Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:08

3
مرداد
كودك و تعطیلات تابستان (1)

كودك و تعطیلات تابستان (1)

در تعطیلات تابستان کودک شما بیشتر از روزهای دیگر سال نیاز به توجه دارد. با کمی حوصله و صرف وقت می‌توانید تفریحات سالمی را برای فرزندتان در نظر بگیرید.

اعظم اسلامی مجد

 

روزهای تابستان با آنكه طولانی‌‌تر از دیگر روزهای سال هستند ولی خیلی زود تمام می‌شوند و اگر قرار باشد برای برنامه ریزی كردن كمی تنبلی كنید، متوجه می‌شوید كه فرصت‌تان چقدر زود تمام شد و نتوانستید كاری از پیش ببرید.

مسافرت، كلاس‌‌های تفریحی و آموزشی، رفتن به پارك تئاتر و سینما، كتاب خواندن و... از فعالیت‌های مناسب این فصل هستند.

ممكن است گرمای هوا برخی از والدین را از تصمیم‌گیری‌هایشان منصرف كند ولی برای این مشكل نیز می‌توان تدابیری اندیشید برخی از والدین با شروع تابستان، به فكر فرو می‌روند كه قرار است سه ماه برنامه‌ریزی‌های قبلی‌شان بهم بخورد و هر روز شاهد نق‌زدن‌های فرزندشان باشند.

كمپ‌های تابستانی گران‌قیمت هستند و حتی برخی از والدین دوست ندارند در تابستان فرزندانشان در كمپ به سر ببرند. اما پارك‌های آبی گزینه‌های خوبی در این رابطه هستند.

دیدار با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها خوب است ولی كودكان ترجیح می‌دهند این دیدارها تنوع داشته باشند.

سرگرم كردن كودكان در تابستان

چگونه می‌توان با ساده‌ترین و ارزان‌ترین شیوه‌ها كودكان خود را در طول تابستان سرگرم و مشغول نگاه داشت؟

- با آنها بازی‌های سنتی و قدیمی كه مربوط به دوران كودك خودتان است بازی كنید.

- بگذارید كه آنها در آشپزی به شما كمك كنند.

- اجازه دهید كه با دست‌های خودشان برخی كارهای دستی را بسازند.

- حتما مشغول یك ورزش باشند مثل فوتبال، دوچرخه‌سواری و...

- آنها را به بازدید از جاذبه‌های زیبای شهر خود ببرید مثل موزه‌ها.

برای شروع هر برنامه‌ای، ابتدا باید ارزیابی‌های لازم را كنید، اینكه چقدر می‌توانید برای اینكار هزنیه كنید. برنامه‌های شما باید متناسب با بودجه‌تان باشد.

- در طول دوران مدرسه، به دلیل پرداختن به امور و تكالیف مدرسه، كودكان نمی‌‌توانند كارهایی كه دوست دارند را انجام دهند.

آنها ترجیح می‌دهند كه بیشتر بازی كنند ولی بازی كردن باید سازمان یافته و برپایه اصول و منطق باشد تا وقت كودكان چندان هم به بطالت نگذرد.

تابستان فصل درس و كتاب و مدرسه نیست و قرار نیست كه كودك شما حتماً صبح زود از خواب بیدار شود و هر چه سریع‌تر خود را به مدرسه برساند اما از طرفی هم منطقی نیست كه تمام طول روزهای بلند تابستان فقط و فقط بازی كند شما می‌‌توانید با یك برنامه‌ریزی به جا، كاری كنید كه كود‌ك‌تان هم فرصت بازی داشته باشد مردم در این مدت چیزهایی نیز یاد بگیرد و تجربه به دست آورد.

- درس خواندن و مدرسه رفتن یك برنامه اجباری است ولی در طول تابستان می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید تا كارهایی كه دوست دارد را نیز انجام دهد.

ورزش‌هایی كه به آنها علاقه دارد، شنا، موسیقی و... همه از فعالیت‌هایی هستند كه علاوه بر جنبه آموزشی، جنبه تفریحی نیز دارند.

پیشنهادهایی برای والدین و کودکان در تابستان

برای كودكان خود در طول تابستان بیشتر كتاب بخوانید

از یك كتاب كه چند بخش دارد شروع كنید و هر روز یك بخش كتاب را بخوانید می‌توانید زمان كتاب خواندن را با برخی كارها با نشاط‌تر و جالب‌تر كنید مثلا یك غذای میان وعده تهیه كنید و به فرزندتان بگویید كه در حین كتاب خواندن از آن نیز بخورد و خودتان نیز او را همراهی كنید.

كارهای هنری و دستی انجام بدهید

با كاغذهای رنگی ساده می‌‌توانید ماسك‌های متفاوت و جالب صورت تهیه كنید در انجام اینكار كودك خود را همراهی كنید و یا اینكه روی كار او نظارت داشته باشید.

حالا پس از آماده شدن می‌توانید با كمك ماسك‌ها با آنها بازی كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -كودك و تعطیلات تابستان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، کودک و تابستان، کودک و والدین، اوقات فراغت کودک، کودک و تعطیلات، برنامه ریزی برای کودک، سرگرم کردن کودک تعداد بازديد: 769 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز