Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:49

31
تیر
دلایل گریه در کودکان

دلایل گریه در کودکان

به طور معمول کودکان وقتی گرسنه، خسته و ناراحت (بیمار) هستند، گریه می‌کنند. گریه شیرخواران و کودکان تفاوت‌های زیادی با هم دارد. شیرخواران به لحاظ اینکه توانایی تکلم ندارند، به سختی می‌توانند دلیل گریه‌شان را انتقال دهند

ترجمه :  اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : به طور معمول کودکان وقتی گرسنه، خسته و ناراحت (بیمار) هستند، گریه می‌کنند. گریه شیرخواران و کودکان تفاوت‌های زیادی با هم دارد. شیرخواران به لحاظ اینکه توانایی تکلم ندارند، به سختی می‌توانند دلیل گریه‌شان را انتقال دهند، مگر اینکه علت گریه آنها مسئله بارزی باشد، ولی کودکان قادر به صحبت کردن هستند و راحت‌تر از شیرخواران احساسات و ناراحتی‌های خود را تفهیم می‌کنند.

 

وقتی که شیرخواران گریه می‌کنند

نوزادان با توانایی گریه کردن پا به این دنیا می‌گذارند. گریه کردن مهمترین ابزار آنها برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است. احساس خستگی، درد و گرسنگی را با گریه نشان می‌دهند و گاهی هم گریه کردن آنها برای جلب توجه و محبت اطرافیان است. برای والدین دانستن اینکه دلیل گریه شیرخوار چیست، دشوار است، ولی چند روز که از زمان تولد نوزاد سپری شود، کم‌کم به مهارت‌هایی در این زمینه دست پیدا می‌کنند، لذا اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید، با گریه کردن او ابتدا به بدن و حرکاتش توجه کنید؛ آیا علائم و نشانه‌های بیماری را در او می‌بینید؟ اگر در این باره اطمینان ندارید و مشکوک به بیمار بودن فرزندتان هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 معمولا کودکان تا 3 ماهگی گرسنگی خود را با گریه کردن نشان می‌دهند. کودکی که در اثر گرسنگی گریه می‌کند را شیر بدهید. اگر سینه‌تان را پس زد و دوباره به گریه کردن ادامه داد، پس مشکل از جای دیگری است.

 بیشتربخوانید:

با لجبازی کودک چگونه رفتار کنیم؟

 

 بر خلاف بزرگسالان که وقت خستگی استراحت می‌کنند، کودکان شروع به گریه کردن می‌کنند. در چنین شرایطی او را روی صندلی مخصوص کودک بنشانید و با ماشین کمی دور بزنید. شیرخواران با تکان‌های ماشین هم آرام می‌شوند.

 گاهی اوقات گریه شیرخوار در اثر آلرژی است، برای مثال به محض خوردن شیر مادر، دچار دل درد می‌شود. اگر این اتفاق زیاد تکرار شد، یعنی که شیرخوار به شیر مادر و یا شیر گاو حساسیت دارد. معمولا حساسیت به شیر مادر بسیار کم است، ولی حساسیت به شیر گاو، برخی آجیل‌ها (بادام)، گندم (در غذای کمکی) و برخی خوراکی‌های دیگر بیشتر است. در چنین شرایطی باید حواستان را جمع کنید و با دقت زیاد متوجه شوید که شیرخوار با خوردن کدام یک از این مواد غذایی دچار درد می‌شود و گریه می‌کند. به این ترتیب نتیجه را به پزشک متخصص اطلاع دهید تا او جایگزین مناسبی را برای شیرخوار در نظر بگیرد.

 گریه کردن شیرخوار می‌تواند در اثر رفلاکس هم باشد. اگر گریه او بلافاصله بعد از شیر خوردن شروع می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از سوزش معده باشد. وقت شیر دادن به او زمانبندی کنید و با فاصله این کار را انجام دهید. در حالت نشسته به آنها شیر بدهید، نه درازکش. اگر شیرخوارتان از شیشه شیر استفاده می‌کند، ممکن است موقع مکیدن پستانک مقداری هوا وارد دستگاه گوارش او شده و همین مسئله سبب ناراحتی و دل‌درد او شود. باید از نوعی شیشه شیر استفاده کنید که دهانش را پُر کند. رفلاکس معده باید تحت نظر پزشک درمان شود. حدود 80 درصد از شیرخواران با رفلاکس متوسط با مصرف شیر خاصی که پروتئین آن گرفته شده است، درمان می‌شوند. این شیرها از شیر گاو با ترکیباتی تهیه می‌شوند که برای هضم مناسب‌تر هستند. در ضمن بعد از شیر خوردن حتما آروغ شیرخوار را بگیرید و هرگز به او بیش از اندازه نیاز غذا ندهید. حجم شیر را در هر نوبت کم کنید و هیچ وقت بعد از شیر دادن و در حال شیر دادن او را در حالت درازکش قرار ندهید. علائم رفلاکس شدید در شیرخواران نادر است، ولی اگر شیرخوارتان علائم شدید را داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل مشکل تنفس، آپنه، خس‌خس سینه، استفراغ زرد، ضربان قلب بسیار کند و امتناع از غذا خوردن است.

بیشتربخوانید:

علت دل درد نوزاد و راه‌های درمان آن

 

 کولیک نیز یکی از عوامل گریه کردن در شیرخواران است. از هر 5 شیرخوار یکی به این شرایط دچار است. معمولا کولیک باعث می‌شود شیرخوار هر روز تا 3 ساعت گریه کند و هفته‌ای سه بار این مسئله تکرار می‌شود. معمولا کولیک در یک ماه نخست پس از تولد بسیار شایع‌تر است و تقریبا تا ماه‌های بعد برطرف می‌شود. گریه شیرخوار در اثر کولیک کمی متفاوت‌تر است. بیشتر شبیه جیغ زدن است، با صدای بسیار بلند. احتمالا رنگ صورت شیرخوار قرمز و دلش سفت می‌شود (عضلات شکم منقبض می‌شوند) و شیرخوار به طور ناخودآگاه پاهایش را به طرف شکم جمع می‌کند. برای کاهش درد شیرخوار، او را کمی تحرک بدهید. اگر می‌تواند با شما چند قدم راه برود. دلیل اصلی کولیک هنوز نامشخص است، ولی متخصصان معتقدند که تا 4 ماهگی رفع می‌شود. نفس عمیق بکشید و به خودتان مسلط باشید. شما تنها کسی هستند که باید مراقب فرزندتان باشید. اگر گریه‌های شیرخوارتان بسیار طولانی‌مدت است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 عادات مربوط به خواب هم می‌تواند از دلایل گریه کردن شیرخواران باشد. کودکان در 6 ماهگی باید بتوانند به تنهایی و مستقل از شما به خواب بروند، ولی گاهی پیش می‌آید که آنها بدون شما به رختخواب نمی‌روند. هر تغییری در خانه، حتی بیماری و سایر عوامل می‌تواند عادات خواب شیرخوار را به هم بزند. بهتر است که خودتان را سرزنش نکنید. خواب شیرخوار و نوع آن خارج از حیطه اختیارات و قدرت شما است. اگر شیرخوار ناآرامی دارید، با سرزنش کردن خودتان فقط اوضاع را بدتر می‌کنید. پس خودتان را گناهکار ندانید. در چنین شرایطی بگذارید کمی گریه کند، ولی در نهایت یاد می‌گیرد که خودش به خواب برود، بدون اینکه شما را پای تختخواب بکشاند.

 

چه زمانی نیاز به مراجعه سریع به پزشک است؟

 گریه‌های شیرخوار بیشتر از 2 ساعت مداوم طول می‌کشد.

 تب و حرارت بدنش از حد نرمال بالاتر برود.

 هیچ غذایی نخورد و استفراغ کند.

 مدفوع خونی داشته باشد و به چیزی واکنش نشان ندهد.

بیشتربخوانید:

تغذیه کودکان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر

 

 

 

دلایل گریه کردن در کودکان  با نوزادان فرق دارد

معمولا در کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی به غیر از بیماری‌های خاص، گریه کردن به دلیل احساسات قدرتمند کنترل نشده است. در واقع گریه در چنین شرایطی یک واکنش به این احساسات است. آنها نیز مثل بزرگترها دچار خشم، استرس، شادی و حتی گاهی اندوه می‌شوند. گاهی هم گریه می‌کنند تا توجه شما را جلب کنند، بنابراین عوامل احساسی و عاطفی در این مقطع سنی، بسیار تاثیرگذار است. ولی علاوه بر عوامل عاطفی و احساسی، اختلالاتی مثل اوتیسم هم می‌توانند علت گریه کودک باشند. گریه کردن در کودکان می‌تواند یک واکنش بسیار طبیعی در برابر اتفاق یا حادثه‌ای باشد، حتی می‌تواند نشان‌دهنده استرس و یا نگرانی زیاد کودک از چیزی باشد. پرداختن به موضوع علت‌های گریه کردن در کودکان، مراحل درمانی جداگانه‌ای دارد، زیرا کودک قادر به تکلم است و می‌توان از طریق صحبت کردن به زوایای پنهانی احساسی‌اش پی برد.

 

برچسب ها: کودک، سندروم روده تحریک پذیر، کولیک روده تعداد بازديد: 385 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز