Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:58

13
تیر
چه کتابی برای کودکانمان بخریم؟

چه کتابی برای کودکانمان بخریم؟

نویسنده کودک و نوجوان و نویسنده کتاب «قصه ما مثل شد» در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کتاب‌های گروه سنی کودک، در ابتدا باید از منظر ویژگی‌های زبانی و ساختاری، جاذبه داشته باشد

تحریریه زندگی آنلاین : محمد میرکیانی؛ نویسنده کودک و نوجوان و نویسنده کتاب «قصه ما مثل شد» در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کتاب‌های گروه سنی کودک، در ابتدا باید از منظر ویژگی‌های زبانی و ساختاری، جاذبه داشته باشد و مخاطب کودک از خواندن آن کتاب لذت ببرد. نکته بعد، توجه به درون مایه و محتوای کتاب است. کتاب کودک باید محتوای قابل درک برای کودکان داشته و فراتر از گروه سنی آنان نباشد. نکته دیگر که در اثرگذاری متن حائز اهمیت است، جاذبه‌های هنری آن اثر است. نویسنده کتاب کودک و نوجوان باید جاذبه‌های هنری متفاوتی را در اثر لحاظ کند. این تفاوت‌ها باعث ایجاد کشش و جاذبه در اثر شده و در عین حال فضای تازه‌ای را از نظر تولید هنری ایجاد می‌کند؛ لذا در آثار کودک باید از فضاها، موضوعات و شخصیت‌های تکراری اجتناب شود؛ زیرا عدم رعایت این موضوعات، کتاب را از عرصه رقابت خارج می‌کند. اگر اثر تالیفی این ویژگی‌ها را نداشته باشد؛ کودکان دچار دلزدگی شده و به آثار ترجمه‌ای روی می‌آورند. نکته دیگر تصویرگری زیبای متناسب با متن اثر است. آثار می‌توانند چهاررنگ، دورنگ یا تک‌رنگ باشند؛ اما غالبا کتاب‌های کودک، چهاررنگ و دورنگ است. نکته دیگر قطع مناسب کتاب کودک است. کتاب‌های کودک عموما با قطع خشتی یا مربعی انتخاب می‌شوند. صفحه‌آرایی و انتخاب فونت یا اندازه حروف، در کتاب کودک بسیار مهم است. کار گرافیکی صفحه‌آرا باید کاملا حرفه‌ای باشد، زیرا یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای کتاب کودک در صفحه‌آرایی، سفید‌خوانی مناسب است. منظور از سفیدخوانی، حاشیه‌های دور متن کتاب است. در کنار همه این نکات، هنر نویسنده و انتخاب عنوان مناسب برای کتاب کودک، بسیار حائز اهمیت است. بهتر است از عناوین جذاب، نشاط‌آور، زیبا و متناسب با فضای دنیای کودکی استفاده شود.

بیشتربخوانید:

روش های کتاب خوان کردن کودک

معرفی کتاب های کودک و نوجوان

ایده هایی برای چیدمان کتاب در اتاق کودک

برچسب ها: کتاب کودک، مطالعه، کتاب خوانی، کتاب داستان، کتاب تعداد بازديد: 282 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز