Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:08

9
آذر
لزوم حفاظت از ذهن دانش‌آموزان در برابر فضای مجازی

لزوم حفاظت از ذهن دانش‌آموزان در برابر فضای مجازی

در جامعه باید کنار هم زندگی کنیم چراکه اگر به هم کمک کنیم رشد می‌کنیم.

معصومه ابتکار؛ معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور


در راستای طرح گفت‌وگوی بین نسلی مهارت، استفاده از اینترنت و فضای مجازی مهم است و به دلیل آسیب‌های فضای مجازی باید مهارت حفاظت از ذهن و فکر خود را کسب کنیم. موضوع گفت‌وگو و مهارت‌های زندگی در مباحث مرتبط با آموزش‌ و پرورش بسیار مطرح می‌شود. پرورش را می‌توان پرداختن به مهارت‌هایی تعریف کرد که بتواند زندگی خوبی برای ما رقم بزند. یکی از ابعاد مهم گفت‌وگوی بین نسلی فکر کردن، چگونه فکر کردن، چگونه اندیشیدن، چگونه پرسش کردن، مسئله‌یابی و تفکر نقادانه تعریف می‌شود. اندیشیدن مورد تأکید تعالیم دینی ما است و بارها در قرآن به‌صورت مکرر تأکید شده که در خلقت انسان، طبیعت و نشانه‌های خدا تفکر کنیم تا ابزاری داشته باشیم که بتوانیم انسان‌های موفقی باشیم تا خود، خانواده و جامعه به شکوفایی برسیم و خود را برای دنیا به‌عنوان یک شهروند ایرانی و جهانی معرفی کنیم. عصر حاضر، عصر فضای مجازی است و از طریق آن می‌توانیم با تمام دنیا تبادل علمی و اطلاعاتی داشته باشیم که در راستای طرح گفت‌وگوی بین نسلی مهارت استفاده از اینترنت و فضای مجازی مهم است و با توجه به آسیب‌هایی که فضای مجازی دارد باید مهارتی داشته باشیم که در برابر این آسیب‌های ذهن و فکر خود را محافظت کنیم.

مهارت دیگر در این طرح، مهارت گوش دادن است. احترام گذاشتن به نظرات یکدیگر و حل‌وفصل اختلاف نیز در راستای همین مهارت است. اختلاف‌ نظر و دیدگاه در کشور ما با توجه به تنوع اقوام فرصتی برای ما فراهم می‌کند تا در عرصه‌ جهانی از طریق مذاکره و اختلاف‌نظر اجماع بسازیم. اجماع مختص جامعه جهانی نیست، اجماع باید در خانواده، مدرسه و جامعه هم باشد که این امر ایجاب می‌کند مهارت‌های لازم در این زمینه در آموزش‌ و پرورش اجرا شود البته باید توجه کرد که گفت‌وگوی بین نسلی یک کار جمعی است و تأکید داریم که در جامعه باید کنار هم زندگی کنیم چراکه اگر به هم کمک کنیم رشد می‌کنیم. برای کم کردن فاصله‌ها به گفت‌وگوی بین نسلی نیاز است، توجه دولت با مطرح کردن پرسش مهر سال گذشته در مورد اهمیت کسب مهارت‌های زندگی و گفت‌وگوی نسلی مطرح شد تا با گفت‌وگوی بین نسلی ارتباط بین اولیا و دانش‌آموزان در زمان حال و برای نسل‌های بعدی ایجاد شود.

برچسب ها: دانش آموز، اینستاگرام، دانش آموزان، تلگرام، فضای مجازی، زندگی آنلاین، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده تعداد بازديد: 1061 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز