Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:57

12
فروردین
نوروز، فرصت طلایی یادگیری کودکان

نوروز، فرصت طلایی یادگیری کودکان

نوروز همیشه یادآور بهار، عطر گل‌ها، نغمه پرندگان و زیباترین خاطرات آدمی بخصوص دوران شیرین و تکرارنشدنی کودکی است. هفت سین و داستان‌های شاهنامه، شوق خرید نوروزی و پوشیدن لباس نو

تحریریه زندگی آنلاین -    سولماز د‌انشور نیک : نوروز همیشه یادآور بهار، عطر گل‌ها، نغمه پرندگان و زیباترین خاطرات آدمی بخصوص دوران شیرین و تکرارنشدنی کودکی است. هفت سین و داستان‌های شاهنامه، شوق خرید نوروزی و پوشیدن لباس نو، وسوسه ناخنک زدن به ظرف شیرینی و گرفتن اسکناس‌های تا نخورده از پدربزرگ. همه اینها خاطرات کودکی ما از نوروز را می‌سازند. آئین‌ها می‌توانند پیوندی مشترک بین اعضای خانواده ایجاد کنند و پدر و مادر می‌توانند محور این اتفاق باشند تا خاطراتی دلپذیر را برای کودکان‌شان رقم بزنند. انسان‌هایی‌ كه‌ خاطراتی‌ مطلوب‌ از دوران‌ كودكی‌ دارند، اصولا افرادی‌ سازگارتر و به لحاظ‌ روانی‌ سالم‌ترند. تعطیلات نوروز بهترین زمان برای سپری کردن وقت با کودکان، کتابخوانی و آموزش آئین‌های ملی، آشنایی با فلسفه نوروز و هفت سین، معرفی شخصیت‌های نوروزی مانند عمو نوروز و احترام به طبیعت و ارزش‌های انسانی مانند احترام به بزرگتر‌ها است. به بیان دقیق‌تر، شما می‌توانید با زبانی ساده و استفاده از عناصر سفره هفت‌سین و رساندن پیام نوروز که همانا صلح و آرامش است به معرفی و توصیف این عناصر، و نقش و نماد هر یک بپردازید. مثلا به آنها بگویید برای هفت‌سین باید هفت مورد با ویژگی‌های زیر را انتخاب کنیم:

1- خوراکی؛

۲- دارای ریشه گیاهی؛

۳- آغازشونده با سین؛

۴- مفید برای رشد مغز؛

۵- سودمند برای سلامتی بدن (خواص تغذیه‌ای آنها را توضیح دهید)؛

۶- تکواژه‌ای باشند نه اسم ترکیبی؛

۷- دارای ریشه پارسی (ریشه عربی، ترکی و مغولی نداشته باشند)؛

و سپس، نماد هر یک را ذکر نمایید: سیب نماد مهر، عشق و تندرستی؛ سیر نماد پاکیزگی محیط زیست، سلامت بدن و قناعت در زندگی (مناعت طبع)؛ سرکه نماد نابودی آلودگی‌ها

 بیشتر بخوانید:

سایه روشن‌های بازی‌های رایانه‌ای

و پاکی محیط؛ سنجد، میوه رسیده و خوش‌عطر درختِ کُنار با بویی که باعث عشق و علاقه و محبت مردم به یکدیگر می‌شود و نماد آن هم همین است؛ سمنوی تهیه شده از جوانه تازه گندم، نماد توانمندی، رشد و نمو و شیرینی زندگی؛ سماق، چاشنی زندگی و نماد صبر و بردباری؛ سبزه نمادی از شادابی، آرامش و دوستی با طبیعت.

 

*تـعـطــیلات نوروز بهترین زمان برای سپری کردن وقت با کودکان، کتابخوانی و آموزش آئین‌های ملی، آشنـایی با فلسفه نوروز و هفت سین، معرفی شخصیت‌های نوروزی مانند عمو نوروز و احترام به طبیعت و ارزش‌های انسانی مانند احترام به بزرگتر‌ها است

 

مشارکت خانگی در آستانه نوروز

بهتر است برای تقویت حس مسئولیت‌پذیری کودکان، آنها را در روزهای منتهی به سال نو وارد امور خانه‌تکانی کرد. این کارها باید متناسب با سن و توانایی‌شان باشد تا احساس دلزدگی و دلسردی برای آنها ایجاد نشود. به‌عنوان مثال، از آنها بخواهید در آوردن وسایل مورد نیاز جهت تهیه شیرینی خانگی، چیدن سفره هفت سین، باغبانی، خریدهای نوروزی و غیره به شما کمک کنند. همچنین، از آنها بخواهید لیستی از خریدهای نوروزی را تهیه کنند و در زمان باغبانی، اسامی گل‌ها یا نحوه کاشت را به آنها بیاموزید.

 

  پرورش تفکر خلاق به بهانه نوروز

کودکان به دلیل نبودن در قید‌ و‌ بند قواعد و چارچوب‌های زندگی بزرگ‌ترها سرشار از خلاقیت هستند، اما مانند هر کار دیگر، این وظیفه والدین و معلمان است تا تفکر خلاق کودکان را هدایت کنند. کودکان معمولا استعداد و خلاقیت خود را در نقاشی‌ها، بازی‌ها، کاردستی‌ها و دیگر کارهای هنری خود بروز می‌دهند. از آنها در مورد طرح‌ها و ایده‌هایشان برای سفره هفت‌سین سؤال کرده و آنها را تشویق کنید تا با برداشت‌شان از نوروز دست به خلق یک اثر هنری بزنند، مثلا مجسمه حاجی فیروز را با استفاده از خاک رس بهداشتی، خمیر بازی یا خمیر حاصل از ترکیب آرد و آب بسازند، تخم‌مرغ‌ها را رنگ کنند، یک نقاشی نوروزی بکشند و یا حتی ترانه یا جملاتی را در باب نوروز تدارک ببینند و در مقابل خانواده یا آشنایان بخصوص پدربزرگ و مادربزرگ اجرا کنند، اما به آنها برای انجام این کار اصرار

نکنید.

 

بیشتر بخوانید:

آموزش اخلاق ومهرورزی درنــــوروز

بچه‌ها معمولا تعطیلات نوروزی را مغتنم می‌شمارند تا از روال عادی و قوانین لازم‌الاجرای تعیین شده از سوی والدین بگریزند. اگر آنها به مدرسه می‌روند و دارای تکالیف نوروزی هستند نباید به خیال خود برای خلاص شدن از این تکالیف، همه آنها را یک شبه به پایان برسانند. در مقابل نباید بگذارید همه این تکالیف به شب آخر تعطیلات موکول شود. هر روز زمان کوتاهی، مثلا نیم ساعت را برای رسیدگی به تکالیف آنها اختصاص دهید.

 

افزایش مهارت‌های  اجتماعی کودکان

دید و بازدیدهای نوروزی، فرصت مناسبی فراهم می‌کنند تا کودکان، قابلیت‌ها و مهارت‌های اجتماعی خود را با کمک خانواده افزایش دهند. چند مورد زیر می‌توانند در این امر مؤثر باشند:

 گرچه در سنین کم برای سلام کردن به کودکان فشار آورده نمی‌شود، ولی باید به تدریج وارد عمل شد. در مورد سلام کردن هم مانند شعر خواندن نباید کودک را تحت فشار قرار داد و احساس خجالت را در آنها برانگیخت. هرگز خجالت کشیدن کودک را به رویش نیاورید. در عوض می‌توانید با ورود به جایی که در آن علیرغم آموزش شما با واکنش عدم سلام کردن کودک مواجه می‌شوید، برای تقویت سلام کردن در او بگویید: «شاید آمادگی ندارد کمی که بگذرد آماده سلام کردن می‌شود» و دیگر چیزی به او نگویید. این جمله به کودک احساس راحتی خیال و آزادی عمل می‌دهد و باعث می‌شود که او درگیر شرم یا موضع‌گیری نشود. پس از ادای سلام یا حتی خداحافظی در هر زمانی از میهمانی هم بلافاصله کودک را با آغوش کشیدن، تشویق کنید. این رفتار باعث می‌شود تا بدون تحریک نقطه ضعف کودک، رفتار او را شکل دهید.

بیشتر بخوانید:

تاثیر عجیب رنگ در خواب شب کودکان

 به کودکان اجازه دهید تا در صورت تمایل با همتایان خود در مکانی امن یا در محدوده دید شما به بازی و برقراری ارتباط مشغول شوند. بدین وسیله هم مهارت‌های گفتاری و زبانی و هم قابلیت‌های اجتماعی خود را ارتقاء می‌بخشند. 

 عیدی کودک را از او نگیرید و به بهانه‌های مختلف، او را از لذت عیدی داشتن و کسب تجربه خرید محروم نسازید. حتی اگر سن کودک کم است، او را به مغازه ببرید و ضمن ارائه توضیح، از او بخواهید که اسباب‌بازی دلخواه خود را انتخاب کند. در فروشگاه برای تقویت مهارت‌های کلامی کودک از او بخواهید که پول را بدهد یا با فروشنده درباره اقلام مورد نیاز صحبت کند.

 

کلام آخر 

در این روز‌های پایانی سال و هیاهوی رسیدن به سالی جدید، هموطنان داغدار، سیل یا زلزله زده، فقرا و بیماران را تنها نگذاریم و با بازدید و دادن هدایایی هر چند کوچک، ضمن شریک کردن آنها در شادی خود، نشان دهید که فراموش‌شان نکرده‌اید.

 

برچسب ها: سرگرمی، روانشناسی کودکان، عید نوروز، تعطیلات نوروز، خلاقیت در کودکان، آموزش به کودکان، زندگی آنلاین، آموزش تعداد بازديد: 349 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز