Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 08:20

5
اردیبهشت
راهنمای خرید اسباب بازی

راهنمای خرید اسباب بازی

در کنار تمام وسایل و ملزوماتی که برای کودکان و بچه‌های خردسال تهیه و خریداری می‌شود، اسباب‌بازی یکی از وسایلی محسوب می‌شود که در کنار سرگرمی و مشغولیتی که برای بچه‌ها ایجاد می‌کند

به قلم :  مهرنوش رجایی - روانشناس تربیتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در کنار تمام وسایل و ملزوماتی که برای کودکان و بچه‌های خردسال تهیه و خریداری می‌شود، اسباب‌بازی یکی از وسایلی محسوب می‌شود که در کنار سرگرمی و مشغولیتی که برای بچه‌ها ایجاد می‌کند، زمینه‌های لازم را برای شادی، نشاط و شکوفایی کودکان فراهم می‌سازد. البته درست است که در انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان باید علاقه و سلیقه آنان را در نظر داشت و به آن توجه نمود، اما تا زمانی که کودکان شناخت و آگاهی کافی در ارتباط با انتخاب اسباب‌بازی‌های مورد نظر خود پیدا نکرده‌اند، لازم است تا والدین در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و اسباب‌بازی‌های مناسب را برای فرزندشان خریداری نمایند. برای انتخاب هر گونه اسباب‌بازی فاکتورهای مختلفی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان انتخابی درست و معقول در این زمینه داشت.

بیشتربخوانید:

ایده های دوست داشتنی برای اتاق بازی کودک

 

 

 

 

انتخاب اسباب‌بازی متناسب با سن

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که در انتخاب اسباب‌بازی‌ها حتما سن و جثه فرزندتان را در نظر داشته باشید. بدین معنی که اسباب‌بازی آنقدر بزرگ نباشد که بچه‌ها قادر به حرکت دادن آن نباشند و آنقدر کوچک و ریز نباشد که بچه‌های نوپا با فرو بردن و قورت دادن آن در دهان‌شان با خطر جدی مواجه شوند.

 

 اسباب‌بازی‌های حرکتی؛ گزینه‌های مناسب برای بچه‌ها

در نظر داشته باشید که اسباب‌بازی‌های حرکتی باعث تحرک و جست و خیز کودکان می‌شوند. امروزه بازی‌های رایانه‌ای، بازی با تبلت و گوشی موبایل باعث چاقی، مشکلات استخوانی و تنبلی کودکان شده‌اند، در حالی که سرگرم شدن با اسباب‌بازی‌هایی مانند توپ، وسایل شن‌بازی کنار ساحل، سه‌چرخه و اسکوتر باعث تحرک و جنب و جوش کودک شده و در کنار سرگرمی، مهارت‌های حرکتی آنان را افزایش می‌دهد.

 

اسباب‌بازی مشاغل؛ انتخابی دیگر برای بازی

حتما در انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان‌تان، اسباب‌بازی مشاغل را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال سِت وسایل پزشکی و یا مجموعه‌ای از وسایل تاسیسات از جنس پلاستیک نرم و بدون خطر که دارای مزیت‌های چند جانبه‌ای هستند، برای بازی بچه‌ها بسیار مناسب می‌باشند، چرا که ضمن آشنایی کودکان با مشاغل و حرفه‌های مختلف باعث تفکر و تخیل کودکان شده و قدرت فکر و اندیشه آنان را بالا می‌برد.

بیشتربخوانید:

خفگی ناشی از پریدن جسم خارجی

 

 

 

 

اسباب‌بازی‌های فکری و جورچین؛ بازی‌هایی متفاوت

یکی دیگر از اسباب‌بازی‌هایی که فکر و اندیشه کودکان را بازتر و تمرکز آنان را بیشتر می‌کند، بازی‌های فکری و جورچین‌هایی است که برای درست کردن آن‌ها، کودکان باید از قدرت فکر و تمرکز خود استفاده کنند. نمونه‌هایی از این نوع بازی‌ها شامل لگو و پازل است که بچه‌ها برای هر بار چیدن و کنار هم گذاشتن آن باید دقت و تمرکز کافی داشته باشند.

 

 ایمنی در اسباب‌بازی را هرگز فراموش نکنید

ایمنی در اسباب‌بازی رکن اصلی انتخاب آن‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل در خرید اسباب‌بازی‌ها حتما به ایمنی و بی‌خطر بودن آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

اسباب‌بازی‌های شکستنی و یا از جنس شیشه را هرگز برای بازی کودکان‌تان انتخاب نکنید.

همچنین از خرید اسباب‌بازی‌هایی که بُرنده و یا نوک‌تیز هستند که باعث ایجاد آسیب و صدمه در کودکان می‌شوند، حذر کنید، اما یک نکته بسیار مهم در این زمینه وجود دارد، و آن استفاده از اسباب‌بازی‌ها و وسایل بازی است که در پارک‌ها و بوستان‌ها برای کودکان در نظر گرفته شده‌اند. لازم و ضروری است که هنگام استفاده کودکان‌تان از این نوع وسایل بازی، او را به تنهایی رها نکنید و مراقبت لازم را داشته باشید. همچنین هنگام استفاده از آن‌ها در کنارشان بمانید.

 بیشتربخوانید:

روش های ساده برای ضدعفونی اسباب‌بازی‌ها

نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

فواید گِل بازی برای کودکان

 

 

برچسب ها: روانشناسی، چاقی، رشد کودک، تقویت هوش، توپ، اسباب‌بازی، گوشی موبایل، تبلت، بازی فکری، مهرنوش رجایی تعداد بازديد: 197 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز