Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 05:55

27
تیر
بال های تخیل‌ کودکان

بال های تخیل‌ کودکان

در انیمیشن‌ها اتفاقات عجیب و غریب زیادی رخ می‌دهد که لازم است آنها را برای کودکان خود توضیح بدهیم تا از بروز خطرات احتمالی ناشی از تقلید فرزندانمان از آنها جلوگیری کنیم.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

شاید شما هم از آن دسته مادر و پدر‌ها باشید که عاشق نگاه کردن به کارتون‌ها یا همان انیمیشن‌ها هستند.

در این صورت کودک شما این شانس را دارد که بتواند درباره انیمیشن مورد علاقه‌اش با شما صحبت کند، نظر شما را بداند و از همه مهم تر از راهنمایی‌های روشنگر شما برخوردار بشود!

شاید تعجب کنید اما در انیمیشن‌ها اتفاقات عجیب و غریب زیادی رخ می‌دهد که لازم است آنها را برای کودکان خود توضیح بدهیم تا از بروز خطرات احتمالی ناشی از تقلید فرزندانمان از آنها جلوگیری کنیم.

گاهی هم لازم است مفاهیم و نشانه‌های موجود در کارتون‌ها و انیمیشن‌ها را برای فرزندانمان توضیح دهیم، تا آنها بتوانند پیام‌های مهم فیلم‌ها و کارتون‌ها را درک کنند و همچنین تمرکز و تحلیل را یاد بگیرند.

ما باید بتوانیم برای کودکانمان در باره اتفاقات تخیلی یا حقیقی انیمیشن‌ها صحبت کنیم و هر جا که لازم است حقیقت ماجرا را به زبان خود آنها به آنها بگوییم و البته بد نیست که به کودکانمان یاد بدهیم که خیلی مواقع نیز، تخیلات ما می‌توانند در سال‌های آتی توسط دانشمندان به حقیقت مبدل شوند.

همان‌گونه که دستگاه‌های پیچیده‌ای که حاصل تخیل ذهن ژول ورن نویسنده داستان‌های تخیلی بودند به حقیقت پیوسته و اختراع و ساخته شده‌اند.

در این جا نمونه‌هایی از توضیحات لازم برای کودکان را به نقل از یک مقاله خارجی برایتان آورده‌ام. امیدوارم خوش‌تان بیاید.

راپونزل موطلایی

در این داستان، جادوگری بدجنس یک دختر جوان و زیبا به نام «راپونزل» را در برجی اسیر کرده است. راپونزل آوازی دوست داشتنی و موی طلایی بسیار بسیار بلندی دارد.

یک روز، صدای این دختر زیبا شاهزاده‌ای را که از میان جنگلی در آن نزدیکی رد می‌شود، مجذوب خود می‌کند. آنها عاشق هم می‌شوند، و راپونزل موهایش را پایین می‌اندازد تا شاهزاده از آن برای بالا رفتن از برج و نجات وی استفاده کند.

ولی آیا چنین چیزی ممكن است؟ یك بررسی علمی همه چیز را معلوم می‌كند. یک رشته موی متوسط می‌تواند حدود 139 گرم یا تقریباً به اندازه وزن دو عدد شیرینی را تحمل کند.

به فرض اینکه تعداد موهای سر به طور متوسط حدود 140000 عدد باشد، نه تنها یكی بلكه چند شاهزاده باید بتوانند از موی راپونزل بالا بروند در حالیكه این طور نیست!

اگر راپونزل مویش را پایین بیاندازد و شاهزاده آن را بگیرد و بالا بیاید، ممکن است پوست سرش كنده شود! همچنین قسمت‌های دیگر بدن او ممکن است نتوانند این وزن را تحمل کنند.

خوشبختانه تدابیری وجود دارد که او می‌تواند به کار ببرد و فشاری را که بر سر و بدنش وارد می‌شود، کاهش دهد. یك استادیار فیزیک می‌گوید که اگر راپونزل مویش را قبل از پایین انداختن به جایی گره بزند سالم‌تر و مطمئن‌تر است.

هر چیزی كه این گره روی آن بسته شده باشد وزن شاهزاده را تحمل می‌کند. این ایده خیلی بهتر از این است كه پوست سر راپونزل را نقطه تکیه گاه قرار دهیم.

حالا اگر روزی روزگاری در بالای قلعه‌ای بلند زندانی شدید، این توصیه را حتماً به خاطر داشته باشید! اما قبل از آن باید صبر كنید تا موی‌تان بلند شود!

پری دریایی و عشق بی‌صدا!

در داستان «پری دریایی»، آریل، دختر شاه دریاها عاشق آدمیزاد می‌شود بنابراین از جادوگر می‌خواهد که او را تبدیل به یك انسان کند تا بتواند قدم به خشكی بگذارد.

آن جادوگر با آریل معامله‌ای می‌کند و در عوض انجام دادن این تغییر شکل صدایش را از او می‌گیرد. آریل تبدیل به دختری زیبا می‌شود و به خشكی می‌رود.

اما شاهزاده او را نمی‌شناسد چون فقط صدای او را شنیده است. البته طبق معمول این داستان‌ها، آریل بعدها دوباره صدایش را به دست می‌آورد و به عشق رؤیاهایش می‌رسد. 

در این داستان، جادوگر برای اینكه صدای آریل را از او بگیرد، طلسمش می‌كند. اما ظاهراً بدون جادو و جنبل هم می‌توان این كار را انجام داد!

دانشمندان یك راه نظری پیدا كرده‌اند كه به وسیله آن امواج صوتی اطراف یك شیء را خم كرده و جهت‌شان را تغییر می‌دهند به این ترتیب آنها می‌توانند از خروج تمامی ‌صداهای ایجاد شده در داخل یک محیط فرضی جلوگیری کنند.

شاید هم جادوگر بدجنس، یك سپر صوتی دور آریل درست كرده بوده اما عشق این دختر به شاهزاده، این سپر را از بین برد و صدای زیبایش را به گوش شاهزاده رساند!

پرواز با قالیچه پرنده

یكی از جالب‌ترین اشیائی كه در قصه‌ها با آن برخورد می‌كنیم، قالیچه پرنده است.

در داستان‌های «هزار و یك شب» قالیچه‌ای هست كه مثل یك پر سبك، در هوا به پرواز در می‌آید و مسافر خود را به هر جا كه فرمان دهد می‌رساند.

اخیراً سه دانشمند مقاله‌ای را در مجله «مطالعات فیزیک» منتشر کرده‌‌اند مبنی بر این كه تحت شرایطی خاص یك قالیچه می‌تواند پرواز كند!

به گفته آنها بر اساس قوانین پایه فیزیك، در صورتی كه هوا با فركانسی مناسب مرتعش شود، می‌تواند قالیچه‌ای كوچك و نازك را به پرواز درآورد؛ درست مانند تكه‌ای دستمال كاغذی كه هنگام بر زمین افتادن در هوا شناور می‌شود.

محاسبات آنها نشان می‌دهد که امواج کوچک هوا در ضربان‌های تند و پی در پی می‌توانند یک قالیچه را با سرعت حدود یک فوت در هر ثانیه پیش ببرند.

البته نباید به این زودی‌ها منتظر پرواز قالیچه در هوا باشید اما به گفته دانشمندان این شرایط خاص در حیطه طبیعت و تكنولوژی قابل ایجاد می‌شود.

البته برای به پرواز درآوردن یک قالیچه سنگین، به یک موتور خیلی خیلی قوی‌تری احتیاج است، و طبق محاسبات، چنین آرزویی فعلاً در حیطه مسائل جادویی، عرفانی و مجازی باقی خواهد ماند.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، تخیل کودک، کودک و کارتون، کودک و انیمیشن، داستان تخیلی، راپونزل موطلایی، پری دریایی، پرواز با قالیچه پرنده تعداد بازديد: 1067 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز