Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:49

29
اردیبهشت
دوختن کیسه وینیل (پلاستیکی) زیپ‌دار

دوختن کیسه وینیل (پلاستیکی) زیپ‌دار

یادگیری دوختن کیسه زیپ‌دار پلاستیکی (وینیل) با یک الگوی راحت و ساده، می‌تواند یک پروژه دوخت و دوز و یک تجربه عالی باشد. با این کیسه پلاستیکی می‌توانید به کشوی وسایل خود و یا کودک‌تان سر و سامان دهید

مترجم: اعظم اسلامی مجد

 

تحریریه زندگی آنلاین : یادگیری دوختن کیسه زیپ‌دار پلاستیکی (وینیل) با یک الگوی راحت و ساده، می‌تواند یک پروژه دوخت و دوز و یک تجربه عالی باشد. با این کیسه پلاستیکی می‌توانید به کشوی وسایل خود و یا کودک‌تان سر و سامان دهید و همزمان به دلیل شفافیت، می‌توانید محتویات داخل کیسه را هم ببینید. به این ترتیب خیلی راحت هم می‌توانید وسایل‌تان را پیدا کنید.

* پارچه وینیل (پلاستیک) چیست؟

وینیل یک ماده پلاستیکی انعطاف‌پذیر است. کمی کش می‌آید و دارای رنگ‌ها، چاپ‌ها و ضخامت‌های مختلف است. برای این کیسه‌های کوچک وینیل ضخامت 10 مناسب است تا هم دوخت و دوز راحت باشد و هم خرید و تهیه آن راحت باشد.

بیشتربخوانید:

کیسه غذای کودک (قابل شست و شو و بادوام)

 

 

وسایل مورد نیاز

* وینیل شماره 10

* زیپ 25 سانتیمتری

* پارچه نخی

* لایی‌چسب (نوع نازک و سبک)

* ابزار دوخت و دوز

* چرخ خیاطی

* الگوی دوخت کیسه و زیپ

بیشتربخوانید:

طرز دوخت جا عینکی

روش کار

وینیل را می‌توان در صورت چروک بودن با اتوکشی صاف کرد، البته حرارت اتو را پایین بیاورید و از بخار هم استفاده نکنید و حتما از پارچه پرس استفاده کنید.

تکه‌های مربوط به بخش پارچه‌ای کیف را در اندازه‌های مناسب برش بزنید. پارچه لایی نازک را با اتو به پشت تکه‌های پارچه‌ای بچسبانید (چهار تکه مستطیل شکل پارچه‌ای که پشت دو تای آنها را پارچه لایی چسبانده‌اید و دو تای دیگر لایی ندارند).

انتهای زبانه‌ها را با انتهای زیپ هماهنگ کنید. دو سر زیپ را با تکه‌های کوچک‌تر پارچه ببندید. یک دوخت یک سانتیمتری به هر کدام بزنید و بقیه‌اش را ندوزید. زبانه‌ها را به اندازه عرض زیپ کوتاه کنید.

سپس انتهای زبانه را به سمت داخل تا بزنید، به طوری که سر و ته زیپ داخل زبانه‌های دو طرف پوشانده شود. سپس یک دوخت دیگر بزنید تا کاملا محکم و مرتب شود. حالا دو سر زیپ را پارچه دوخته‌اید و نوبت بخش‌های دیگر کیسه است.

بیشتربخوانید:

آموزش دوخت کاور مبل در منزل به ۲ روش

 

 

 

دو تکه وینیل را با روی هم گذاشتن، مرتب کنید و سه طرف آن دو تکه را بدوزید تا به هم وصل شوند (یک طرف بلند و دو طرف کوتاه).

یک سانتیمتر جای درز را در دوخت و دوز هیچگاه فراموش نکنید. قسمت‌های اضافه گوشه‌ها را کوتاه کنید. حالا کیسه پلاستیکی را به رو برگردانید.

زیپ را بین دو تکه پارچه به صورت ساندویچی قرار دهید. یک پارچه که لایی دارد رو باشد و پارچه بدون لایی زیر و زیپ بین آن دو. سپس طول آن را در محل قرار گرفتن زیپ بین دو لایه پارچه‌ای، دوخت بزنید (در هنگام دوختن احتمالا گیره زیپ اذیت‌تان می‌کند. پس با حرکت دادن آن فاصله‌اش را با نقطه وارد شدن سوزن در پارچه هماهنگ کنید تا این کار راحت‌تر انجام شود).

همین مراحل را با بخش دیگر (طرف دیگر زیپ) تکرار کنید. سپس دو لایه دوخته شده به هم را باز کنید (مطابق شکل)، طوری که پشت پارچه‌ها رو به رویتان باشد. سپس قسمت بالا و پایین آن را دوخت بزنید و یک سانتیمتر هم جای دوخت بگذارید.

بخش روی پارچه‌ها را با وینیل هماهنگ کنید. دور تا دور لبه پاره را از قسمت رو بر روی دور تا دور وینیل آن هم از رو بیفتد. بهتر است با گیره این دو بخش را به هم وصل کنید. سپس دوخت بزنید.

این بخش‌ها را هم به یکدیگر بدوزید و یک سانتیمتر جای دوخت را فراموش نکنید. کیسه را به پشت برگردانید و پارچه آستری را به سمت پایین بکشید. جای درز آستری را تا بزنید. ابتدا سنجاق بزنید و سپس آن را بدوزید. حالا بخش آستری پارچه هم در جای خود قرار گرفته است و کار دوختن کیسه به پایان رسیده است. شما می‌توانید داخل کیسه را پُر کنید و به هر شکلی که دوست دارید، مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

درست کردن شال گردن با ژاکت قدیمی

ایده هایی برای استفاده دوباره از لامپ های دوریز

تزیین گلدان های قدیمی با لاک ناخن

 

برچسب ها: خلاقیت، کاردستی، هنر، آموزش خیاطی، خیاطی، آموزش تصویری، الگو، پارچه نخی، پارچه، خیاطی بدون الگو، کیسه تعداد بازديد: 124 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز