Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 6 مرداد 1403 - 05:00

27
اردیبهشت
با کودک گریان چه کنیم؟

با کودک گریان چه کنیم؟

در یک ماه اول بچه‌ها معمولا گریه می‌کنند و از این طریق نیاز و پیام خودشان را به والدین می‌رسانند. گریه کودک تنها وسیله ارتباطی او با دنیای خارج است. در نتیجه باید بلافاصله به او توجه کرد

به قلم : پری زرگر ، مشاور کودک

 

تحریریه زندگی آنلاین : در یک ماه اول بچه‌ها معمولا گریه می‌کنند و از این طریق نیاز و پیام خودشان را به والدین می‌رسانند. گریه کودک تنها وسیله ارتباطی او با دنیای خارج است. در نتیجه باید بلافاصله به او توجه کرد و نیاز او را برآورده نمود.

 

تعریف گریه کودک

گریه کودک مانند کسی است که احتیاج خود را به صورت کلامی بیان می‌کند.

 

کودک سه ماهه چند نوع گریه دارد؟

کودک وقتی به سه ماهگی می‌رسد؛ پنج نوع گریه را دارد:

 گرسنگی

 خستگی

 خواب

 درد

 سرما و گرما.

 

وقتی کودک به شش ماهگی می‌رسد

احتمال دارد که دو نوع گریه را در او ببینیم؛ گریه حوصله سر رفتن و گریه خشم که این گریه‌ها با هم متفاوت است و بسیاری از پدران و مادران این تفکیک و تشخصی را به راحتی می‌توانند انجام بدهند و وقتی متوجه مشکل او می‌شوند، باید بلافاصله کودک را مورد توجه و محبت قرار دهند. آغوش شما؛ نوازش شما؛ کلام مهربان و آرام شما بیش از همه می‌تواند به او کمک کند.

 

نکاتی که والدین درباره گریه کودک باید بدانند!

گاهی والدین در این شرایط به کودکان‌شان شیر می‌دهند. اگر گریه برای گرسنگی بوده مشکلی نیست. اگر کودک به دلیل خستگی یا درد یا هر عامل دیگری گریه می‌کند؛ زمانی که به او شیر می‌دهید، شما ارتباطی را بین دادن شیر و مسائل و مشکلات به وجود می‌آورید و به بیان دیگر تغذیه که یک عمل فیزیکی و مکانیکی است، آهسته‌آهسته جنبه روانی پیدا می‌کند. به این دلیل درصد بالایی از مردم دنیا آن زمان که با مشکلات و مسائلی روبرو می‌شوند، سراغ خوراک و خوراکی می‌روند و از آن طریق کوشش می‌کنند که احتمالا آرامش را در خودشان به وجود بیاورند. به‌همین جهت است که شیر دادن جز در وقت گرسنگی؛ احتمالا پاسخ درستی برای گریه کودک ما نخواهد بود.

بیشتربخوانید:

6 دلیل اصلی گریه کردن کودکان

 

 

 

 

دلیل گریه کودک چیست؟!

اگر کودک فکر کند که با گریه می‌تواند هر چه را می‌خواهد به دست آورد، کار شما والدین بسیار سخت می‌شود و در نتیجه مغز کودک یاد می‌گیرد که من هر چیزی را با گریه به دست می‌آورم.

 

وقت گذراندن بیشتر با کودک چه فوایدی دارد؟

وقت گذراندن بیشتر با کودک؛ حرکت دادن کودک، جنباندن او، راه رفتن با او؛ به نوعی بازی و صحبت کردن با او سبب می‌شود گریه را کنار بگذارد و با شما راحت و آسوده باشد. کودک باهوش دنیای امروز حس می‌کند؛ احساس می‌کند و می‌خواهد توجه شما را بگیرد. برخی بچه‌ها خیلی زیاد و راحت و بلند گریه می‌کنند و برخی گریه کم و کوتاه با صدایی بسیار ضعیف؛ این زمینه چیزی نیست به کودک مرتبط باشد، بلکه به سیستم عصبی و واکنش کودک به محیط اطراف او مرتبط است. متاسفانه بچه‌هایی هستند که تا سه یا چهار ماهگی حالت گریه شدید را به صورت جیغ دارند که برخی از اوقات موجب از حال رفتن‌شان می‌شود. این‌ بچه‌ها با صورتی بسیار گرفته و اخمو در حالی‌که پاهایشان را به داخل شکم فشار می‌دهند و عضلات‌شان را بسیار سفت و محکم می‌کنند پانزده یا بیست دقیقه گریه می‌کنند و چه بسا به این کارشان ادامه هم می‌دهند و پشت سرهم گریه می‌کنند. با وجود اینکه ممکن است برای مدت کوتاهی آن را قطع کنند، اما دوباره گریه را آغاز می‌کنند و کار را برای پدر و مادر خود مشکل می‌کنند. این کودکان بسیار حساس از طریق گریه حال خودشان را بد و بدتر می‌کنند و محیط اطراف را هم ناراحت و نگران می‌کنند! والدین کودک از طریق پیش‌بینی تا جایی که ممکن است باید آن را به حداقل برسانند (معمولا غذای به موقع، نظافت و حمام به موقع، تغییر درجه حرارت که موجب اصلی این گریه بوده، یعنی سرما و گرما ...). خوشبختانه این وضعیت کودک حدود چهار ماهگی متوقف می‌شود و آرامش را به خانه برمی‌گرداند.

بیشتربخوانید:

با لجبازی کودک چگونه رفتار کنیم؟

 

 

 

 

راهکار‌های کاربردی روانشناسی برای والدین

متاسفانه برخی از والدین که این حالت را می‌بینند و کاری نمی‌توانند بکنند، احساس غم می‌کنند و با ناراحتی و نگرانی و یا حالت درمانده‌ای که به خود می‌گیرند، برخورد مناسبی را با کودک خود ندارند و متاسفانه باید گفت والدین گاهی در این شرایط  خشمگین و عصبانی می‌شوند، در حالی که گریه کودک حتی در یک چنین شرایط شدیدی معمولا مشکلی را به وجود نمی‌آورد و علامت هیچ بیماری و یا اختلالی جز حساسیت کودک و واکنشی بودن او نسبت به محیط اطرافش نیست، ولی اگر والدین رفتار نامناسبی داشته باشند؛ از آنجا که این حال و رفتار برای کودک کاملا شناخته و فهمیده می‌شود، آسیب و مشکلات بیشتر را به وجود می‌آورد. بنابراین با آگاهی و آرامش و این احساس که اگر کاری می‌شود، باید آن را انجام داد و اگر نه؛ باید منتظر بود تا خود کودک آرام بگیرد باید این دوران را پشت سر گذاشت.

 

واکنش کودک به محیط

بچه‌ها وقتی حوصله‌شان سر می‌رود واکنش نشان می‌دهند؛ چه بسا با گریه و جیغ توجه را جلب می‌کنند. باید او را سرگرم کرد و مورد توجه قرار داد. غالب اوقات کودکان در غروب و در تمام طول شب شروع به گریه می‌کنند و گریه را ادامه می‌دهند و احتمال دارد این گریه کودکان تا مرحله چهارده ماهگی ادامه داشته باشد.

 

کلام آخر

به هر حال دوران شیرخوارگی که از یک‌ماهگی تا یک سالگی یا چهارده ماهگی است، برای خودش مراحل خاصی دارد و بحران‌ها و طوفان‌هایی را کودک باید پشت سر بگذارد که با آگاهی و مهربانی پدر و مادر توان آن را پیدا می‌کنند که بتوانند کودکان‌شان را در این زمینه یاری دهند. کار پرورش؛ تعلیم و تربیت کودک نه بازی است و نه نظر شخصی و نه یک کار سنتی؛ یک کار علمی است. کودک وقتی که غمگین است، حال خاصی به خودش می‌گیرد که باید به آن توجه کرد و پذیرفت. او با گریه می‌خواهد توجه ما را بگیرد. وقتی اصول را رعایت کنیم، کودک ما مراحل رشد خود را در آرامش با دانایی و مهربانی ما طی می‌کند.

تعداد بازديد: 84 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز