ویتامین‌های گروه B، آهن و روی برای رشد و ترمیم سلول‌های بدن لازم می‌باشد. نیاز بچه‌ها به پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزنشان 1 گرم و در بزرگسالان 0/75 گرم می‌باشد. برای مثال، بچه‌ای که 40 کیلوگرم وزن دارد روزانه به 40 گرم پروتئین احتیاج دارد. 
بچه‌هایی که گیاهخوار هستند، لازم است از پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا، حبوبات، غلات، مغزها، دانه‌های گیاهی و سویا) به مقدار كافی استفاده کنند.   

میوه و سبزیجات

شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات و سالاد. از آب میوه‌ها و یا سبزیجات هم می‌توان استفاده کرد. 

مزایا 
میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی گیاهی (فیتونوترینت‌ها) می‌باشند که برای سلامت و مقابله با بیماری‌ها ضروری می‌باشند. دریافت ویتامین‌ها (بخصوص ویتامین C) از طریق میوه‌ها و سبزیجات برای سیستم‌ایمنی بدن ضروری است. دریافت مواد معدنی مانند منیزیم نیز برای داشتن استخوان‌هایی سالم لازم می‌باشد. سعی کنید بچه‌ها از انواع مختلف میوه‌‌ها و سبزیجات استفاده کنند و برای برخورداری از تمام فواید، از میوه و سبزیجات با رنگ‌های گوناگون بهره گیرند.

چربی‌های خوب و روغن‌ها
مغزها (از قبیل گردو و بادام)، کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتابگردان، روغن مغزها و بذرها (روغن زیتون، کانولا و آفتابگردان) و روغن ماهی. 

مزایا
روغن‌های ذکر شده  منابع غنی از اسیدهای چرب خوب و سودمند (اسیدهای چرب امگا3 و امگا6) می‌باشند.

غلات و سیب زمینی
نان، پاستا، برنج، ماکارونی، غلات صبحانه، بیسکویت‌های گندمی و سیب‌زمینی.

مزایا
این گروه منبع فراوانی از انرژی، کربوهیدرات، ویتامین‌های گروه B، آهن و سایر مواد معدنی می‌باشد. سعی کنید نیمی از غلات مصرفی فرزندانتان را از غلات کامل و سبوسدار تامین نمایید. ‌این دسته از غذاها منبع مهمی از فیبر می‌باشند که باعث سالم ماندن دستگاه گوارش و نیز پیشگیری از یبوست می‌شوند.

مصرف اسیدهای چرب
امگا-3 سبب بهبود رفتار کودکان و نیز وضعیت درس خواندن آنها می‌شود. تحقیقات انجام شده بر روی کودکانی که مشکل خواندن (خوانش پریشی: dyslexia)  داشتند، نشان داد که مصرف مکمل‌های امگا-3 در آنها موجب پیشرفت در خواندن مطالب و قدرت دیکته کردن کلمات شد.

اندیس گلیسمیك
اندیس گلیسمیك (GI) شاخصی است برای میزان واکنش بدن به غذاهای کربوهیدرات‌دار. مواد غذایی شیرین و كربوهیدرات‌های نشاسته‌دار تصفیه شده، GI بالایی دارند و با خوردن آنها بلافاصله سطح قند خون بالا می‌رود. اگر میزان مصرف چنین موادی در بچه‌ها بالا باشد، ممکن است قند خونشان بالا رفته و مشکل‌ساز شود و همچنین متوجه تغییراتی در میزان انرژی و حالات آنها بشوید.

بعضی بچه‌ها به مواد قندی و برخی غذاهای دیگر که GI بالایی دارند حساس بوده و بلافاصله بعد از مصرف آنها قند خونشان بالا می‌رود. در نتیجه پانکراس، انسولین بیش از حد می‌سازد تا سطح قندخون را سریعاً پایین بیاورد. ‌این عکس‌العمل سریع بدن موجب احساس خستگی، بدخلقی و تند مزاجی در بچه‌ها می‌شود. بعلاوه، تمرکزشان کاهش یافته و مغزشان زود خسته می‌شود. در بچه‌های کمی بزرگ‌تر نیز با افت تحصیلی و حواس پرتی همراه است.

بنابراین بچه‌ها باید از خوردن غذاهایی که بلافاصله قند خون را بالا می‌برند پرهیز کنند و مواد غذایی که GI کمتری دارند را جایگزین  این مواد نمایند. همچنین باید سعی کنند در وعده‌های اصلی از غذاهای با GI پایین و در میان وعده‌ها هم از میوه‌های تازه، مغزها و دانه‌های گیاهی (که GI کمی دارند) استفاده نمایند، مواد غذایی که GI بالایی دارند (مانند نان سفید) را به میزان کم مصرف نموده و یا آن را همراه با موادی که GI پایینی دارند (مانند لوبیای پخته) و یا مواد پروتئینی (ماهی تن یا پنیر) میل كنند. غذاهای اصلی و یا میان وعده‌هایی که GI کمتری دارند بچه‌ها را در طی روز پر انرژی نگاه می‌دارد و آنان دیگر نیاز چندانی به خوردن تنقلات احساس نمی‌کنند.  

 

برچسب ها: تغذیه کودک، میان وعده کودک، الگوی غذايی سالم كودكان، وعده های غذایی اصلی کودکان، کودک و مصرف پروتئین، کودک و دریافت کلسیم تعداد بازديد: 863 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز