Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 23:55

27
آذر
مزایای تمرین یوگا برای کودکان

مزایای تمرین یوگا برای کودکان

سال‌ها است که روی تمرینات بدن و ذهن تاکید می‌شود. یوگا روی شیوه‌های تنفس، فرم و پوزیشن بدن و مدیتیشن، تمرکز دارد. بدن‌آگاهی و انعطاف‌پذیری باعث کاهش استرس و تنش می‌شود و آرامش ذهن را به دنبال دارد

مترجم : اعظم اسلامی مجد‌

azameslamimajd2008@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : تمرین یوگا باعث کاهش استرس و افزایش عزت نفس کودکان می‌شود. علاوه بر آن موجب بهبودی عملکرد بدن و سلامت ذهن و روان نیز می‌شود.

سال‌ها است که روی تمرینات بدن و ذهن تاکید می‌شود. یوگا روی شیوه‌های تنفس، فرم و پوزیشن بدن و مدیتیشن، تمرکز دارد. بدن‌آگاهی و انعطاف‌پذیری باعث کاهش استرس و تنش می‌شود و آرامش ذهن را به دنبال دارد، اما این مزایا فقط شامل حال بزرگسالان نمی‌شود، زیرا یوگا روی کودکان نیز همین تاثیر را دارد. کارشناسان معتقدند که یوگا می‌تواند کودکان را برای رویارویی با چالش‌های زندگی آماده کند.

راست‌گویی، امتناع از آسیب‌رسانی به دیگران، میانه‌روی و اعتدال در کارها، پاکیزگی، قدردان بودن و انضباط شخصی از دیگر مزایای یوگا است. یوگا روی کشف نیروهای درونی و از همه مهم‌تر کشف «خود» تمرکز دارد. همین مسئله نیز موجب افزایش عملکرد تحصیلی و بهبود رفتارهای اجتماعی او می‌شود. اگر نمی‌دانید که یوگا چه مزایایی در حفظ سلامت جسم و ذهن کودکان دارد، بهتر است این مقاله را بخوانید:

بیشتربخوانید:

ملاحظات تغذیه ای درکودکان ورزشکار

 

یوگا باعث افزایش عزت نفس در کودکان می‌شود

شانا میرسون، بنیان‌گذار انجمن مینی‌یوگی‌ها، یک استودیوی یوگا در جنوب کالیفرنیا دارد. او معتقد است که یوگا باعث ایجاد حس احترام به خود و افزایش میزان عزت نفس در کودکان می‌شود. این تمرین فرصت خوبی است که کودک بدون نگرانی از اشتباه کردن و مورد بازخواست قرار گرفتن، تجربه خوشایندی از این تمرین داشته باشد. تمرین یوگا به کودکان می‌آموزد که پشتکار داشته باشند، صبور باشند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند و زود ناامید نشوند. کودکان برای آموزش یوگا به معلم و مربی خود اعتماد کرده و در ابتدای مسیر به او تکیه می‌کنند، اما به زودی به تمرینات خود مسلط می‌شوند و می‌توانند این تمرین را در شرایط و موقعیت‌های دیگر نیز داشته باشند. با رسیدن به این مرحله، اعتماد به نفس خوبی به دست می‌آورند و این قابلیت موجب افزایش عزت نفس آنها نیز می‌شود.

 

یوگا باعث افزایش قدرت و میزان انعطاف‌پذیری می‌شود

یوگا می‌تواند قدرت بدنی و هماهنگی حرکتی کودکان را تقویت کند. تمرین یوگا به کودکان می‌آموزد که از عضلات خود به شیوه‌های مختلف استفاده کنند. چه در پوزیشن ایستاده باشند و چه نشسته و یا حتی دراز کشیده، در هر حالتی عضلات بخشی از بدن کودکان به چالش کشیده می‌شود. در همان زمان، کودک نسبت به بدن خود و چگونگی عملکرد آن، آگاه‌تر می‌شود. طبق مطالعات به عمل آمده در این رابطه، کودکان 8 – 6 ساله‌ای که به صورت منظم به مدت 12 هفته و هر هفته دو بار و هر بار 45 دقیقه یوگا تمرین می‌کنند، در نمرات کلی توانایی‌های حرکتی (تعادل، قدرت و انعطاف‌پذیری) در مدرسه، به نتایج مطلوب‌تری دست می‌یابند.

بیشتربخوانید:

چاقی ، کم تحرکی و ورزش در کودکان

 

 

 

 

 تمرین یوگا باعث عملکرد بهتر کودکان ورزشکار می‌شود

اگر فرزند شما به ورزش‌هایی مثل شنا، فوتبال، والیبال و ... علاقه دارد، با تمرین یوگا در کنار هر کدام از این شاخه‌های ورزشی، می‌تواند به موفقیت و نتیجه بهتری دست یابد. دوندگان با تمرین یوگا، باسن، پاها و تاندون‌های آشیل خود را تقویت می‌کنند. در بازیکنان بیس‌بال موجب تقویت بازوها و عضلات فوقانی بدن می‌شود و در ژیمناستیک‌کارها، موجب انعطاف‌پذیری بیشتر و افزایش تعادل و تمرکز می‌شود.

 

 یوگا تعادل و هماهنگی بدن را بالا می‌برد

مطالعات به عمل آمده نشان می‌دهند که تمرین یوگا باعث تعادل فیزیکی کودکان می‌شود. حالت‌هایی که روی تعادل فیزیکی تمرکز دارند، باعث عملکرد بهتر ذهنی و ثبات جسمی می‌شوند. همچنین استقامت را آموزش می‌دهند. کودکی که حرکت درختی (یک پا) را تمرین می‌کند، راحت‌تر به جلو و عقب خم می‌شود، آرامش بیشتری در خود احساس می‌کند و به راحتی تسلیم موقعیت‌ها و شرایط نامطلوب نمی‌شود. هماهنگی بدن از ویژگی‌های اصلی یوگا است.

 

یوگا باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود

چه آنهایی که تمرینات تعادلی دارند چه آنها که سایر تمرینات را انجام می‌دهند، در واقع با نفس کشیدن‌های عمیق، کودکان یاد می‌گیرند که ذهن خود را پاک کنند و در نتیجه روی کاری که انجام می‌دهند بیشتر تمرکز کنند. یوگا باعث عملکرد بهتر حافظه می‌شود و نقش مهمی در موفقیت‌های تحصیلی کودکان دارد.

 بیشتربخوانید:

تغذیه کودکان ورزشکار در تابستان

 

 

 

 

 دانش آموزانی که یوگا تمرین می‌کنند، عملکرد بهتری در مدرسه دارند

یوگا تمرکز ذهنی را بالا می‌برد و جای تعجب ندارد که باعث تقویت عملکرد تحصیلی کودکان شود. از آنجا که یوگا باعث کاهش استرس می‌شود، از این طریق نیز به موفقیت‌های تحصیلی بیشتر در کودکان منجر می‌شود. کاهش اضطراب باعث تقویت کودکان در حل مسئله‌های درسی می‌شود. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که یوگا به عملکردهای اجرایی کودکان نیز کمک می‌کند که دانشمندان به آن «کارکردهای کنترل شناختی» می‌گویند که به هنگام فکر کردن باعث افزایش تمرکز می‌شود و به کودکان می‌آموزد که بر اساس انگیزه‌های اولیه به سرعت وارد عمل نشوند، چرا که این انگیزه‌ها می‌توانند بیمار باشند. خلاقیت، انعطاف‌پذیری و خویشتن‌داری از نتایج این تمرینات است.

 

 یوگا ارتباط ذهن و جسم را تقویت می‌کند

یوگا به کودکان کمک می‌کند تا ذهن سالم و بدن سالم داشته باشند. والدین همواره می‌خواهند که کودکان هوشیار، دلسوز، شجاع، خوش‌رفتار و شاد داشته باشند. از آنجا که دنیای مدرن با سرعت زیادی حرکت رو به جلو دارد، دیری نمی‌پاید که کودکان از طرف والدین و اجتماع برای همگام شدن، تحت فشار قرار می‌گیرند، چرا که نسل قبل به سختی خود را با سرعت پیشرفت تکنولوژی هماهنگ می‌سازد. در چنین شرایطی یوگا یک دریچه رها سازی فشارها و استرس‌ها می‌شود و از فشارهای ذهنی وارد، می‌کاهد و مهم‌تر از همه باعث افزایش میزان انعطاف‌پذیری می‌شود.

 

 یوگا باعث مدیریت استرس در کودکان می‌شود

یوگا باعث تمدد اعصاب می‌شود و تمرینات تنفسی آن، ابزاری برای رهایی از تنش محسوب می‌شود. در یک برنامه ده هفته‌ای تمرین یوگا برای کودکان، نتایج به دست آمده نشان داده‌اند که تمرینات یوگا باعث کاهش سطح کورتیزول در بدن کودکان شده‌اند و این کاهش منجر به سلامت روانی و جسمی کودک در طولانی مدت می‌شود.

 

 یوگا کمک زیادی به کاهش علائم ADHD می‌کند

تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهند که یوگا به طور چشمگیری در کاهش علائم ADHD موثر است. اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در کودکانی که یوگا تمرین می‌کنند، به شکل ویژه‌ای مدیریت می‌شود و همین مسئله مورد بهبود عملکرد تحصیلی کودک در مدرسه نیز می‌شود. کم‌توجهی، بیش‌فعالی، تکانش‌گری اضطراب و عملکردهای شناختی با یوگا تا حد زیادی قابل درمان است.

 

 

 یوگا روی کودکان مبتلا به اوتیسم نیز تاثیر مثبت دارد

مطالعات به عمل آمده نشان می‌دهند تمرین یوگا به مدت 16 هفته در میان کودکان مبتلا به اوتیسم موثر بوده و در بهبود اضطراب‌ها و کاهش کناره‌گیری‌های اجتماعی و همچنین کاهش پرخاشگری این کودکان موثر است. به طور کلی یوگا می‌تواند به حفظ سلامت کودکان کمک کند. موارد مفید دیگری از این روش درمانی مفید گزارش شده است، مثل تحریک و تنظیم دستگاه گوارش، تنظیم هورمون‌های بدن، کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، تنظیم قند خون، کمک به رفع یبوست و تنظیم سطح انسولین بدن.

برچسب ها: کودکان، یوگا، استرس، ورزش، مدیتیشن، عرت نفس تعداد بازديد: 94 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز