Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 21:18

17
فروردین
۶ توصیه برای مدیریت تماشای تلویزیون

۶ توصیه برای مدیریت تماشای تلویزیون

یکی دیگر از سرگرمی های رایج بچه ها در تعطیلات تماشای تلویزیون است اما رها کردن بچه ها برای ساعت های زیاد، درست است؟ از چه سنی خوب است بچه ها را این گونه سرگرم کرد؟

به قلم : دکتر میترا حکیم شوشتری ؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

تحریریه زندگی آنلاین : یکی دیگر از سرگرمی های رایج بچه ها در تعطیلات تماشای تلویزیون است اما رها کردن بچه ها برای ساعت های زیاد، درست است؟ از چه سنی خوب است بچه ها را این گونه سرگرم کرد؟

موضوعی که بیش از هر چیز باعث نگرانی می شود، عادت کردن کودکان از سنین پایین به تماشای تلویزیون و منزوی شدن آنهاست. درواقع، برنامه های تلویزیون، مانع اصلی اجتماعی شدن کودکان است. این برنامه ها برای کودکان بالای ۴ سال تهیه شده اند. والدین باید با هوشیاری کامل عمل کنند و وظیفه آموزش را بر عهده تلویزیون نگذارند.

درک کودک از تلویزیون آن چیزی نیست که ما تصور داریم. بچه های زیر ۵ سال نمی توانند بین انواع اطلاعاتی قابل دسترس تلویزیون تفاوت قائل شوند. آنها در این سن تخیل قوی دارند و تماشای حوادث نمایشی در تلویزیون به اندازه مشکلات واقعی برای آنها ترسناک است. بچه ها در ۷ سالگی خواهند توانست واقعیت را از مسائل غیرواقعی تشخیص دهند اما پیش از دبستان باور می کنند بازیگران تلویزیونی به زندگی و احساسات خود، همانند آنچه در خلال فیلم است، ادامه می دهند. متاسفانه بسیاری از بچه ها رفتارهای خشن را از فیلم و برنامه های تلویزیون یاد می گیرند.

علتش هم کاملا معلوم است؛ به تدریج وقتی بچه ساعت ها در معرض خشونت باشد، حس می کند این کار معمول و پذیرفتنی است و حتی برای حال مسائل و تعارضات، پناه بردن به خشونت، روش مناسبی است. ضمنا برنامه هایی که در آنها نمایش داده می شود خشونت نتایج و پیامد بدی ندارد و شخصیت محبوب فیلم خشونت می کند، بیشتر دیده می شوند، اما چه باید کرد؟

 بیشتربخوانید:

فواید گِل بازی برای کودکان

 

 



توصیه های کلیدی

۱- خودتان الگو باشید و وقت کمی صرف تماشای تلویزیون کنید.

۲- از تلویزیون به عنوان پاداش استفاده نکنید.

۳- از مصرف غذا جلوی تلویزیون بپرهیزید.

۴- نگذارید بچه ها تنهایی تلویزیون ببینند بلکه آنها را در تماشای تلویزیون همراهی کنید.

۵- تا برنامه تمام شد، فورا تلویزیون را خاموش کنید تا کودک بفهمد حالا زمان فعالیت دیگری است.

۶- اگر فرزندتان به سنی رسیده که می تواند موضوعات مختلف را درک کند، بهتر است با او در این خصوص حرف بزنید. اگر از محتوای یک برنامه مطمئن نیستید، قبلا آن را بررسی کنید یا با فرزندتان آن را تماشا کنید. اگر برنامه ای خشونت را نمایش می دهد، کانال را عوض کنید. حتی فرزندتان را تشویق کنید برداشت خود را از فیلم توضیح دهد و به اندوه، هراس و نگرانی او بها دهید.

بیشتربخوانید:

پارک رفتن؛ نیاز مهم کودک

 

تعداد بازديد: 48 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز