Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 09:21

6
اردیبهشت
عزیزم خجالت نكش (4)

عزیزم خجالت نكش (4)

هرگز از خجالتی بودن كودك خود به عنوان عذری برای خطاهای او در مقابل دیگران استفاده نكنید؛ چون همین وقت است كه او یاد می‌گیرد از این صفتش سوء استفاده كند.

 

احترام به دیگران را به او بیاموزید

افراد خجالتی درباره همه و از جمله خودشان قضاوت می‌كنند كه بیشتر این قضاوت‌ها منفی است. هر قدر شما  در مقام پدر و مادر بیشتر در مورد دیگران قضاوت كنید، كودك خجالتی شما آنها را به خودش می‌گیرد؛ حتی اگر شما درباره كس دیگری حرف بزنید. زمانی كه شما از فرم موهای دیگران، مدل لباس پوشیدن و روش زندگی یا طرز  صحبت كردن‌شان ایراد می‌‌گیرید و قضاوت می‌كنید.

او فكر می‌كند كه همه این طورند و ظاهر شدن در جمع مساوی است با مورد انتقاد قرار گرفتن و قضاوت شدن. ولی تحسین و احترام به دیگرانی كه ایراد‌های زیادی هم دارند، باعث می‌شود كودك خجالتی شما كه به خاطر كامل نبودن از حضور در جمع می‌ترسد، بفهمد كه ایده‌آل نبودن گناه نیست و در واقع همه آدم‌ها ایرادهایی دارند.

 از خوبی‌ها و محاسن دیگران در جلوی كودك صحبت كنید؛ نه اینكه فقط كاستی‌ها را یادآور شوید.

 وقتی از كسی ناراحت هستید، درباره «رفتار» او حرف بزنید نه درباره «شخصیت» او. به دیگران برچسب نزنید. مثلا «او به پدرش درست احترام نگذاشت» به جای جمله «او چقدر نمك‌نشناس و بی‌ادب است!»

 صفت خجالتی بودن را در كنار توانایی‌های مثبت دیگران، به خصوص كودكان همسن و سال او بگذارید. مثلا: «سارا كمی خجالتی بود، ولی باید نقاشی‌هایش را ببینی!» یا «لیلا مثل آلبرت انیشتن است، هر دوی آنها خوره یادگیری هستند! البته می‌دانی كه این دختر زمانی خیلی خجالتی بود.»

 هرگز از خجالتی بودن كودك خود به عنوان عذری برای خطاهای او در مقابل دیگران استفاده نكنید؛ چون همین وقت است كه او یاد می‌گیرد از این صفتش سوء استفاده كند.

اگر علیرغم همه این توصیه‌ها و تلاش‌ها این صفت همچنان وجود دارد و با كودك‌تان رشد می‌كند و همراه او بزرگ می‌شود، بهتر است از یك متخصص كمك بگیرید. مشاوران و متخصصانی كه در زمینه مشكلات رفتاری كودكان تخصص دارند، بهترین كسانی هستند كه می‌‌توانند به شما و كودك‌تان كمك كنند.

خجالتی بودن صفتی نیست كه كودك را از پیشرفت در درس و زندگی باز دارد. این صفت هم می‌تواند به كودك كمك كند و هم مانع پیشرفت و رشد او شود. بستگی دارد كه این احساس چطور كنترل و مدیریت شود.

شما می‌توانید برای كمك به كودك خجالتی خود به نكات زیر هم توجه كنید:

 اول مطمئن شوید كه كودك‌تان خجالتی است. بعضی كودكان ترجیح می‌دهند پیش از آنكه وارد موقعیتی شوند، آن را  به دقت ارزیابی كنند. محتاط بودن را با خجالتی بودن اشتباه نگیرید.

 كودك‌تان را «خجالتی» خطاب نكنید. فشار و استرس پدر و مادر بر چنین كودكی و اینكه به او برچسب بزنند این حالت را تشدید می‌كند. او را وادار نكنید كه بیش از توانش سعی كند و بیش از ظرفیتش دستاورد داشته باشد. اگر می‌خواهید در خطاب كردن او از كلمه «خجالتی» استفاده كنید، حتما در كنار آن یك صفت مثبت بیاورید. مثلا «امید كمی خجالتی است، ولی عالی سه‌تارمی‌زند.»

 هرگز كودك‌تان را به شكل منفی با كودكان دیگر مقایسه نكنید یا به خاطر اینكه فلان همكلاسی‌اش این موفقیت را به دست آورده و او ناموفق بوده او را  سرزنش نكنید و اجازه هم ندهید كه كسی این كار را با كودك شما بكند.

 برای كودك‌تان فرصت‌هایی فراهم كنید كه با شركت در آنها امكان رشد داشته باشد. او را تشویق كنید در كارهایی كه بقیه همكلاسی‌ها انجام می‌دهند شركت كند. اجازه ندهید او زیاد به كارهای انفرادی مثل كتاب خواندن یا تماشای تلویزیون مشغول شود.

 وقتی او از موقعیتی ناراحت و پریشان شده، جز در مواردی كه موضوع واقعاً جدی است، مداخله نكنید و بگذارید به تنهایی با موقعیت كنار بیاید. ولی به او اطمینان دهید كه از احساسش باخبرید و آن را درك می‌كنید.

 با مربی یا معلم او در كودكستان یا مدرسه مدام در تماس باشید و مشكل فرزند‌تان را با او در میان بگذارید تا او هم بتواند در فرآیند اصلاح این صفت به كودك‌تان كمك كند. معلم چشم و گوش شما در مدرسه است.

اگر بتوانید با هم و در كنار هم كار كنید و اطلاعات مفید رد و بدل نمایید، فرزند‌تان سریع‌تر و موثر‌تر می‌تواند خجالتی بودنش را كنار بگذارد و راحت در مدرسه و بعدها در جامعه با  دیگران تعامل كرده، جایگاهش را پیدا كند و به موفقیت دست یابد.

 

  

 

برای خواندن بخش اول- عزیزم خجالت نكش- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- عزیزم خجالت نكش- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- عزیزم خجالت نكش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افراد خجالتی، صحبت کردن با کودکان، شخصیت کودکان، خجالتی بودن كودك، مشكلات رفتاری كودكان، خجالت در کودکان تعداد بازديد: 435 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز