Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 17:29

27
بهمن
مراقبت از چندقلوها (1)

مراقبت از چندقلوها (1)

والدین و فرزندان نیاز دارند كه گاه یكدیگر را در آغوش بگیرند مخصوصاً نوزادان نیاز به توجه بیشتر در این زمینه دارند ولی مگر مادری كه صاحب فرزندان چندقلو می‌شود چقدر فرصت دارد كه آنها را هر روز چند بار در آغوش بگیرد و نوازششان كند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

وقتی‌كه صحبت از چند قلویی به میان می‌آید (دو قلویی، سه قلویی، چهارقلویی و...) به نظر سرگرم كننده و گاه بامزه می‌رسد. وقتی‌كه چندقلوها به یكباره با هم می‌خندند و... اما مراقبت از آنها، حفظ آرامش‌ خانه، غذا دادن به آنها، عوض كردن پوشك‌شان و مهمانی رفتن، واقعاً سخت و دشوار است. برای بزرگ كردن چند قلوها نیاز به صرف زمان و انرژی بسیار بیشتری است.

چرا این روزها از بارداری‌های چندقلویی جلوگیری می‌شود؟ زیرا رشد چند قلویی‌زایی با مصرف زیاد داروهای باروری و تكنولوژی‌های بارداری همراه بوده است. بیشترین میزان باروری خانم‌ها در دهه بیست از زندگی‌شان‌ است و بعد از آن این میزان كم‌كم كاهش می‌یابد. زوج‌های جوان برای سال‌های طولانی از بارداری جلوگیری می‌كنند و بعد با افزایش سن شروع به بكارگیری روش‌های مختلف بارداری می‌كنند.

مقدار استفاده از دارو و سایر روش‌های باروری در طی ده سال اخیر، دو برابر شده است تا جایی كه فقط در سال 2006، بیش از 25700 چند قلو در آمریكا متولد شدند. برای برخی از مردم داشتن فرزندان چندقلو یعنی یك بلیط یك سره به سرزمین استرس‌ها و هراس‌ها و حتی قوی‌ترین مادرها نیز گاه از تحمل این وضعیت به ستوه می‌آیند.

علاوه بر زحمات فراوان برای رسیدگی به امور فرزندان چند قلو، مخارج آنها نیز موضوعی مهم است كه نمی‌توان آن را نادیده گرفت در بسیاری از كشورها به والدینی كه صاحب چند قلو می‌شوند، آموزش‌های لازم داده می‌شود و حتی از آنها حمایت بیشتری می‌شود.

كدام یك گرسنه هستید؟ 
كنترل چندقلوها واقعاً كار بسیار  دشواری است. یكی از این سختی‌ها غذا دادن به آنهاست. طبق آمار و ارقام حدود 60 درصد از دوقلوها، نارس متولد می‌شوند. بنابراین مدت زمان كمتری را در داخل رحم مادر زندگی كرده‌اند و مواد مغذی كمتری را از مادر دریافت نموده‌اند. بیش از نیمی از دوقلوها و تقریباً اغلب چند قلوها (بیشتر از دوقلوها) با وزن كمتر از حد استاندارد یعنی كمتر از 2500 گرم متولد می‌شوند.

شیر مادر برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن و آنتی‌بادی‌ها لازم است اما یك مادر جوان كه به تازگی صاحب چند قلو شده است چقدر می‌تواند به آنها شیر دهد تا نیاز آنها را تأمین نماید. ولی به هر حال باید در این گونه مواقع انعطاف‌پذیری بیشتری نشان داد.

هر قطره از شیر مادر، در چنین مواقعی ارزش بسیاری دارد و بسیار بهتر از آن است كه نوزادان اصلاً شیر مادر نخورند. برخی از متخصصان می‌گویند در چنین شرایطی بهتر است كه مادر به صورت دوره‌ای به هر یك از آنها شیر بدهد مثلاً یك هفته به یكی شیر خودش را بدهد و دوتای دیگر شیرخشك و هفته بعد جای آنها را عوض كند.

به این ترتیب هر یك از نوزادان تقریباً به یك اندازه شیر مادر را دریافت كرده‌اند باز هم یادآور می‌شویم كه باید با صبوری این مراحل سخت را پشت سر بگذارید و همواره انعطاف‌پذیری خود را حفظ كنید. به هر حال لازم است كه تمام تلاش‌تان را بكنید تا فرزندانتان دچار كمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن نباشند.

زمان خواب 
یك ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «هیچگاه یك كودك خوابیده را بیدار نكنید» رعایت كردن این مسئله بسیار سخت است. بیدار شدن یكی از آنها با بیداری بقیه‌شان همراه است، اما نوزادان به زودی به این شرایط عادت می‌كنند و خود را با شرایط خواب و بیداری شبانه سازگار  می‌كنند. علاوه بر مسئله بیدار شدن بچه‌‌ها، یك مشكل دیگر نیز وجود دارد.

 

وقتی كه چند قلوها در كنار والدین خود می‌خوابند خطراتی مثل سندرم مرگ نوزاد بیشتر آنها را تهدید می‌كند برای این‌گونه مواقع بهتر است كه حتماً بچه‌ها را جدا از خود بخوابانید. بچه‌ها را نزدیك به هم در یك اتاق بخوابانید به طوری كه از هم جدا باشند ولی بتوانند یكدیگر را ببینند و صدای هم را بشنوند. در این میان اگر یكی از آنها دارای مشكل و بیماری خاصی مثل ریفلاكس است، لازم است كه شرایطی برای خواب او مهیا كنید كه احساس راحتی بیشتری كند و خواهر و برادرش را آزار ندهد. 

زمان در آغوش گرفتن و نوازش كردن 
والدین و فرزندان نیاز دارند كه گاه یكدیگر را در آغوش بگیرند مخصوصاً نوزادان نیاز به توجه بیشتر در این زمینه دارند ولی مگر مادری كه صاحب فرزندان چندقلو می‌شود چقدر فرصت دارد كه آنها را هر روز چند بار در آغوش بگیرد و نوازششان كند. آنها گاه مجبور می‌شوند تا دیر وقت بیدار بمانند و آن توجهی كه هر كودك خردسال نیاز دارد، در ساعات دیروقت شب به فرزندانشان نثار كنند، یا اینكه هر یك از والدین یكی از كودكان را نوازش كند و به او توجه نماید.

نوزادان از اینكه والدینشان به آنها توجه كنند، لذت زیادی می‌برند. آنها به توجه و نوازش انفرادی نیاز دارند، زیرا هر یك شخصیت جداگانه و منحصر به فردی دارند. مادرانی كه صاحب فرزندان چندقلو می‌شوند با آنكه مشغله بیشتری دارند ولی نباید دست از زندگی اجتماعی خود بردارند. با گسترش روابط اجتماعی با برخی توصیه‌های ارزشمند سایر والدینی كه فرزندان چند قلو دارند آشنا می‌شوند و از آنها اطلاعات مفیدی بگیرند.

هر یك از ما نیاز به حمایت از جانب دیگران داریم خصوصاً اگر در چنین موقعیتی قرار گرفته باشیم. مسلماً كمك‌های همسرتان در این مواقع بسیار مؤثر و مفید است اما گاهی اوقات نیاز دارید كه از یك زن دیگر كمك بگیرید. چرا كه فقط یك مادر صاحب چند قلو می‌تواند درك كند شما در چه دنیایی هستید و هر روز چه مسائلی را پشت سر می‌گذارید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -مراقبت از چندقلوها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تولد فرزند، مراقبت از نوزاد، تولد چندقلوها، مراقبت از دو قلوها، والدین و دوقلوها تعداد بازديد: 798 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز