Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02:14

30
دی
درمان چاقی در كودكان

درمان چاقی در كودكان

اگر درصدد یافتن راهی برای افزایش سلامت كودك خود هستید، باید روش سالم زیستن را به او بیاموزید. اگر شما در طول روز از غذاهای سالم استفاده نمی‌كنید، نمی‌توانید از كودك خود انتظار داشته باشید كه سالم غذا بخورد.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

برای درمان چاقی كودكان خود بهتر است به نكات زیر توجه داشته باشید

1- عادت‌های نامناسب خود را تغییر دهید: اگر درصدد یافتن راهی برای افزایش سلامت كودك خود هستید، باید روش سالم زیستن را به او بیاموزید. كودكان از بزرگ‌ترها الگو می‌گیرند. اگر شما در طول روز از غذاهای سالم استفاده نمی‌كنید، نمی‌توانید از كودك خود انتظار داشته باشید كه سالم غذا بخورد. باید به فكر تأمین غذاهای مفیدتر برای خانواده‌تان باشید. مواقع مشخصی را برای مصرف شكلات و شیرینی‌ها در نظر بگیرید و نگذارید كودك‌تان در مصرف آنها زیاده‌روی كند.

طبق برنامه مشخصی غذا بخورید و هنگام غذا خوردن انواع بطری‌ها و شیشه‌های نوشابه را سر میز غذا نچینید. مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید و در عوض به او بیاموزید كه بیشتر سبزیجات، میوه و حبوبات بخورد. هنگام غذا خوردن، گفتگو را تعطیل كنید. غذا را باید در كنار هم با آرامش میل كنید. دوران كودكی، دوران رشد و نمو است؛ لذا تأمین نیازهای غذایی كودكان به رشد متناسب آنها كمك می‌كند.

2- تحرك و فعالیت‌های كودك را افزایش دهید: باید به كودك خود كمك كنید تا فعالیت فیزیكی بیشتری داشته باشد و انرژی بیشتری را از این طریق به مصرف برساند. برای مصرف انرژی و افزایش سوخت و ساز بدن، كودك باید تحرك بیشتر داشته باشد؛ پس در صورت امكان او را بیشتر به پارك ببرید و با ورزش‌هایی مثل توپ بازی و دوچرخه سواری زمینه فعالیت بیشتر را در او ایجاد كنید.

حواستان باشد كه كودك‌تان مدت زمان زیادی را روبه‌روی تلویزیون و كامپیوتر سپری نكند. تماشای تلویزیون به مدت یك ساعت در روز برای آنها كافی است. در عین حال او را تشویق كنید كه با تماشای برنامه مورد علاقه‌اش، یك ساندویج ساده و سالم نیز بخورد. با او بازی كنید، راه بروید، بدوید و از كنار هم بودن لذت ببرید و او را تشویق كنید تا در فعالیت‌های گروهی شركت كند. در اتاق خواب كودك‌تان كامپیوتر و تلویزیون نگذارید. 

اهمیت تغذیه سالم

تغذیه سالم، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌كند. عملكرد مغز و قلب را بهبود می‌بخشد، باعث تقویت و استحكام استخوان‌ها می‌شود، تنفس را تنظیم می‌كند و گردش خون را افزایش می‌‌دهد. داشتن یك تغذیه سالم یعنی ایجاد تعادل در غذاهایی كه می‌خوریم و به عبارت دیگر استفاده از غذاهای مختلف و در عین حال كاهش مصرف چربی، قند و نمك. موادمغذی موجود در غذاها شامل كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند.

ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و املاح می‌باشند كه در ساخت سلول‌های جدید نقش مؤثری دارند. داشتن یك برنامه غذایی سالم به ما كمك می‌كند تا با انواع بیماری‌ها مقابله كنیم. با مصرف سبزیجات و میوه‌ها فشارخون كاهش می‌یابد و كمتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها هستیم.

با خوردن غذاهای سالم به كودكان خود مدیریت بیماری‌هایی مثل دیابت، كلسترول بالا و فشار خون را بیاموزید. برخی از مردم به اشتباه فكر می‌كنند اگر مولتی‌ویتامین‌ها را جذب بدن خود كنند، هر آنچه كه بدنشان نیاز دارد را برآورده كرده‌اند؛ ولی صرفاً تأمین ویتامین‌ها برای بدن ما كافی نیست و باید در كنار آنها از سایر مواد غذایی سالم نیز استفاده كنیم.

چرا كودكان باید تغذیه سالمی داشته باشند؟

تغذیه روی رشد و سلامت اندام‌های بدن كودكان اثر می‌گذارد و برای آنكه استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها، قلب و ارگان‌های سالمی داشته باشند. و هم‌چنین از اضافه وزن آنها جلوگیری شود، باید از تغذیه سالمی بهره‌مند گردند.

كلسیم: كلسیم برای تقویت استخوان‌های كودكان لازم است و كمبود آن به بیماری‌های استخوانی در بزرگسالی منجر می‌شود.

آهن: كمبود آهن پیامدهای خطرناكی دارد. كودكانی كه كمبود آهن دارند، بسیار ضعیف، كم اشتها و خسته به نظر می‌رسند.

صبحانه: بهترین چیز برای شروع یك روز خوب خوردن صبحانه است. كودكانی كه صبحانه می‌خورند، در مدرسه عملكرد بهتری دارند.

 

برچسب ها: چاقی کودک، درمان چاقی كودكان، عادت‌های نامناسب کودک، فعالیت بدنی کودک، اضافه وزن کودک تعداد بازديد: 822 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز