Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:36

18
آبان
دادن خودسرانه داروی سرماخوردگی به کودکان ممنوع!

دادن خودسرانه داروی سرماخوردگی به کودکان ممنوع!

اگر کودک شما سرما خورده بهتر است به او خودسرانه داروی سرماخوردگی ندهید چون می تواند عوارضی به همراه داشته باشد

به گزارش سیناپرس : این روزها و با آغاز فصل سرما، کودکان زیادی دچار علائم سرماخوردگی می شوند که با توجه به شیوع کرونا، این موضوع باعث نگرانی والدین شده و در بیشتر موارد بدون نظارت پزشک برای کودکان خود داروهای سرماخوردگی تجویز می کنند.


 بیشتر کودکان وقتی سرما می خورند، خود به ‌خود بهبود یافته و داروهای سرفه یا سرماخوردگی سیر طبیعی سرماخوردگی را تغییر نداده یا این بیماری را سریع ‌تر از بین نمی برند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد می کند که والدین از مصرف داروهای سرفه و سرما خوردگی خودداری کنند و همچنین خاطرنشان کرده که هیچ داروی هومیوپاتی (همسان درمانی) تایید شده ای جهت درمان سرفه و سرما خوردگی برای کودکان وجود ندارد، حتی اگر آنها را به صورت آنلاین و در فروشگاه ها بتوان یافت.


در ضمن این سازمان هشدار می دهد که برخی از داروهای سرفه و سرما خوردگی می توانند عوارض جانبی جدی مانند کند شدن تنفس در پی داشته باشد که به ویژه در نوزادان و کودکان خردسال می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

بیشتر بخوانید:

کاهش علائم سرماخوردگی در کودکان

 



 سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف داروهای بدون نسخه را برای علائم سرفه و سرماخوردگی در کودکان زیر دو سال توصیه نمی کند و توصیه برچسب محصولات این است که از ارائه داروهای مذکور به کودکان کمتر از چهار سال خودداری باید کرد. این سازمان همچنین هشدار داد نباید به کودکان داروهای بسته بندی شده و ساخته شده برای بزرگسالان را داد، زیرا داروهای بزرگسالان دوز بالاتری از همان دارو است که مصرف آن برای کودکان باعث مسمومیت دارویی برای کودک می شود.به عنوان مثال، مصرف مسکن های حاوی استامینوفن و سرفه و داروهای سرماخوردگی حاوی استامینوفن می تواند برای کودکان خطرساز باشد.

در قبال این موضوع، سازمان غذا و داروی آمریکا نکاتی را برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی بدون مصرف دارو در نوزادان و کودکان ارائه کرده است.


 کودکان را تشویق کنید که مایعات زیادی بنوشند تا هیدراته بمانند، به ویژه نوشیدنی های گرم برای تسکین گلو بسیار موثر هستند.

 مرطوب کردن مجرای بینی می تواند با کاهش احتقان در تنفس همراه باشد و استفاده از قطره های بینی نمکی یا اسپری های بینی می توانند مجرای بینی را مرطوب نگه داشته و به جلوگیری از گرفتگی بینی کمک کنند.
 

ساکشن بینی با وسایل لازم سرنگ مانند برای کودکان زیر یک سال بسیار مفید است.

 برای کاهش تب و درد می توان زیر نظر پزشک از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد البته با توجه به سن کودک از دوز مناسب باید استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

اگر کودک به آنفلوآنزا دچار شد چه باید کرد؟

 

 

اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را داشت به پزشک مراجعه کنید:

 تب ۳۸ درجه سانتگراد یا بالاتر در نوزاد دو ماهه یا کمتر.

 تب ۳۸ و نیم درجه سانتگراد یا بالاتر در کودکان سنین دیگر.

 آبی شدن رنگ لب ها.

 تنفس سخت، از جمله گشاد شدن سوراخ های بینی با هر نفس؛ خس خس سینه؛ تنفس سریع؛ نمایان شدن دنده ها با هر نفس یا تنگی نفس.

 سردرد شدید.

 نخوردن یا ننوشیدن، با علائم کم آبی بدن (مانند کاهش ادرار).

 گیجی یا خواب آلودگی بیش از حد.

 گوش درد مداوم

بیشتر بخوانید:

راهنمای والدین در مورد پیشگیری از آنفلوانزا در كودكان

 

برچسب ها: کودکان، سرماخوردگی، دارو تعداد بازديد: 185 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز