Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 07:55

4
خرداد
من نوه‌دار شدم (1)

من نوه‌دار شدم (1)

داشتن نوه به معنی دوست داشتن یك فرد جدید و فرصت بازی و احساس مفید بودن برای یك شخص است.

 تحریریه كودك سالم

 

 

 

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دوست دارند بیشتر وقت خود را با نوه‌های‌شان سپری كنند. اینكه شما بازنشسته‌اید و تمام وقت خود را با نوه‌های‌تان هستید و یا بالعكس نوه‌های شما كیلومترها دورتر از شما زندگی می‌كنند و نمی‌توانید هر روز آنها را ببینید، فرقی نمی‌كند برای همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها روش‌هایی وجود دارد كه با رعایت آنها روابط خانوادگی‌شان تقویت می‌شود و خاطرات خوبی را از با هم بودن خواهد داشت.

در یك كلام می‌توان گفت داشتن نوه به معنی دوست داشتن یك فرد جدید و فرصت بازی و احساس مفید بودن برای یك شخص است. پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌توانند:

جهان را از طریق چشم‌های جوان نوه‌هایشان ببینند. بازی، موسیقی و خواندن را با ذهن كنجكاو نوه‌های‌شان مجدداً تجربه كنند. آنها می‌توانند از تجربیات خود برای جلوگیری از ایجاد مشكلات استفاده كنند. رشد نوه‌ها را شاهد باشند كه همین امر در آنها نیرو و احساس سرزندگی ایجاد می‌كند.

وظایفی را كه پدر و مادرها توانایی انجام آن را ندارند، بر عهده بگیرند و...

معمولاً وجود پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در خانواده‌ها و مسؤولیت والدین كودك را كم می‌كند و بدین ترتیب ارتباط نزدیكی بین آنها و كودك به وجود می‌آید.

آنها موجب تداوم و زندگی كودك می‌شوند. آنها مورخان خانواده‌ها هستند و می‌توانند حسی از سنت‌ خانوادگی را به زندگی كودك نشان دهند و در كودكان نگرش مثبتی نسبت به پیری به وجود بیاورند و مهارت‌های یادگیری كودكان را ارتقا دهند. البته همه چیز در مورد پدربزرگ و مادربزرگ شدن خوب نیست؛ مثلاً زمانی كه آنها در سنین جوانی نوه‌دار می‌شوند، به‌طور زودرس احساس پیری خواهند كرد.

 نكاتی برای صرف وقت با نوه‌ها

بهترین فعالیت‌هایی كه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند با نوه‌های خود انجام دهند، كارهایی است كه به طور طبیعی هر دوی آنها از انجام آن لذت ببرند. ایده‌ها و نظرات خود را با یكدیگر در میان بگذارید و یك رابطه دوستانه با نوه‌های خود برقرار كنید. شما نسبت به والدین كودك از یك امتیاز مهم برخوردارید و آن نداشتن فشار كار روزانه، نگرانی و عجله در زندگی شماست.

به همین دلیل چون مسؤلیت‌های شما در زندگی كمتر است، می‌توانید وقت بیشتری را با كودكان سپری كنید؛ بدون اینكه دائم عجله انجام كار بعدی را داشته باشید.

بیرون از منزل بروید

كودكان محیط‌های باز را دوست دارند. به پارك بروید و خاطرات شاد و خوشی را با یكدیگر رقم بزنید. به پیاده‌روی بروید و با یكدیگر صحبت كنید و در كنار یك حوض آب و یا رودخانه بایستید و با یكدیگر به داخل آب سنگ پرتاب كنید. انجام فعالیت‌های ساده برای كودكان بسیار جذاب است.

لذت‌های خود را با یكدیگر به اشتراك بگذارید. گاهی اوقات به اشتراك گذاشتن فعالیت‌های مورد علاقه ممكن است راه‌های جدیدی را برای پیشرفت نوه شما در اختیار او قرار دهد و یا خود شما چیز جدیدی از او بیاموزید. اگر هنوز شاغل هستید، می‌توانید نوه‌ خود را به محیط كار ببرید و در مورد نوع كار خود برای او توضیح دهید و اگر بازنشسته‌اید، با نشان دادن تصاویر و یا روایت داستان‌ها می‌توانید همین كار را انجام دهید.

 نقش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در زندگی كودكان

از آنجایی كه نوع زندگی و نیاز خانواده‌های مختلف از یكدیگر متفاوت است، نقش‌های مختلفی برای پدربزرگ و مادربزرگ‌ها وجود دارد. برخی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به‌طور تمام وقت، با نوه‌ها و بچه‌های خود هستند و برخی از آنها فقط روزهای آخر هفته و گروهی فقط در تعطیلات تابستانی و ارتباط برخی دیگر فقط با تلفن و یا ایمیل است و از دور با نوه‌های خود ارتباط برقرار می‌كنند.

اولین گام در ایجاد یك ارتباط طولانی و موفق با نوه‌ها مستلزم ایجاد قوانین خاص با فرزندان است كه به برخی از این قوانین در زیر اشاره می‌شود. در مورد نقشی كه در زندگی نوه‌تان دارید با فرزندان خود صحبت كنید، مثلاً اگر وظیفه نگهداری از آنها را بر عهده می‌گیرید، از فرزندان خود سؤال كنید كه آیا رسیدگی به امور مدرسه آنها نیز در قلمرو وظایف شماست یا خیر.

از همان ابتدا نوع رفتار و نوه‌های‌تان را كنترل كنید و محدودیت‌هایی را برای آنان در نظر بگیرد و بابت هر نوع رفتار و تخطی از قوانین تنبیهی در نظر بگیرید. سال‌هاست كه در خانه شما نوه و یا كودك نوپایی وجود نداشته است، بنابراین برای اطمینان از ایمنی آنها منزل خود را چك كنید تا آنها در خانه شما راحت‌تر و ایمن‌تر زندگی كنند.

شرایط شما هر چه كه باشد باید در كار نگهداری از نوه‌ها، بسیار خوب عمل كنید و برای پیشگیری از ایجاد هر نوع درگیری در خانواده سعی كنید ابتدا پدر و مادر باشید تا پدربزرگ و مادربزرگ به همان اندازه كه شما نگران سلامتی و ایمنی و تربیت نوه‌های خود هستید، فرزندان شما نیز مسؤولند به تصمیم‌گیری آنها احترام بگذارید و در امور زندگی دخالت و اصرار نكنید. معمولاً سالمندان برای نشان دادن علاقه خود به نوه‌ها، برای آنها هدیه می‌خرند.

قبل از خرید هر نو هدیه و یا اسباب‌بازی جدید ابتدا با والدین او مشورت كنید. شاید بتوان خرید هدیه را با فعالیت دیگری جایگزین كرد. كارهایی را انجام دهید كه هم شما و هم نوه‌تان از انجام آن لذت ببرید و خاطره‌ساز شود. توجه داشته باشید هر كاری را كه برای نوه اول خود انجام می‌دهید باید بتوانید برای نوه‌های بعدی فرزندان دیگر خود نیز انجام دهید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- من نوه‌دار شدم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پدربزرگ ها، مادربزرگ ها، نوه‌ها، وظایف پدربزرگ ها، وظایف مادربزرگ ها، بازی با نوه تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز