Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:52

16
مهر
توصیه‌های بهداشتی درشست و شوی لباس کودکان

توصیه‌های بهداشتی درشست و شوی لباس کودکان

بلافاصله دست به کار شوید! تعجب نکنید! بله، در مورد شست و شوی لباس کودکتان باید بلافاصله وارد عمل شد، مخصوصا اگر لک‌های روی آن ایجاد شده باشد. اگر زمان شست و شو را به تعویق بیندازید، قطعا از بین بردن لکه سخت‌تر خواهد شد.

تحریریه زندگی آنلاین : بلافاصله دست به کار شوید! تعجب نکنید! بله، در مورد شست و شوی لباس کودکتان باید بلافاصله وارد عمل شد، مخصوصا اگر لک‌های روی آن ایجاد شده باشد. اگر زمان شست و شو را به تعویق بیندازید، قطعا از بین بردن لکه سخت‌تر خواهد شد. اگر کودکتان بطری نوشیدنی خود را روی لباسش خالی کرد، مخصوصا اگر لباسش نو و بسیار تمیز است، بدون فوت وقت لباس را در آورید و سریع وارد عمل شوید. بخشی از لکه را ابتدا با دستمال پاک کنید. بعد لباس را در مخلوطی از آب و مواد شوینده مناسب، بخیسانید. این کار کمک می‌کند که لکه زودتر پاک شود.

 

نوزاد و یا کودک خردسال خود را از ماشین لباس‌شویی دور نگه دارید. مواد شوینده لباس، از مواد سمی هستند. این مواد را نیز از دسترس کودک خارج کنید تا بر حسب کنجکاوی به آنها دست نزند. معمولا ظرف‌های مخصوص مواد شوینده، رنگ‌های شاد و زیبایی دارند و همین ظاهر جذاب، توجه کودکان را جلب می‌کند. اگر مقدار کمی از این مواد وارد دهان آنها شود یا حتی به چشم‌هایشان برسد، باعث تحریک شده و مشکلات تنفسی، معده و در مواردی هم مرگ را به وجود می‌آورد. وقتی لباس‌شویی روشن نیست آن را در حالت قفل بگذارید. کار از محکم‌کاری عیب نخواهد کرد. در مورد اگزما و حساسیت‌های پوستی فرزندتان بسیار محتاط باشید. اگر کودک شما به بیماری پوستی و یا حتی خارش پوست دچار است، در مورد استفاده از مواد شوینده و نوع آن بسیار دقت کنید. باید موادی را انتخاب کنید که ضد حساسیت و فاقد رنگ و عطر هستند و علاوه بر آن لباس‌های فرزندتان را دوباره آبکشی کنید. محصولات مایع بهتر هستند و عوارض کمتری دارند. به خاطر داشته باشید که حتما ملحفه، پتو، روبالشی، حوله و حتی اسباب‌بازی‌های قابل شست و شو را بار اول و قبل از استفاده و تماس با پوست فرزندتان بشویید. این کار برای جلوگیری از ایجاد هر گونه حساسیت و انتقال میکروب و آلودگی به فرزندتان، ضروری است.

 

بیشتر بخوانید:

لباسم ویروس کرونا را جذب می‌کند؟

 

بعد از تولد فرزندتان، الگو و شیوه زندگی شما تغییر می‌کند، ولی این تغییر نیز بعد از مدتی به روال عادی می‌رسد، بنابراین هر کاری که انجامش در حال حاضر به نظرتان پیچیده می‌رسد و حتی ممکن است برخی مواقع آن را از یاد ببرید، به زودی بخش ثابتی از زندگی‌تان می‌شود و روال زندگی‌تان با تغییرات جدید هماهنگ می‌شود. تغذیه، خواب، تعویض لباس و پوشک نوزاد و ...  هم لذتبخش است و هم پر زحمت. گاهی اوقات آنقدر پر مشغله می‌شوید و سرتان مدام به اطراف می‌چرخد و مراقبش هستید که انگار ماشین لباس‌شویی در حین کار کردن به آن سرعت که سر شما می‌چرخد، چرخش ندارد.

 

آیا نحوه شست و شوی لباس در ماشن لباس‌شویی متناسب با لباس کودک است و برای پوست او خطر ندارد؟

بهتر است که چند نکته را به خاطر داشته باشید. لباس و هر چیزی که با پوست کودک و نوزاد شما در ارتباط است را برای مصرف نخستین بار، بشویید. لباس‌هایی که مستقیما با پوست در تماس نیستند، نیاز به توجه و دقت مورد نیاز برای لباس‌های اصلی را ندارند. برای شست و شو و خشک کردن جوراب‌ها از توری (کیسه توری) استفاده کنید. در اغلب مواقع می‌توانید لباس کودکتان را با لباس‌های سایر افراد خانواده در ماشین لباس‌شویی بیندازید، مگر آنکه شرایط کودک کمی ویژه باشد، مثلا در صورتی که کودک شما آلرژی یا اگزما دارد و شما نگران هستید که مواد شوینده معمولی مشکلات پوستی بیشتری ایجاد کند، می‌توانید از صابون ضد حساسیت و فاقد مواد خوشبو کننده استفاده کنید. شوینده‌های مایع معمولا راحت‌تر از پودرها شست و شو می‌کنند و نسبت به پودرها نیز برای پوست حساس کودکان مناسب‌ترند. از محصولات ضد استاتیک یا نرم‌کننده‌های پارچه‌ای که ممکن است مواد شیمیایی بسیار تند داشته باشند، استفاده نکنید. حتی از پودر صابون نیز استفاده نکنید. برخی پودرهای صابون مخصوص لباس‌های کودکان هستند که از پودرهای معمولی، کیفیت بهتری دارند. پودرهای معمولی، لکه‌های پودری از خودشان روی لباس به جا می‌گذارند. این لکه‌های پودری ایجاد حساسیت و تحریکات پوستی می‌کنند. در واقع کودکی که به اگزما دچار است، قطعا پوستش با لباس‌هایی که با پودرهای صابون و خود صابون شسته شده است، تحریک می‌شود. مواد شوینده لباس‌های کودک باید فاقد نرم کننده، سفید کننده، لکه‌برهای قوی و آلرژی‌زاها باشند. بهتر است لباس‌های کودک از لباس‌های بقیه جدا شسته شود، اما اگر فرزندتان مشکل خاصی ندارد می‌توانید این کار را نکنید. اگر از کهنه برای فرزندتان استفاده می‌کنید، حتما بعد از مدفوع، ابتدا آن را با آب سرد بشویید و بعد با یک شوینده ملایم داخل آب بگذارید خیس بخورد و بعد با آب نسبتا گرم بشویید. بهتر است کهنه را دو بار بشویید. اگر فرزندتان روی لباسش چیزی ریخت، بلافاصله دست به کار شوید و جای لکه را تمیز کنید. لکه را تا جای ممکن بردارید و بعد لباس را داخل محلول آب و ماده شوینده، خیس کنید. لکه ادرار نسبت به لکه مدفوع راحت‌تر از لباس زیر و شلوار کودک شما پاک می‌شود. پس لکه مدفوع را دو بار بشویید. تا جایی که می‌توانید، قبل از غذا دادن به کودک‌تان به او پیش‌بند ببندید. برای پاک کردن انواع لکه‌های غذا از روی لباس فرزندتان، هر چه دیرتر عمل کنید، سخت‌تر از شر لکه نجات پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

نگهداری این مواد غذایی در یخچال ممنوع! +اینفوگرافیک

کاربردهای جالب سرکه سفید در خانه داری

 

 

برچسب ها: لباس، شست وشو، لباس بچه تعداد بازديد: 223 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز