Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 10:03

26
فروردین
راهكارهای جذب فرزندان به نماز (1)

راهكارهای جذب فرزندان به نماز (1)

بهترین جا برای برگزاری نماز مسجد است. مسجد خانه خدا و محل اجتماع خداست و در اسلام سفارشات بسیاری شده كه مسلمانان همراه خانواده خود در مسجد حضور پیدا كنند.

تحریریه مجله بهار زندگی

 

 

 

 

1- گفتن اذان و اقامه در گوش‌های نوزاد

روح و روان نوزاد، لطیف و مانند لوح نانوشته و بكر است. روح لطیف او آمادگی هر نوع تاثیر‌پذیری از محیط پیرامون خود را دارد. از این رو، گفتن اذان و اقامه به ترتیب در گوش‌های راست و چپ نوزاد، موجب می‌شود روح او از لحظه تولد با صدای معنویت صلات، لاح و خیر‌العمل آشنا گردد و انس گیرد.

2- برداشتن كام نوزاد با تربت مطهر حضرت امام حسین(ع)

دومین راهكار زمینه‌ای برای بستر‌سازی جذب فرزندان به نماز، برداشتن كام نوزاد با تربت مطهر امام حسین(ع) است.

3- با وضو شیر دادن نوزاد

وضو به عنوان مقدمه نماز، نه تنها موجب تطهیر جسم از آلودگی‌ها می‌شود، بلكه عامل تطهیر روح نیز می‌گردد. مادری كه با وضو به نوزاد خود شیر می‌دهد، موجب امنیت روانی كودك می‌شود. 

4- نام نیكو نهادن

یكی از توصیه‌های بسیار مهم به والدین به عنوان عامل زمینه‌ساز رشد معنوی كودك، انتخاب نام نیكو به ویژه اسماءا... و نام اهل بیت عصمت است. بی‌شك نام كودك كه بار‌ها و بار‌ها از طرف والدین و دیگران گوش نوزاد را تحریك می‌كند، تاثیر به‌سزایی در شخصیت او بر جا می‌گذارد. 

5- كوتاه كردن نماز

عامل زمینه‌ساز دیگر برای جذب كودك به نماز، كوتاه كردن نماز است، زیرا طولانی كردن نماز، موجب خستگی و بی‌زاری كودك از آن می‌شود. برای نمونه پیامبر گرامی(ص) در حال نماز، اگر صدای نوزادی را می‌شنید، سوره‌های كوتاه را قرائت می‌كرد تا مادر هرچه زودتر به نیاز فرزندش پاسخ دهد (عزیزی، 1378).

6- شیر دادن نوزاد هنگام نماز

نوزادی كه گرسنه است و نیازمند شیر مادر می‌باشد، اگر به هنگام نماز شیر را از او دریغ كنند، نسبت به نماز متنفر می‌شود. در مقابل، اگر هنگام نماز به نوزاد شیر داده شود با نماز انس می‌گیرد. برای نمونه از امام صادق(ع) روایت شده است: زنی كه در حال نماز است، اشكال ندارد فرزند خود را در حالی كه تشهد می‌خواند، شیر دهد (وسایل الشیعه، 4، 127).

7- نماز خواندن در حضور كودك

مشاهده رفتار و همانند‌سازی، یكی از تاثیر‌گذار‌ترین روش‌های یادگیری است. مشاهده مادر یا پدر به هنگام نماز خواندن، تاثیر شگرفی بر كودك می‌گذارد. 

8-‌ بردن كودك به مسجد و شركت دادن او در نماز جماعت

یكی دیگر از راهكار‌های زمینه‌ساز، ایجاد احساسات خوشایند و علاقه‌مند كردن كودك به نماز جماعت و بردن او به مسجد و شركت‌ دادن او در صف نماز جماعت و حضور در مجالس مذهبی است. 

9-‌ بیان قصه‌های جذاب درباره نماز

كودكان به قصه و داستان علاقه‌مند هستند. لذا توصیه می‌شود والدین درباره نماز قصه‌های جذاب تعریف كنید.

10- معرفی شخصیت‌های تاثیر‌گذار

از زندگی عالمان، شهیدان، صالحان و ابرار می‌توان خاطره‌هایی را در ارتباط با نماز خواندن تعریف كرد تا كودكان و نوجوان جذب نماز شوند. 

11- رعایت اصل تدریج در آموزش نماز

در آموزش نماز نباید به صورت دفعی عمل كرد و آن گاه انتظار داشت كه كودك در یك جلسه همه چیز را بیاموزد، بلكه باید با توجه به روح لطیف و حساس كودك آموزش را آرام و به تدریج انجام دهید.

12- آموزش نماز همراه با بازی

نماز را می‌توان در قالب بازی به كودكانمان بیاموزیم، برای مثال، به آنها بگوییم بیاییم دو ركعت نماز جماعت بخوانیم، یكی را امام جماعت كنیم و بقیه به او اقتدا كنیم و در طی یك بازی كودكانه نماز را به آنها آموزش دهیم...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- راهكارهای جذب فرزندان به نماز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نماز خواندن کودک، تشویق کودک به نماز خواندن، اقامه نماز در کودک، کودک نماز خوان، نماز خواندن در نوجوانان، اقامه در گوش‌های نوزاد، نماز و شیر دادن به نوزاد، درباره نماز تعداد بازديد: 556 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز