Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:02

1
خرداد
نقش ماشین اسباب‌بازی در خلاقیت و آموزش کودکان

نقش ماشین اسباب‌بازی در خلاقیت و آموزش کودکان

حتما بارها و بارها ماشین‌های اسباب‌بازی مختلفی را در پشت ویترین اسباب‌بازی فروشی‌ها دیده‌اید که شاید تنهاچیزی که با دیدن آن به ذهن برسد، جذابیت آن‌ها و این است که می‌توانند به عنوان یک سرگرمی

به قلم : مهرنوش رجایی - روانشناس تربیتی


تحریریه زندگی آنلاین : حتما بارها و بارها ماشینهای اسباببازی مختلفی را در پشت ویترین اسباببازی فروشیها دیدهاید که شاید تنهاچیزی که با دیدن آن به ذهن برسد، جذابیت آن‌ها و این است که میتوانند به عنوان یک سرگرمی مهیج ساعتها بچهها را مشغول به بازی کنند، اما نباید فراموش کنید که ماشین اسباببازی به عنوان یک وسیله بازی کودکانه در کنار سرگرمی که میتواند برای کودکان ایجاد کند، در یادگیری و قوه تخیل و نیز مهارتهای حرکتی کودکان تاثیر قابل توجهی دارد.

اثرات مثبت

در واقع تاثیرات مثبت این اسباببازی را میتوان از دو جنبه کلی نگاه کرد:

* در نگاه اول، توجه به مهارتهای حرکتی کودکان است که با حرکت دادن ماشین اسباببازی یک هماهنگی بین حرکت دستها و پاهایشان ایجاد شده که به فعال شدن عضلات بدن آنان کمک میکند.

بچهها در این نوع بازی به دلیل تحرک و جست و خیزی که دارند، نه تنها انرژی بیشتری صرف میکنند، بلکه بدین واسطه مهارتهای حرکتیشان نیز افزایش پیدا میکند.

* دوم تاثیرات مثبت آموزشی است که از این طریق حاصل می شود، اما ببینیم چگونه؟

بیشتربخوانید:

ایده های دوست داشتنی برای اتاق بازی کودک

 

 

 

با ماشین اسباببازی آموزش را به خانهتان بیاورید.

ماشین اسباببازی در کنار سرگرمی، تاثیر قابل توجهی در آموزش و خلاقیت کودکان دارد.

زمانی که شما یک ماشین اسباببازی برای کودکتان انتخاب میکنید که البته نظر او هم در این زمینه بسیار مهم است، در واقع به نوعی آموزش را به خانهتان آوردهاید که شما نقش بسیار مهمی در این زمینه دارید.

به شکلی که شما میتوانید در این رابطه مواردی را به کودکتان آموزش دهید که با توجه به سنش یک آگاهی و شناخت اولیه در او ایجاد شود.

* در اولین قدم کودک خود را با اسم ماشین مورد نظر آشنا سازید

زمانی که فرزند شما اسامی ماشینها را بداند از آنجایی که در سن یادگیری است، در مدت زمان کوتاهی به راحتی میتواند ماشینها را از یکدیگر تشخیص داده، آنها را نام ببرد و به لحاظ ظاهری تفاوتشان را درک کند که این امر در کنار خوشنودی و اعتماد به نفسی که در او ایجاد میشود، شناخت و دقت و توجه او را در این زمینه بالا میبرد.

 بیشتربخوانید:

روش های ساده برای ضدعفونی اسباب‌بازی‌ها

نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

فواید گِل بازی برای کودکان

 

 

 

 

* با خرید هر ماشین اسباببازی فرزندتان را با کاربرد آن آشنا سازید

وقتی شما از چگونگی و کاربرد ماشین اسباببازی فرزندتان برایش توضیح دهید که هر ماشین برای چه کاری ساخته شده و چه زمانی مورد استفاده قرار میگیرد، در واقع به یادگیری و خلاقیت او کمک کردهاید. به عنوان مثال وقتی کودک شما با کاربرد ماشین پلیس، کامیون، آمبولانس و یا سایر ماشینها آشنا شود، این شناخت باعث ایجاد نوآوری و خلاقیت او هنگام بازی میشود، زیرا سعی میکند با شناختی که پیدا کرده است، بازیش را به همان سمت و سو سوق دهد و حتی ایدههای جدیدی را هنگام بازی خلق کند. به عنوان مثال او در عالم بازی، با ماشین کامیون اسباببازی که در اختیار دارد و با گذاشتن چند میوه و یا اجسام ریز، ماشین را پر و خالی میکند و مجددا این کار را تکرار کرده که همه اینها بر گرفته از خلاقیت و نوآوری است که در او دیده میشود.

* با کمک ماشینهای اسباببازی فرزندتان را با مشاغل مختلف آشنا کنید

زمانی که کودکتان را نسبت به ماشینهای اسباببازی و چگونگی کاربرد آنها آگاه میکنید، در واقع او را با مشاغل و حرفههای مختلف آشنا میسازید.

به عنوان مثال شما میتوانید با بیانی ساده و قابل درک برای کودکتان، ماشین پلیس را به عنوان برقرار کننده امنیت و آرامش و یا آمبولانس را به عنوان وسیلهای برای رساندن بیمار به بیمارستان و یا کامیون را برای جابجایی وسایل سنگین و بزرگ به کودک خود بشناسانید.

در حقیقت بچهها از این طریق در کنار بازی و سرگرمی که رکن اصلی زندگی کودکانه آنها است، به آگاهی و شناخت بیشتری دست پیدا میکنند.

بیشتربخوانید:

خفگی ناشی از پریدن جسم خارجی

 

 

برچسب ها: کودکان، بازی، سرگرمی، خلاقیت، اسباب بازی، تقویت هوش، تقویت اعتماد به نفس کودک، رشد مغز، آموزش، مهرنوش رجایی تعداد بازديد: 170 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز