Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 09:27

11
مرداد
هوش كودك را تیز كنید (3)

هوش كودك را تیز كنید (3)

بخش سوم- تمامی اطلاعاتی را كه در اینجا به آن اشاره خواهیم كرد، یافته‌های كلیدی و تحقیقاتی در زمینه مغز و روانشناسی كودك است. داشتن یك كودك باهوش مزایای بی‌شماری دارد.

 

 یك كاغذ رنگی روی یك چراغ قوه نصب كنید تا نور آن رنگی شود و آن‌را روی اسباب‌بازی و سقف اتاق كودك روشن و خاموش كنید تا متوجه نور شود و آن‌را دنبال كند.

 برای كودكتان، كتاب‌های تصویری بخوانید.

 طوری كودك را در آغوش بگیرید كه بتواند صورت شما را ببیند و سپس هر صدایی كه از خود در می‌آورد (مثل دَ دَ یا لَ لَ و...) را مانند خودش با خوشحالی تكرار كنید تا دریابد كه شما از صحبت كردن او خوشحال هستید.

 اجازه دهید با اسباب‌بازی‌های صدادار، مثل عروسك‌های آواز خوان و یا ماشین‌های كنترلی بازی كند و چگونگی استفاده از آنها را به او بیاموزید.

 قطعه‌ای از اسباب‌بازی او را نشان دهید و با او بازی كنید؛ سپس آن‌را در جیب خود به گونه‌ای كه قسمتی از آن مشخص باشد، مخفی كنید و از او بپرسید كه اسباب‌بازی‌اش كجاست. وقتی كودك آن‌را یافت، مجدداً همان حركت را تكرار كنید.

 یك اسباب‌بازی شبیه زنگ را به كودك خود نشان دهید تا ببیند با تكان دادن آن به‌وسیله انگشتان از آن صدا بلند می‌شود. این بازی به كودك یاد می‌دهد كه چگونه از انگشتان خود استفاده كند.

 به كودك یاد دهید كه رفتارهای شما را تقلید كند؛ مثل دست زدن، بوسیدن و ... و هر بار موفق شد این كار را انجام دهد، او را در آغوش بگیرید و ببوسید.

 به كودك كمك كنید تا راه برود؛ مثلاً چند اسباب‌بازی را در فواصل كوتاه از یكدیگر قرار دهید و از او بخواهید آنها را بردارد.

 كودك خود را به غریبه‌ها معرفی كنید و او را در آغوش بگیرید و پس از چند دقیقه در آغوش شخص غریبه قرار دهید و از فرد غریبه بخواهید با یك اسباب‌بازی و یا یك چیز جالب كودك را تشویق كند تا در آغوش او بماند.

 دو طرف یك جعبه را سوراخ‌های ریز و درشت كنید و از كودك بخواهید اسباب‌بازی‌هایش را درون جعبه بریزید. او با این كار متوجه خواهد شد كه برای داخل كردن هر اسباب‌بازی به درون جعبه به چه فضایی نیازمند است.

 اولین پازلی كه برای كودك تهیه می‌كنید، باید به روش متناسب كردن و جور كردن وسایل با یكدیگر باشد.

 در نقاط مختلف اتاق بنشینید و كودك خود را صدا كنید و زمانی كه به شما نگاه كرد برای او یك اسباب‌بازی تكان دهید.

 اجازه دهید سلیقه كودك شما رشد كند و طعم و مزه‌های مختلف را یاد بگیرد و چیزهای جدید را مزه‌مزه كند.

 تأثیر موسیقی بر حافظه كودك

مطالعات نشان می‌دهند كه یادگیری موسیقی هوش كودك را افزایش می‌دهد. هنگامی كه فرزند شما نواختن یك آلت موسیقی را می‌آموزد، قابلیت‌های دیگر او نیز تقویت می‌شود. دكتر جیمز كاترال در سال 1997 با توجه به 10 سال تحقیق كه بر روی 25000 دانش‌آموز انجام داد، دریافت افرادی كه از سن كودكی شروع به یادگیری موسیقی می‌كنند، مهارت‌های خواندن آنها نسبت به سایر كودكان بسیار بیشتر خواهد بود.

دانش‌آموزان دبیرستان‌های موسیقی بیشتر مواقع در دروس ریاضی نمرات بالاتری كسب می‌كنند. هوش دانش‌آموزانی كه به مدت 9 ماه و هفته‌ای حداقل یك‌بار به یادگیری پیانو می‌پردازند، حداقل 3 امتیاز بیشتر از سایر افراد است. آنها مفاهیم علمی و ریاضیات را با سهولت بیشتری یاد می‌گیرند و 34 درصد بیش از سایر كودكان در دروس استدلالی، موفق هستند.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد كه دروس موسیقی ذهن كودك را فعال‌تر و بازتر می‌كند. هانا پلادی، متخصص مغز و اعصاب  معتقد است كه فعالیت‌های مربوطه به موسیقی در طول زندگی با پیری مغز مبارزه و آن‌را، با بالا رفتن سن منطبق می‌كند و از آنجا كه یادگیری یك آلت موسیقی نیاز به سال‌ها تمرین و ممارست دارد، فعالیت متناوب مغز، خطرات افزایش سن و مغز را كاهش می‌دهد.

برای آموزش موسیقی لازم است نمادهای موسیقی به شكل ملودی به ذهن سپرده شوند. این امر به كودك كمك می‌كند تا بتواند اجسام را تجسم كرده و آنها را به خاطر بسپارد. علاوه بر این، نظم و انضباط او افزایش می‌یابد و با آن احساسات خود را به خوبی بروز می‌دهد.

 

 

برای خواندن بخش اول- هوش كودك را تیز كنید- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- هوش كودك را تیز كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اتاق کودک، بازی با کودکان، تشویق کودکان، صحبت کردن با کودکان، کودکان و اسباب بازی، کودکان و کتاب، آغوش کشیدن کودکان تعداد بازديد: 658 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز