Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:01

8
دی
مهارت نوشتن و خط خوش در كودكان (1)

مهارت نوشتن و خط خوش در كودكان (1)

هر چه در دنیای تكنولوژی غرق شویم و انواع كیبوردها جای نوشتن با مداد و قلم روی كاغذ را بگیرند؛ باز هم نمی‌توان اهمیت نوشتن و خط زیبا داشتن را نادیده انگاشت.

برای اینكه برخی از كارها به شكل درست پیش بروند و انجام شوند، لازم است كه جسم و ذهن ما به طور همزمان به درستی با هم كار كنند. وقتی كه كودك‌تان شروع به نوشتن می‌كند، باید ابتدا مداد را بردارد، در دست بگیرد، به جوابی كه می‌خواهد بنویسد، فكر كند، به كلمات انتخابی‌اش فكر كند، آنها را بچیند و بعد مداد را روی كاغذ حركت دهد و حروف و كلمات را به شكل درست روی كاغذ بنویسد، همزمان با نوشتن با چشم‌ها نیز نوشته‌ها را دنبال كند. 

آموزش نوشتن 

بی‌شك، نوشتن یك كار پیش و پا افتاده و آسان برای ما تلقی می‌شود ولی برای كودكان ما كه تازه یادگیری این مهارت را شروع كرده‌اند، یك كار پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد. در واقع یادگیری نوشتن، پروسه‌ای است كه چند سال طول می‌كشد تا كامل شود. كودكان نوشتن و خواندن بزرگترها را می‌بینند و تماشا می‌كنند و به این ترتیب از همان دوران نوزادی با اینكارها آشنایی دارند و بیگانه نیستند.

آنها از همان روزهای نخست زندگی‌شان درمی‌یابند چیزهایی كه شما روی كاغذ می‌نویسید، بی‌معنا نیستند و حتما معنا و مفهومی دارند. آنها خطوط ناخوانا و مبهم را روی كاغذ می‌كشند و این كار آنها در واقع نوعی تمرین و آغاز مرحله نوشتن است. خط كشیدن مرحله‌ای از نوشتن است كه تقریباً تمام كودكان از آن لذت می‌برند.

برای این كار باید بتوانند ماژیك در دست بگیرند كاغذ را ثابت نگه دارند و اینكه بتوانند ماژیك یا مداد را به اندازه كافی روی كاغذ فشار دهند تا اثری از آن روی كاغذ بیفتد. با گذشت مدت زمانی كوتاه و افزایش میزان فعالیت‌ها و تمرینات، درك آنها از خطوط بیشتر می‌شود و سعی می‌كنند طبق الگو خط بكشند و چیزی را روی كاغذ ایجاد كنند.

در 4-3 سالگی، كودكان شروع به تمرین نوشتن می‌كنند و با همین خطوطی كه به طور ناگهانی روی كاغذ می‌كشند، سعی در ایجاد حروف دارند، تقریبا در 4 سالگی می‌توانند اسم خود را بنویسند. آنها به خواندن ادامه می‌دهند و فهم‌شان از كلمات و كاربرد آنها بیشتر می‌شود. آنها می‌فهمند كه چطور چند حرف را كنار هم قرار دهند تا كلمه درست شود.

از پیش دبستان تا كلاس اول آنها یاد می‌گیرند كه برخی حروف را كنار هم قرار دهند تا كلمه به وجود آید و اینكه چگونه این كلمه‌ها را به شكل‌های مربوط به خودشان وصل كنند. در این سن كودكان فقط از حروف بزرگ استفاده می‌كنند. (البته در زبان انگلیسی)، كم كم نوشتن از راست به چپ را شروع می‌كنند و فرق حروف كوچك و بزرگ را می‌فهمند و می‌دانند كه چگونه باید بین برخی از حروف و كلمات فاصله بیندازند و آنها را به هم نچسبانند و بعد چگونه درست بخوانند.

همزمان كه كنترل بیشتری روی حركت‌هایشان به دست می‌آورند، دست‌خط‌شان نیز بهتر می‌شود و به شكل زیباتری می‌نویسند. در كلاس‌های دوم و چهارم آنها زیبانویسی را نیز یاد می‌گیرند و البته خط‌شان به شكل خود بخود زیباتر و چشمگیر‌تر از قبل می‌شود. 

اهمیت نوشتن 

هر چه در دنیای تكنولوژی غرق شویم و انواع كیبوردها جای نوشتن با مداد و قلم روی كاغذ را بگیرند؛ باز هم نمی‌توان اهمیت نوشتن و خط زیبا داشتن را نادیده انگاشت. خط به معنی كنار هم قرار دادن حروف و كلمات نیست خط یك مرحله از یادگیری خواندن و ارتباط برقرار كردن است. در واقع متخصصان بر این باورند كه نوشتن روی مهارت خواندن اثر مستقیم دارد و بالعكس.

 

برای خواندن بخش دوم - مهارت نوشتن و خط خوش در كودكان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، روانشناسی کودک، خواندن و نوشتن، آموزش و یادگیری کودک، خط خوش برای کودک، آمورش و یادگیری، نوشتن تعداد بازديد: 964 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز