Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 آبان 1403 - 05:04

30
مهر
جامدادی نمدی

جامدادی نمدی

می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانستید که با چند تکه پارچه نمدی باقی‌مانده از قبل می‌توانید یک پروژه خیاطی جالب و کاربردی را تجربه کنید؟ چیزی که خیلی سریع و راحت آماده می‌شود، چیزی مثل یک جامدادی نمدی.

مترجم : اعظم اسلامی مجد‌

azameslamimajd2008@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانستید که با چند تکه پارچه نمدی باقی‌مانده از قبل می‌توانید یک پروژه خیاطی جالب و کاربردی را تجربه کنید؟ چیزی که خیلی سریع و راحت آماده می‌شود، چیزی مثل یک جامدادی نمدی. ما در اینجا از پروژه‌های بسیار راحت و آسان استفاده می‌کنیم تا تجربه خوشایندی را در کنار هم داشته باشیم. این یکی خیلی به درد فرزندتان می‌خورد و با شروع سال تحصیلی جدید می‌تواند مداد رنگی‌هایش را در آن جای داده و از کار هنری مادرش لذت ببرد. اگر علاقه‌مند به انجام این پروژه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنم که به وسایل مورد نیاز برای تهیه آن نیز توجه کنید تا متوجه شوید که با چه وسایل دم‌دستی و حتی دور‌ریز می‌توانید چیزهای کاربردی و زیبا درست کنید.

بیشتربخوانید:

نشانک کتاب با جیب

 

 

 

ابزار و وسایل مورد نیاز

 چند تکه پارچه نمدی باقی‌مانده از پروژه‌های قبلی خیاطی

 قیچی، نخ، سوزن و چرخ خیاطی

 دکمه

(بله، به همین سادگی و راحتی!)

 

مراحل انجام کار

مرحله 1: دوختن تکه‌های پارچه‌های نمدی به همدیگر

تکه‌هایی که دارید را به یکدیگر بدوزید تا یک چیزی شبیه یک مستطیل نسبتا باریک و بلند درست شود. انتخاب شما از رنگ‌ها و فرم‌های تکه‌ها، کاملا به سلیقه و خلاقیت خودتان بستگی دارد. ابعاد مستطیل مورد نظر برای درست کردن جامدادی حدود 10 سانتیمتر در 45 سانتیمتر باشد. در اینجا تکه‌هایی که داشتیم را به این شکل در آوردیم (با عرض یکسان) و بعد با دوخت ساده، به هم وصل‌شان کردیم. اینکه از روی کار هم جای دوخت‌ها را، کوک ساده بزنید یا نه، کاملا سلیقه‌ای است و به خودتان بستگی دارد. اگر می‌خواهید که جامدادی مورد نظرتان با هر سایز و اندازه از خودکار و مداد، متناسب باشد، قبل از برش زدن می‌توانید مدادها و خودکارهای مختلفی را اندازه بگیرید و بلندقدترین آنها را مبنای انتخاب طول جامدادی در نظر داشته باشید.

 

مرحله 2: یک سجاف برای انتهای کار

در انتهای نوار مستطیلی که از تکه‌های نمد درست شده، یک سجاف ایجاد کنید (قسمت زرد رنگ). ما از جای دوخت یک سانتیمتری استفاده کردیم و دو خط دوخت ساده به موازات هم در لبه انتهایی کار ایجاد کردیم. از سوزن دوقلو استفاده نکنید. دلیلش را بعدا خواهیم گفت. سجاف را با دو خط دوخت ساده ایجاد کنید.

حالا مستطیل را با اندازه تقریبی 15 سانتیمتر به سمت بالا تا کنید. همان طور که در تصویر می‌بینید، بعد از تا خوردن باید نوک مدادها کاملا بیرون باشد و بدنه‌شان داخل جامدادی.

 

مرحله 3: درِ جامدادی یا لبه برگردان آن

برای درست کردن در جامدادی یا لبه برگردان آن، بخش بلندتر را دو بار تا بزنید. مطابق با آنچه که در تصویر مشاهده می‌نمایید، تای اول نباید کوچک‌تر از 5 – 3 سانتیمتر باشد، زیرا این مقدار عرض برای دوختن دکمه به این بخش از جامدادی ضرورت دارد.

حالا بخش ابتدایی جامدادی را نیز همانند بخش انتهایی آن دوخت سجاف بزنید. بهتر است دو خط موازی دوخت سجاف حدود 6 – 4 میلی‌متر از هم فاصله داشته باشند (حدود نیم سانتیمتر).

 

مرحله 4: دوخت نهایی کار

نوار مستطیلی نمدی را به پشت برگردانید و دو طرف جامدادی را به هم بدوزید. دوخت ساده مناسب‌تر است (یک دوخت ساده مثل آب خوردن).

 

مرحله 5: ایجاد سوراخ دکمه

حالا نوبت ایجاد درز یا سوراخ برای دکمه است. در این مرحله متوجه می‌شوید که چرا تاکید داشتیم لبه بالایی کار را دوخت سجاف بزنید. در فاصله بین دو خط دوخت در جامدادی و درست در وسط آن، یک برش کوچک به اندازه دکمه‌ای که در نظر گرفته‌اید، ایجاد کنید. سر و ته جای دکمه را با دوختن عمودی و ریز، ببندید تا درز ایجاد کرده به مرور زمان گشادتر نشود. این کار را می‌توانید با نخ و سوزن نیز انجام دهید.

 

مرحله 6: دوختن دکمه

برای نصب دکمه یعنی مرحله پایانی کار، مکان مناسب برای قرار گرفتن دکمه را مشخص کنید و آن را به همان بخش بدوزید. حالا دیگر کار این جامدادی نمدی تمام است و می‌توانید آن را به فرزندتان هدیه بدهید. این جامدادی را می‌توانید با پارچه‌های دیگر و در رنگ‌های مختلف درست کنید. ابعاد دیگر آن می‌تواند جا دفتری باشد و یا حتی از آن برای جای عینک استفاده شود.

 

تعداد بازديد: 48 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز