Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:09

1
خرداد
درمان عصب در کودکان

درمان عصب در کودکان

عصب دندان حاوی اعصاب و عروق خونی است و در مواردی سلامت آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم این موارد را بررسی کنیم و در انتها نگاهی گذرا به نحوه درمان آن‌ها داشته باشیم.

به قلم : دکتر پریسا مهراشتیاق - دندانپزشک کودک و نوجوان

اینستاگرام: dr_parisa_mehreshtiagh

 

تحریریه زندگی آنلاین : عصب دندان حاوی اعصاب و عروق خونی است و در مواردی سلامت آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم این موارد را بررسی کنیم و در انتها نگاهی گذرا به نحوه درمان آن‌ها داشته باشیم.

1- ضربه

در مواردی که ضربه باعث شکستن دندان می‌شود، خط شکستگی ممکن است تاج یا ریشه یا هر دو را درگیر کند. از نظر عمق هم ممکن است با توجه به شدت ضربه مینا، عاج یا عصب دندان درگیر شود.

در این موارد که ضربه شدید است و قطعه شکسته شده باعث باز شدن عصب دندان شده است، بسته به زمان مراجعه، عمق عصب‌کشی متفاوت خواهد بود.

بیشتربخوانید:

دانستنی‌های مهم در مورد سلامت دندان کودک

 

 

 

2- پوسیدگی

در اثر فعالیت باکتری‌های پوسیدگی‌زا در حضور مواد غذایی و عدم رعایت بهداشت مناسب اسیدی تولید می‌شود که باعث تخریب بافت دندان می‌شود. این تخریب از قسمت مینای دندان شروع می‌شود و اگر درمان به موقع صورت نگیرد، پوسیدگی پیشرفت کرده و عاج و عصب را درگیر می‌کند. در این موارد معمولا درد دندان را خواهیم داشت و احتمال بروز عفونت‌های دندانی مثل آبسه و سلولیت وجود دارد. همیشه درمان زود هنگام آسان‌تر و موفق‌تر است، بنابراین توصیه می‌شود درمان را در مراحل اولیه ایجاد پوسیدگی انجام دهیم تا شاهد بروز اورژانس‌های دندانی مثل درد و عفونت نباشیم.

3- عواقب طولانی مدت ضربه

در برخی موارد ضربه باعث شکستگی دندان نمی‌شود و در روزهای اولیه هیچ عوارض و عواقبی ایجاد نمی‌کند، ولی چون عروق و اعصاب انتهای دندان آسیب دیده‌اند و این آسیب در روزهای اول قابل تشخیص نیست، به مرور زمان شاهد تغییر رنگ دندان، درد دندان یا ایجاد فیستول (جوش چرکی) در انتهای ریشه دندان در ناحیه لثه یا تورم صورت خواهیم بود که در واقع این عواقب، عوارض طولانی مدت ضربه هستند که در صورت بروز آن‌ها با توجه به رادیوگرافی و علائم به وجود آمده، یا دندان را خارج کرده و یا آن را درمان ریشه می‌کنیم.

 بیشتر بخوانید:

مشکلات رویش دندان شیری

روش های خانگی برای داشتن دندان های مرواریدی

 

 

 

 

 

درمان عصب دندان

وقتی قرار است دندانی را درمان عصب کنیم، ابتدا آن را بی‌حس می‌کنیم. سپس تاج دندان را تراش داده و دسترسی خارج کردن عصب را فراهم می‌کنیم. با توجه به نوع عصب‌کشی که دندان نیاز دارد، بافت عصب را خارج می‌کنیم. گاهی اوقات فقط بافت عصب تاج را خارج می‌کنیم و گاهی اوقات کانال‌های دندان را هم تمیز می‌کنیم و بعد آن را با ماده خاصی پر می‌کنیم. نوع این ماده در دندان‌های شیری و دائمی متفاوت است. هدف ما در درمان عصب دندان شیری این است که دندان شیری را تا زمان افتادنش بدون عارضه نگه داریم. ضمنا چون ریشه دندان‌های شیری در روند تکاملی به مرور تحلیل می‌رود، بنابراین باید از ماده‌ای جهت پر کردن ریشه‌ها استفاده کنیم که با سرعت تحلیل ریشه دندان جذب بدن شود.

پس نحوه درمان عصب و مواد مورد استفاده در دندان‌های شیری و دائمی متفاوت خواهد بود.

دندانی که تحت درمان عصب قرار می‌گیرد، بافت تاجی شکننده‌ای خواهد داشت. پس لازم است که تمهیداتی جهت درمان تاج دندان هم بیندیشیم. گاهی اوقات می‌توان تاج را پر کرد و گاهی اوقات هم لازم است که از روکش دندان جهت حمایت و نگهداری ساختار تاج استفاده کرد. روکش‌های دندان شیری و دائمی هم متفاوت هستند. در دندان‌های دائمی اول دندان را تراش می‌دهیم و سپس قالب‌گیری کرده و با کمک لابراتوار روکش مناسب دندان ساخته می‌شود، اما در دندان شیری روکش‌ها از پیش ساخته شده و آماده هستند و ما دندان را طوری تراش می‌دهیم که با این روکش‌ها منطبق باشد.

به طور کلی درمان ریشه دندان جزء درمان‌های حساس و سنگین دندانپزشکی است و احتمال درد و ناراحتی بعد از درمان وجود دارد. در این مواقع توصیه به استفاده از مسکن‌ها بعد از درمان است.

در مواردی هم استفاده از آنتی‌بیوتیک قبل یا بعد کار توصیه می‌شود.

در پایان امیدوارم همگی سلامت باشید.

 بیشتر بخوانید:

مواردی که در هنگام آسیب به دندان کودک باید بدانید

نکات مهم درباره سفید کردن دندان ها

فواید شستن دندان با چای سبز

 

 

برچسب ها: دندان، کودکان، دندان درد، پوسیدگی دندان، عصب کشی دندان، دکتر پریسا مهراشتیاق تعداد بازديد: 92 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز