Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 09:28

28
تیر
آموزش مهارت زندگی به كودك (2)

آموزش مهارت زندگی به كودك (2)

بخش دوم- همه ما می‌دانیم كه در مدرسه به كودكان، مهارت‌های علمی و خواندن و نوشتن آموزش می‌دهند؛ اما كودك به مهارت‌های بیشتری در طول زندگی نیاز دارد كه هیچ گاه مدرسه آنها را آموزش نمی‌دهد.

 

پاسخ این سوالات كاملاً مشخص است و باید فرزند خود را با این مسائل آگاه و آشنا كنید. توضیح دهید كه چقدر مهم است در دوران جوانی فعالیت و كار كند تا در دوران بازنشستگی زندگی راحت‌تری داشته باشد.

تفكر

 تفكر انتقادی: این روزها فرزندان ما به گونه‌ای تربیت می‌شوند كه همانند یك روبات عمل كنند و فقط به معلم گوش بدهند، ولی سوالی نپرسند. در واقع هر چیزی را كه به آنها گفته می‌شود، بدون تفكر بپذیرند و یك كارمند خوب باشند؛ بدون اینكه هیچ اعتراضی كنند.

شاید اگر شما رئیس یك اداره و یا یك سیاستمدار باشید، دلتان بخواهد كارمندتان چنین فردی باشد؛ ولی آیا دلتان می‌‌خواهد كه كودك شما نیز چنین شخصیتی داشته باشد؟ مسلماً خیر. گفت وگو یكی از بهترین راه‌ها برای آموزش این مهارت است.

 صبر: یكی از مهم‌ترین راه‌های موفقیت، صبر است. اگرچه فرزند شما در كودكی شور و ذوق زیادی دارد و به راحتی این موضوع را درك نمی‌كند، ولی این موضوع بسیار مهم است.

 ضد رقابت: به تمامی بچه‌ها، رقابت آموزش داده می‌شود، ولی آنچه یك فرد بالغ به آن نیاز دارد، چگونگی كنترل احساس خشم و رفتار با دیگران است. به كودك خود آموزش دهید كه اگر به دیگران كمك كند تا موفق شوند، مطمئنا خود او نیز موفق خواهد شد و آنها نیز در عوض به او كمك خواهند كرد.

به او یاد دهید كه قبل از شروع هر نوع رقابتی می‌تواند با دیگران همكاری كرده و كار گروهی انجام دهد. به عبارت دیگر، به جای اینكه تعداد دشمنان خود را با رقابت زیاد كند، با همكاری، تعداد دوستان خود را افزایش دهد.

 مسائل و فعالیت‌های آموزشی از جمله مهارت‌هایی هستند كه هم پسران و هم دختران باید آن را یاد بگیرند. اینكه چگونه از یك وسیله مراقبت كنید، یادگیری و چگونگی كار با دستگاه‌ها و تجزیه و تحلیل آنها برای هر دو جنس ضروری است.

  خانه‌داری: چگونگی رفع مشكلات جزئی در خانه، از جمله كارهای جزئی لوله‌كشی، برقكاری، گرمایش و سرمایش، نقاشی و ... یكی از مهارت‌های ضروری زندگی است تا برای هر مشكل كوچكی مجبور نباشید به افراد حرفه‌ای مراجعه و بابت آن هزینه كنید.

  انگیزه: كلید دستیابی به اهداف، نظم و انضباط نیست، بلكه انگیزه است. با در نظر گرفتن اهداف كوچك و قابل دسترس برای كودكان، به آنها انگیزه دهید و بعد از دستیابی به هدف به تدریج با ایجاد اهداف بزرگ‌تر، انگیزه آنها را در زندگی گسترش دهید.

 امور اجتماعی

  عشق و مهربانی: به كودكان خود یاد دهید كه درد و رنج دیگران را دریابند و آن را درك و با آنها همدردی كنند. یاد دهید كه برای دیگران خوشبختی بخواهند و به دیگران محبت كنند، این موضوع، مهارتی است كه هیچ‌گاه در مدارس آموزش داده نمی‌شود و اغلب فقط یاد می‌گیرند به جای درك مشكلات یكدیگر در كار هم دخالت كنند.

 تمیز كردن: بسیاری از كودكان بدون اینكه یاد بگیرند چگونه لباس خود را بشویند و چگونه خانه را تمیز كنند و...، بزرگ می‌شوند. آنها حتی نمی‌دانند چگونه از ماشین لباسشویی استفاده كنند. به جای اینكه تمامی كارهای نظافت كودكان را خودتان انجام دهید، به آنها بیاموزید كه چگونه خودشان آنها را انجام دهند.

  هدف دینی: داشتن یك هدف دینی كودك‌تان را پرانگیزه‌تر می‌كند.

 گسترش روابط صمیمی: بهترین روش برای گسترش روابط صمیمانه و آموزش این مهارت به كودكان، داشتن روابط صمیمی با همسر و ایجاد روابط منطقی در منزل است.

 موفقیت، تفكر مثبت: اگرچه داشتن تفكر انتقادی در زندگی بسیار اهمیت دارد، ولی تفكر و داشتن چشم‌انداز مثبت نیز در زندگی مهم است. همه مسائل زندگی می‌توانند در جهت مثبت و بهتر شدن تغییر كنند. به جای اینكه شكایت كنید، یك راه‌حل صحیح بیابید و مهم‌تر از همه اینكه به خودتان ایمان داشته باشید و به كودكان‌تان یاد دهید مثبت بیندیشند و افكار منفی را از خود دور كنند.

  خواندن: مطمئناً در مدرسه، خواندن به تمامی كودكان آموزش داده می‌شود؛ اما اغلب به شیوه‌ای خسته‌كننده و تكراری. به كودكان‌تان آموزش دهید دنیای تخیلی شگفت‌انگیزی وجود دارد و آنها را وادار كنید به جستجو و كاوش بپردازند و از طریق اینترنت و سایر امكانات، چیزهای جدید را بیاموزند.

  گوش دادن: آیا هیچ‌گاه در مدارس، كودكان ما می‌آموزند چگونه گوش دهند و یا اینكه چگونه با كسی صحبت كنند؟ احتمالاً به همین دلیل است كه بسیاری از بزرگسالان نیز این مهارت را ندارند. به كودكان خود یاد دهید كه چگونه صبورانه به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش دهند و چگونه صحبت كنند. این یك مهارت اجتماعی بسیار مهم است كه آموزش آن باید از خانه آغاز شود.

 فعالیت‌های عملی

  نظم و ترتیب: به كودكان بیاموزید كه چگونه تمامی چیزها را سر جای خود بگذارند، چگونه كارهای مهم انجام دهند، چگونه اوراق و كتاب و وسایل خود را مرتب و منظم كنند.

  شادی: در حال زندگی كنید: به دلایل خاصی این مهارت در زندگی بسیار اهمیت دارد. اگرچه تمامی كودكان در لحظه زندگی می‌كنند، از لحظه به لحظه زندگی‌ لذت می‌برند، اما همانطور كه بزرگ‌تر می‌شوند، كم‌كم این مهارت را فراموش می‌كنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آموزش مهارت زندگی به كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آموزش به کودکان، ذوق در کودکان، رقابت در کودکان، عشق در کودکان، مهربانی در کودکان، هدف دینی در کودکان، فعالیت‌های عملی در کودکان تعداد بازديد: 429 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز