Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 20:51

14
شهریور
بذر مهربانی بکارید

بذر مهربانی بکارید

مهر و محبت نیاز عمده و طبیعی آدمی و به ویژه کودکان به شمار می‌آید. از جمله دلایلی که انسان را از تنهایی و خلوت‌گزینی می‌رهاند و در میان جمع شادمان می‌سازد، این است که شفقت در جداماندگی بشر اثربخش نیست

اعظم حاجی یوسفی -  بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : مهر و محبت نیاز عمده و طبیعی آدمی و به ویژه کودکان به شمار می‌آید.  از جمله دلایلی که انسان را از تنهایی و خلوت‌گزینی می‌رهاند و در میان جمع شادمان می‌سازد، این است که شفقت در جداماندگی بشر اثربخش نیست و خواسته‌هایش در آن جامه عمل نمی‌پوشد. هیچ شیوه‌ای همچون راهکار لطف و محبت در پرورش انسان موثر نیست.

 

مهربانی با طبیعت

در استفاده از نفت، گاز و آب اسراف نکنید تا آیندگان نیز بتوانند از این نعمت‌ها بهره‌مند شوند. به طور خلاصه در مورد استفاده از منابع به دست آمده از طبیعت کمی هوشیار باشید. آگاهی ذهن در واقع توانایی دیدن، توجه کردن و آگاه شدن است. آگاهی ذهن نخستین گام برای تفکر کردن و اولین قدم برای حرکت در مسیر تغییر کردن است. به خاطر داشته باشید که ما فقط یک کره زمین داریم و باید همگی دست به دست هم دهیم تا زنده نگهش داریم. دقت کنیم و مراقب رفتارمان باشیم گرچه ممکن است کارهایی که می‌کنیم یا نمی‌کنیم، خیلی زود به خودمان برنگردند، ولی بدون شک بی تاثیر نخواهند بود. چشم‌هایمان را باز کنیم و بدانیم که انتخاب‌های‌مان ممکن است چه تاثیرات منفی به دنبال داشته باشند. منتظر نمانید که اتفاقی بیفتد، خودتان اتفاق را به وجود بیاورید و با عملی و حرکتی اقدام به برانگیختن زندگی بکنید (بردلی ویت فورد).

 بیشتربخوانید:

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

 

 

 

 

با خود مهربان باشید

همیشه رویاهای بزرگ داشته باشید. این رویاها هستند که ما را نجات می‌دهند و سرپا نگه‌مان می‌دارند. پس هرگز از رویاپردازی دست برندارید.

بی‌شک در زندگی همه ما روزهایی هستند که در آن روزها حس مغلوب شدن و تسلیم شدگی در برابر دنیا را تجربه می‌کنیم. زمانی که این احساس به سراغ‌تان می‌آید و شما خود را مغلوب دنیا می‌بینید، به خاطر داشته باشید که همیشه در چنین لحظاتی از ضعف و ناتوانی، ناگهان چنان نیرویی در درون خود احساس می‌کنید که حتی قبلا هم تجربه‌اش نکردید و این نیرو به کمک‌تان می‌آید تا با قدرت بیشتر بایستید و حرکت کنید. پس جرات داشته باشید، قوی بمانید و امیدتان را از دست ندهید. شما ارزش آن را دارید و کسی نمی‌تواند مادامی که خودتان می‌خواهید، این جرات، قدرت و امید را از شما بگیرد.

به یاد داشته باشید امید هرگز نمی‌میرد...

به من نگویید که این آسمان‌ها محدود هستند، وقتی که روی ماه ردپای انسان است (پل برندت).

 

مهربانی با دیگران

آدم‌های واقعا مهربان خالصانه به دیگران علاقه دارند، مهربانی این آدم‌ها برای به دست آوردن چیزی یا فراهم کردن موقعیتی برای خودشان نیست. به همسایه یا دوست خود در خانه‌تکانی کمک کنید. بهتر است که حتما این کار را با پیشنهاد خودتان انجام دهید و منتظر درخواست او نمانید. همسایگی بسیار ارزشمند است چیزی فراتر از مکان و نزدیکی جغرافیایی است. ما با هم می‌توانیم دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم، جایی که بتوان در آن راحت‌تر نفس کشید و زندگی کرد. برای شروع ارتباط با همسایه خود چه پیشنهادی دارید؟

گام اول را شما بردارید. حال‌شان را بپرسید و ببینید او چگونه از همراهی شما حمایت می‌کند. بله، همیشه اولین قدم سخت‌ترین حرکت است. حتی اگر واکنشی که فکر می‌کردید را از او ندیدید ناامید نشوید. هیچ چیز یک شبه تغییر نمی‌کند. اگر خوبی و محبت شما امروز فهمیده نشود، حتما فردا اثری از خود به جا خواهد گذاشت. پس تا می‌توانید علاقه به دیگران را در خود رشد دهید.

از همان جایی که هستید شروع کنید. از امکاناتی که دارید استفاده کنید. هرآنچه را می‌توانید انجام دهید (آرتور اش).

 بیشتربخوانید:

کودکم نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

 

 

 

 

مهربانی با غریبه‌ها

وقتی در جاده از کنار عوارضی می‌گذرید، می‌توانید عوارض ماشین پشت سر را هم حساب کنید. یا اگر از یک محصول لبنی خاص خوش‌تان می‌آید و به نظرتان تولید کننده آن خوب و حرفه‌ای عمل کرده است، می‌توانید به سوپرمارکت محله خود پول چند عدد از آن محصول را بدهید و از او بخواهید که به چند مشتری بعدی یک عدد از آن محصول را بدهد و بگوید که یک مشتری راضی این کار را کرده است. شما با این کار هم یک غریبه را خوشحال کرده‌اید و هم صاحب آن برند را تشویق نموده‌اید.

شادی و خوشحالی قلبی یک غریبه که اصلا شما او را نمی‌شناسید، بهترین و ارزشمندترین هدیه برای شما است و یا وقتی عوارض ماشین پشت سر را به کسی که عوارض آن را از شما می‌گیرد، می‌دهید، حتی او نیز به عنوان عوارض گیرنده خوشحال شده و قطعا لبخندی می‌زند و سرش را به علامت تایید تکان می‌دهد. به شما قول می‌دهم که او هم هیجان‌زده می‌شود و تحت تاثیر قرار می‌گیرد. من امتحان کرده‌ام تجربه‌ام را باور کنید.

هیچ چیز زیباتر و بهتر از خوشحال کردن فردی که پشت سرتان است، نیست. تصور کنید وقتی که به او گفته می‌شود عوارض شما پرداخت شده چه احساسی به او دست می‌دهد، در حالی که شما رفته‌اید و احتمالا هیچ واکنشی از او نمی‌بینید، اما به خاطر داشته باشید که یک عمل خوب و خیرخواهانه چرخه‌ای را به راه می‌اندازد و این حس رضایتمندی را به افراد زیادی منتقل می‌کند. پس دل‌تان نمی‌خواهد که نقطه آغاز این چرخه باشید؟

بسیار لذت‌بخش است که ببینید پول شما می‌تواند دنیا را تغییر بدهد، نه اینکه فقط انباشته شود (گلوریا اسیتنم)

 

بی‌دلیل مهربان باشید

دایره مهربانی خود را گسترش دهید. مهربانی در برخی شرایط کار راحتی است و همیشه نیاز به دلیل ندارد. به عنوان مثال؛ برای زنگ زدن به یک دوست خوب، همیشه نیازی به دلیل نیست. هدف‌گذاری کنید که هر هفته تنها برای احوال‌پرسی و خبر گرفتن به یک دوست یا حتی دوستان بیشتری زنگ بزنید. هیچ‌گاه صرفا برای برنامه‌ریزی مشترک یا کار خاصی با آنها تماس نگیرید، فقط به این دلیل تماس بگیرید که دل‌تان برایش تنگ شده یا به یادش افتاده‌اید. برقراری تماس با دوستان‌تان بدون اینکه کار خاصی با آنها داشته باشید، به آنها حس مهم بودن و به شما احساس خوبی می‌دهد. این کار مهربانی و با ملاحظه بودن شما را می‌رساند.

عشق همه آن چیزی است که دارید و تنها راهی است که می‌توانید با توسل بدان به یکدیگر یاری کنید (اوریپید).

 

لطفا بعد از مطالعه هر مقاله در برگه‌ای مهربانی‌هایی را که طی یک‌ماه به همراه کودک‌تان انجام می‌دهید، یادداشت و برای ما ارسال نمایید (واتس‌آپ 09391287850) و به قید قرعه جایزه بگیرید.

 

برچسب ها: کودکان، احساسات، اعظم حاجی یوسفی، عشق ورزیدن، فرزندپروری، همدلی، مهربانی، جامعه، نیکوکاری، انسان دوستی تعداد بازديد: 249 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز