Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:03

13
بهمن
کودک خلاق (2)

کودک خلاق (2)

اگر كودك‌تان از شما سوال می‌پرسد و جواب می‌خواهد، او را تشویق به فكر كردن و یافتن جواب كنید. مثلاً از او بپرسید: «به نظرت چرا اینطور شد؟» در عین حال این كارها را با بازی و تفریح برای او انجام دهید.

محدود كردن تماشای تلویزیون
لذا اولین كاری كه باید انجام داد، محدود كردن زمان تماشای تلویزیون و استفاده از كامپیوتر است. به كودك خود یك ساعت اجازه تماشای تلویزیون را بدهید؛ سپس اجازه دهید بیرون برود و بازی كند. آنها با بازی كردن برای خود دوستان خیالی می‌سازند، می‌جنگند، چیزهایی درست می‌كنند و به مغزشان فرصت نفس كشیدن می‌دهند.

هر وقت كه می‌خواهید خودتان به جمع بچه‌ها ملحق شوید، طوری رفتار كنید كه او احساس كند شما از او تبعیت می‌كنید. انواع دی‌وی‌دی‌های گرانقیمت و سیستم‌های آموزشی را فراموش كنید. برای رشد خلاقیت فرزندتان آنچه كه نیاز دارید، كمی تخیل و تصویرسازی ذهنی است.  

تصویر سازی ذهنی
اگر كودك شما ناگهان حالت اژدهایی را از خود درآورد كه انسان‌ها را می‌خورد، طوری رفتار كنید كه گویی ترسیده‌اید و شروع به فرار كنید. به این ترتیب او می‌فهمد كه شما دوست دارید رهبری‌‌‌اش را قبول كنید. گاهی اوقات به فرزندتان اجازه دهید لباسی را كه می‌خواهد بپوشد، انتخاب كند. با این كار ساده او این فرصت را پیدا می‌كند كه ایده‌های مختلف را با هم تركیب و روش‌های جدید و تازه را كشف كند.

فرصتی را فراهم كنید تا در آن با كودكتان آواز بخوانید یا قصه‌ای بگویید و تا می‌توانید در چنین مواقعی مدیریت خود را به حداقل برسانید، یعنی به گونه‌ای رفتار كنید كه فرزندتان احساس نكند تحت كنترل دقیق شماست. به این ترتیب اعتماد به نفس او بیشتر و ایده‌های جدید از خود نشان می‌دهد. بگذارید در آشپزی كردن شما را كمك كند. با گوجه و سبزیجات و خیار شكل‌های جدید درست كند و روی پیتزایی را كه می‌‌خواهد بخورد، خودش تزئین كند.

به این ترتیب تركیب طعم‌ها، رنگ‌ها، شكل‌ها و مزه‌ها را یاد می‌گیرد. بهترین الگو‌ها برای افزایش خلاقیت‌های كودكان در خانه وجود دارد. كودكان باید ببینند كه والدین و سایر افراد خانواده‌شان نیز با خلاقیت زندگی كنند. حتماً نباید با بچه‌ها نقاشی بكشید؛ شما می‌توانید فضای مورد نیاز برای رشد خلاقیت و ایجاد افكار مستقل را به وجود آورید.

اگر كودك‌تان از شما سوال می‌پرسد و جواب می‌خواهد، او را تشویق به فكر كردن و یافتن جواب كنید. مثلاً از او بپرسید: «به نظرت چرا اینطور شد؟» در عین حال این كارها را با بازی و تفریح برای او انجام دهید و طوری رفتار نكنید كه او باید از شما تبعیت كند. او به شما به عنوان كسی كه تحسینش می‌كنید، نگاه می‌كند؛ پس همواره عشق بی‌قید و شرط‌ را نثارش كنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -کودک خلاق- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، کودک و تلویزیون، خلاقیت کودک، مهارت کودک، کودک خلاق تعداد بازديد: 1190 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز