Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:28

8
دی
مهارت نوشتن و خط خوش در كودكان (2)

مهارت نوشتن و خط خوش در كودكان (2)

تمرین كردن برای هر كودكی لازم است حتی آنهایی كه خیلی با استعداد هستند.

یادگیری نوشتن حروف بخش مهمی از درك و فهم است 

در مراحل پیش‌دبستانی، كودكان سعی می‌كنند نوشتن حروف را تقلید كنند حروفی كه بیشتر در پیرامون خود می‌بینند. آنها نشان می‌دهند كه فرق بین صداها و كلمات نوشته شده روی كاغذ را می‌فهمند. وقتی كه كمی بزرگتر می‌شوند، یعنی زمانی كه دیگر می‌توانند از كیبورد استفاده كنند. كنترل بیشتری روی مهارت‌های حركتی و ارتباطی خود پیدا كرده‌اند و این مهارت‌ها از طریق نوشتن به دست آمده است.

این مهارت به آنها كمك می‌كند تا موفق‌تر عمل كنند چرا كه حالا دیگر می‌دانند چگونه باید افكارشان را با كلمات انتقال دهند. نوشتن، بسیار مهم است و كودكی كه نتواند در این مهارت به خوبی پیشرفت كند، نمی‌تواند در رقابت‌های درسی با سایر همكلاسی‌هایش موفق شود و همین مسئله به راحتی اعتماد به نفس و حتی نگرش او به مدرسه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

تشویق كودك به نوشتن 

باید به كودك خود فرصت لازم برای تمرین كردن را بدهید. وقتی كه بتواند روی كاغذ خط بكشد، مداد شمعی و یا ماژیك به او بدهید و البته یك كاغذ بزرگ و به او اجازه دهید تا كاغذ را خط خطی كند. هر چه بزرگتر می‌شود امكانات لازم را افزایش دهید هر چه علاقه او به تمرین كردن زیادتر شود و خطوط بیشتری روی كاغذ بكشد، مهارت‌ها و رشد ماهیچه‌هایش نیز بیشتر می‌شود و به هماهنگی‌های لازم در این زمینه می‌رسد.

تمرین نوشتن فقط محدود به مدرسه نیست بلكه این تمرینات باید در خانه نیز ادامه داشته باشند. از كودك‌تان بخواهید كه برخی یادداشت‌های كوچك را او بنویسد و روی یخچال بچسباند. حتی می‌توانید یك كاغذ دیواری درست كنید و مجموعه‌ای از نوشتن‌های او را روی آن بچسبانید. 

اگر دست‌خط كودكتان خوب نیست به این نكات توجه كنید 

سعی كنید او را به آرام نوشتن تشویق كنید. خیلی تند نوشتن باعث بدخطی كودك می‌شود. او باید حروف را با دقت كنار هم بنویسد.

 به او توضیح بدهید كه گاهی پیش می‌آید موقع نوشتن غلط املایی داشته باشد ولی با كمك پاك‌كن می‌تواند آن را تصحیح كند.

 كودك‌تان را تشویق كنید تا حروف و كلمات را طبق قوانین مشخص شده آنها بنویسد.

 از مداد مناسب استفاده شود و مداد را به طرز درستی روی كاغذ حركت دهد.

 آیا كودك شما دستانی با قدرت كافی دارد كه بتواند مداد را در دست نگه دارد و بنویسد. ضعیف بودن دست‌ها نیز باعث بدخطی در كودكان می‌شود. شما می‌توانید با انجام برخی حركت‌های ورزشی كمك به قوی‌تر شدن عضلات دست‌های او كنید.

 مرتب برای او كتاب بخوانید. حروف پیرامونش را نشانش بدهید.

 تمرین كردن برای هر كودكی لازم است حتی آنهایی كه خیلی با استعداد هستند.

 برخی مواقع مشكل در نوشتن نشان دهنده وجود مشكل در رشد توانایی‌های كودك و یا تاخیر در آنهاست كه البته نیاز به نظر متخصص دارد.

 مشكلات مربوط به حافظه، تلفظ، دستور زبان و حتی مشكلات مربوط به بینایی نیز می‌توانند منجر به ناتوانی‌های كودك در این‌باره شوند.

 یادگیری خواندن و نوشتن، كلید اصلی برای رسیدن به موفقیت در مدرسه و حتی در زندگی است و وظیفه والدین كمك به فرزندانشان در به دست آوردن مهارت‌های لازم در این زمینه می‌باشد.

 

برای خواندن بخش اول - مهارت نوشتن و خط خوش در كودكان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی، روانشناسی کودک، خواندن و نوشتن، درست نوشتن، خط خوش، مهارت نوشتن، داشتن خط خوش تعداد بازديد: 880 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز