Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:39

11
مرداد
هوش كودك را تیز كنید (2)

هوش كودك را تیز كنید (2)

بخش دوم- تمامی اطلاعاتی را كه در اینجا به آن اشاره خواهیم كرد، یافته‌های كلیدی و تحقیقاتی در زمینه مغز و روانشناسی كودك است. داشتن یك كودك باهوش مزایای بی‌شماری دارد.

 

كارهای ساده‌ای همچون صحبت كردن با كودك، استفاده از لباس‌های رنگارنگ و یا لمس انگشتان، مغز كودك را تقویت و این اتصالات را قوی‌تر می‌كند. به عبارت دیگر، قرار دادن كودك در محیط غنی و سالم موجب تحریك و رشد مغز او می‌شود. همچنین بازی‌های ساده، فعالیت‌های فكری و فیزیكی كودك را تقویت می‌كند.

مطالعات نشان می‌دهند نوزادانی كه مغز آنها تحریك می‌شود، زودتر از سایر كودكان مستقل می‌شوند و از خود تصور بهتری دارند و كودكانی كه به آنها رسیدگی و مغز آنها برای رشد تحریك نمی‌شود، در سال‌های ابتدایی مدرسه با مشكل روبه‌رو خواهند شد و این مشكل ممكن است تا سال‌ها همراه او باشد.

همچنین پژوهشگران دریافتند كودكانی كه دارای پس زمینه‌های ژنتیكی یكسان هستند و یا حتی در یك خانواده به دنیا آمده‌اند، اگر در محیط‌های مختلف رشد كنند، مقدار هوش و توانایی‌های آنها از یكدیگر متفاوت خواهد شد. نوزادانی كه در یك محیط هوشمند پرورش داده می‌شوند، شخصیت بهتری خواهند داشت و هوش آنها بیشتر خواهد بود.

تحریك نوزاد و بازی با او، هم برای شما و هم برای نوزادتان سرگرم كننده خواهد بود و نه تنها كودك بهتر رشد می‌كند، بلكه شما نیز به شناخت بهتری از كودك‌تان دست خواهید یافت و اولین معلم تأثیرگذار در زندگی‌اش خواهید بود.

در زیر به برخی از بازی‌های متناسب با سن كودك اشاره شده است كه با انجام این بازی‌ها می‌توانید مغز كودك را برای رشد بهتر تحریك كنید (استفاده از محیط و اسباب‌بازی‌ها در حركات بی‌خطر در بازی فراموش نشود).

 شش ماهگی اطراف كودكتان سر و صدا كنید

دست بزنید و یا محكم و ناگهانی به در بكوبید و در موقعیت‌های مختلف در اطراف كودك صداهای غیر معمول ایجاد كنید و یا برای او یك موسیقی آرام و دلنشین بگذارید. برای كودك لالایی‌های كودكانه و ساده بخوانید.

 ایجاد اعتماد

او را در آغوش بگیرید و با او صحبت كنید و لبخند بزنید و به او یاد دهید كه می‌تواند به شما و دیگران اعتماد كند همچنین اجازه دهید حالات چهره شما را ببیند. به صورت او زل بزنید و حالت ابرو و چشم خود را تغییر دهید و یا بلندبلند بخندید و زبان درازی كنید.

 با كودك خود برقصید

با یك موسیقی آرام و ملایم، همان طور كه كودك‌تان را در آغوش گرفته‌اید، در سراسر اتاق با او آرام برقصید.

ترانه‌های دوره مهد كودك خودتان را برای او بخوانید

او را روی زانوی خود بخوابانید و با آهنگ و ریتم‌ برای او شعر بخوانید و هر گاه خواستید روی یك كلمه خاص تاكید كنید، كودك‌تان را حركت دهید تا با حركت شما به اهمیت آن پی‌ ببرد.

نوزاد خود را ماساژ دهید

ماساژ شما زبان نوزاد می‌شود و برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند كه سیستم ایمنی بدن و رشد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و ترشح هورمون رشد افزایش می‌یابد. پاهای كودك را همانند حركت پای دوچرخه تكان دهید و او را تشویق كنید تا خودش به تنهایی این كار را انجام دهد.

 درباره اسباب بازی ها

اسباب‌بازی‌ها را هر چند روز یكبار  تعویض كنید. با یك اسباب‌بازی‌ صدادار توجه كودك را به خود معطوف و با تكان دادن آن به سمت پایین و بالا و چپ و راست، چشمان و توجه او را به خود جلب كنید. شما می‌توانید با اسباب‌بازی گونه نوزاد خود را لمس كنید. سر كودك خود را بچرخانید و او را تشویق كنید تا اشیای زیبا را ببیند.

به كودك خود آموزش دهید كه اشیا را نگه‌دارد، یك اسباب‌بازی كوچك را به دست او نزدیك كنید تا انگشتان دستش را باز كند و سعی كند آن را بگیرد. با یك نخ محكم رنگی، جغجغه و یا تصاویر و اسباب‌بازی‌های رنگی كوچك را به تخت او بیاویزید و اطمینان حاصل كنید كه می‌تواند آنها را ببیند.

سپس به آرامی اسباب‌بازی‌ها را حركت دهید و در مورد هر یك با كودك خود صحبت كنید. هرگاه كودك خسته شد و سر خود را چرخاند و توجه خود را از آنها برداشت، این كار را متوقف كنید.

حركت دادن

نوزاد را روی پاهایتان و یا درون گهواره قرار داده تكان دهید و برای او آواز بخوانید.

 6 تا 12 ماهگی

 با قرار دادن یك بالش پشت كودك او را در حالت نشسته قرار دهید و آینه‌ای در مقابلش بگذارید. بینی‌اش را به او نشان دهید و كلمه بینی را تكرار كنید. سعی كنید به او آموزش دهید كه بینی خود را لمس كند. كودك را روبه‌روی یك آینه قرار دهید و صورت او را با یك پارچه نازك بپوشانید و نامش را صدا بزنید و بگویید كودك من (اسم بچه) كجاست و سپس پارچه را از روی صورت او بردارید و بگویید اینجاست. بعد از چند بار كه این كار را انجام دادید، كودك شما با شنیدن اسمش، خودش پارچه را از روی صورتش برخواهد داشت.

 

 

برای خواندن بخش اول- هوش كودك را تیز كنید- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- هوش كودك را تیز كنید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد کودک، بازی با کودک، صحبت کردن با کودک، رشد مغزی کودک، فعالیت های فکری کودک، تحریک نوزاد، با كودك خود برقصید تعداد بازديد: 639 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز