Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:22

31
اردیبهشت
تغییر خلق و خو و بازی‌های کودکانه در بهار

تغییر خلق و خو و بازی‌های کودکانه در بهار

والدین عزیز! حتما تا به حال بارها جمله حوصلم سر رفته! یا جملات این‌چنینی را از فرزندتان شنیده‌اید. با اغاز فصل بهار تغییر خلق و خو در فرزندان و همه افراد شکل می‌گیرد. سبزی طبیعت و روزهای بلند بهاری و هوای دل‌انگیز بهار

به قلم : ساناز حشمتی‌پور

 

تحریریه زندگی آنلاین : والدین عزیز! حتما تا به حال بارها جمله حوصلم سر رفته! یا جملات اینچنینی را از فرزندتان شنیدهاید. با اغاز فصل بهار تغییر خلق و خو در فرزندان و همه افراد شکل میگیرد. سبزی طبیعت و روزهای بلند بهاری و هوای دلانگیز بهار همه را مشتاق به گردش در طبیعت میکند.

کودکان ما نیز از این امر مستثنی نیستند و با تغییر هوا به سمت گرمی علاقهمند به بازی و گردش هستند و دوست ندارند روزهای بلند بهار را مانند زمستان در خانه سپری کنند.

بهتر است کودکان را در فصل بهار به دامن طبیعت ببریم تا علاوه بر دور بودن از فضاهای شلوغ و آلوده، به بازی و سرگرمی بپردازد تا نشاط کودکانه آنها سرخورده نشود و در فضای خانه افسرده نشوند. گردش در طبیعت و دور بودن از سر و صدا و شلوغی انرژی و نشاط به فرزندانمان میبخشد و با بازی با آب و خاک و گردش در طبیعت تا مدتها روحیه شاد و تغییر خلق و خو در کودکانمان را خواهیم دید.

بیشتربخوانید:

بهار و افسردگی کودکان

 

 

 

اما چند نکته کلیدی در مورد بازی در طبیعت وجود دارد

* جایی را برای بازی بچهها انتخاب کنیم که امنیت آنها را تضمین کند، مثلا کنار رودخانههای بزرگ یا کوهنوردی مناسب کودک نیست.

* روزهای شلوغ و مکانهای شلوغ در طبیعت را انتخاب نکنیم.

* غذاهای مقوی، اما سبک و آب آشامیدنی مطمئن برایشان تدارک ببینیم.

* به فرزندانمان بیاموزیم نباید به موجودات و گیاهان طبیعت آسیب بزنند.

* زباله خود را در طبیعت رها نکنند و طبیعت را مانند خانه خود دوست بدارند.

* هر گیاه یا لانه یا هر چیز ناشناخته در طبیعت را لمس نکنند.

* از والدین خود زیاد دور نشوند و به آب رودخانههای خروشان نزدیک نشوند.

* سعی کنیم بچهها را با دوستانشان به گردش در طبیعت ببریم تا با هم همبازی شوند و بیشتر لذت ببرند.

* با توجه به هوای جایی که در نظر داریم، برای فرزندمان لباس آماده کنیم.

* به او بیاموزیم که هر گیاهی را بو و لمس نکند.

* با افراد غریبهای که در آنجا هستند، ارتباط صمیمی برقرار نکند.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با اختلال افسردگی فصلی

 

 

 

آشنایی با محیط زندگی

* فرزندان ما هر روز یک سؤال در مورد جایی که زندگی می‌کنند یا به آنجا تعلق دارند در ذهنشان می‌چرخد، هر چند شاید هیچ گاه به زبان نیاورند، اما حق آنها است که با محیط خود آشنایی داشته باشند. برای گردش در طبیعت و بازی در بیرون از منزل میتوانیم کودکانمان را به طبیعت و مکانهای دیدنی اطراف محل زندگی خودمان ببریم.

* ما وظیفه داریم نه به عنوان درس، بلکه به عنوان صحبتی دوستانه در مورد تاریخچه و آداب و رسوم و فرهنگ و حتی موقعیت جغرافیایی و آب و هوای جایی که در آن زندگی می‌کنیم، برای بچه‌ها بازگو کنیم و حتی خطرها و نا امنی‌ها را به بچه‌ها بگوییم.

* فرزندانمان مفهوم توریست، آثار باستانی، تاریخچه، دریا، رود، کوه، مناطق گردشگری و هزاران چیز برای شناختن محیط زندگیشان لازم دارند که بگوییم و بیاموزیم.

* مسلما این شناخت به بچه‌ها حس امنیت بیشتری می‌دهد و علاوه بر آن هم صحبت شدن در این زمینه با والدین باعث می شود حس خوب مهم بودن به بچه‌ها القا شود و با گردش و بازی در طبیعت شادتر نیز میشوند.

* بچه‌ها حق دارند بشناسند و بدانند و پاسخ سؤالاتی که در ذهن خود دارند بیایند و این وظیفه ما است که در این راه به آن‌ها کمک کنیم.

البته بیان این مسائل باید به صورت مقطعی و بسیار کم و کوتاه باشد و به عنوان درس و اجبار به بچه‌ها القا نشود، مثلا اگر برای تفریح به یکی از مناطق گردشگری رفتیم، در مورد جغرافیا و تاریخچه آن کوتاه و با در نظر گرفتن سن بچه‌ها با آن‌ها صحبت کنیم که در این صورت بهتر در ذهن فرزندانمان می‌ماند.

بیشتربخوانید:

اختلالات روحی فصل را با غذا بهبود بخشیم

 

 

 

* میتوانیم در مورد گیاهان و جانوران هر منطقهای که رفتهایم به فرزندانمان اطلاعات بدهیم و آنها را از نزدیک با گیاهان و حشرات آشنا کنیم.

* از فرزندمان بخواهیم هر دفعه یک نقاشی زیبا از هر آن چیزی که در آن روز دیده و آموخته بکشد یا اگر سواد دارد، بنویسد یا از هر چیزی که توجهش را جلب کرده عکس بگیرد و همه را در یک دفترچه برای خودش مانند یک مرجع جمع‌آوری کند.

* بدین گونه این خاطرات و آموزش‌ها در ذهن آن‌ها ماندگار‌تر می‌شود و هماهنگی بین تفکر و قدرت بیان آن‌ها بیشتر می‌گردد.

سخن آخر

کودکان ما برای شاد بودن و بهتر یادگرفتن نیاز دارند تا در طبیعت و بیرون از خانه خیلی چیزها را تجربه کنند. پس با فراهم کردن شرایط سلامتی و نشاط، این هدیه را به آن‌ها بدهیم.

 بیشتربخوانید:

علائم و پیشگیری افسردگی کودک

اختلالات روحی فصل را با غذا بهبود بخشیم

 

برچسب ها: کودکان، استرس، افسردگی، افسردگی فصلی، خلق و خو، فصل بهار، ساناز حشمتی‌پور تعداد بازديد: 100 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز