Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:06

1
شهریور
آیا كودكان به واكسن ‌آنفلونزا نیاز دارند‌ (1)

آیا كودكان به واكسن ‌آنفلونزا نیاز دارند‌ (1)

بخش اول- دریافت واكسن آنفلوآنزا در فصلی كه بیماری بیشتر رواج دارد، باعث می‌شود بدن ایمنی بالاتری در برابر بیماری داشته باشد. بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان برای تزریق واكسن اواخر شهریور تا اواخر آبان است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

دریافت واكسن آنفلوآنزا در فصلی كه بیماری بیشتر رواج دارد، باعث می‌شود بدن ایمنی بالاتری در برابر بیماری داشته باشد. بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان برای تزریق واكسن اواخر شهریور تا اواخر آبان است. حتی اگر در ماه دی نیز اقدام به واكسن زدن كنید، باز هم مؤثر خواهد بود؛ چرا كه ویروس آنفلوآنزا تقریباً تا ماه فروردین هنوز شایع است.

 چه كسانی باید واكسن آنفلوآنزا را دریافت كنند؟

افرادی كه بیشتر از پنجاه سال سن دارند و تمام کودکان شش ماهه تا نوجوانان هجده ساله، به‌خصوص کودکان شش ماهه تا پنج ساله باید حتماً این واكسن را دریافت كنند. سایر افرادی كه درمعرض ابتلا به بیماری هستند، شامل موارد زیر می باشند:

 خانم‌هایی كه در دوران شیوع ویروس آنفلوآنزا باردار هستند.

 افرادی كه با نوزادان زیر شش ماه سر و کار دارند.

 پرستاران و افرادی كه با بیماران در تماس مستقیم هستند.

بزرگسالان و كودكانی كه شرایط خاص پزشكی، مثل آسم دارند.

 كودكان شش‌ماهه تا نوجوانان هجده ساله كه برای مدت طولانی آسپرین مصرف کرده‌‌اند.

به‌طور ایده‌آل كودكان و بزرگسالان (افراد پیر) باید در ماه مهر، ایمنی‌سازی شوند. نوزادان زیر نه ماه این واكسن را در دو مرحله جداگانه دریافت می‌كنند. یک تا دو هفته طول می‌كشد تا این واكسن مؤثر واقع گردد؛ بنابراین بهتر است هر چه زودتر واكسن آنفلوآنزا دریافت شود.

 چه افرادی نباید واكسن آنفلوآنزا را دریافت كنند؟

 افرادی كه به تخم‌مرغ و كلیه محصولات تخم‌مرغی حساسیت شدید دارند (اجزای تشكیل‌دهنده واكسن آنفلوآنزا در تخم‌مرغ رشد می‌كنند). بنابراین موضوع را از پزشك خود پنهان نكنید تا در صورت وجود هرگونه حساسیت، این واكسن به كودک شما تزریق نشود. افرادی كه به تخم‌مرغ حساسیت دارند، می‌توانند این واكسن را در دو مرحله مجزا با دوز كمتر دریافت كنند.

 افرادی كه نسبت به دریافت واكسن آنفلوآنزا واكنش شدید نشان می‌دهند.

 افرادی كه دچار سندرم (GBS) هستند؛ چرا كه شرایط آنها روی اعصاب و سیستم ایمنی بدن‌شان اثر می‌گذارد. افرادی كه تب دارند.

 آیا كودك من حتماً به واكسن آنفلوآنزا نیاز دارد؟

بله. البته انتخاب با خودتان است؛ اما مركز پیشگیری و كنترل بیماری‌ها توصیه می‌كند كه تمام كودكان شش ماهه تا نوجوانان هجده ساله سالی یك بار این واکسن را دریافت کنند.

واكسن آنفلوآنزا در كودكان به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد:

آمپول: كه با كمی درد، قرمز و تورم محل تزریق واكسن، تب خفیف، سرفه، درد عضلانی، خارش و احساس خستگی همراه است. این علائم ظرف یکی دو روز برطرف می‌شوند.

اسپری بینی: این اسپری به كودكان بالای دو سال داده می‌شود. عوارض جانبی آن شامل آبریزش بینی، خس‌خس سینه، سردرد، كمی حالت تهوع، درد عضلانی و تب است. این اسپری برای كودكان دو تا چهارساله‌ای كه سابقه آسم دارند، استفاده نمی‌شود. كودكانی هم كه در شرایط خاص پزشكی هستند و اختلالات عصبی و عضلانی دارند و یا سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف است نیز نمی‌توانند از این اسپری استفاده ‌كنند.

به خاطر داشته باشید كه كودكان زیر هشت سال كه برای اولین بار واكسن آنفلوآنزا دریافت می‌كنند و یا سال گذشته واكسن آنفلوآنزا دریافت نكرده‌اند، باید این واكسن را در دو نوبت و با فاصله زمانی یك ماه بزنند. اگر كودك شما نیاز به دو نوبت واكسن آنفلوآنزا دارد، این فرآیند را هرچه زودتر شروع كنید. كودكانی كه باید در دو نوبت واكسن دریافت كنند، اگر فقط یك دوره این كار را انجام دهند، در برابر این بیماری مصونیتی نخواهند داشت...

 

 

برای خواندن بخش دوم- آیا كودكان به واكسن ‌آنفلونزا نیاز دارند‌- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آنفلوآنزا، واكسن آنفلوآنزا، آنفلوانزا، کودکان و آنفلوآنزا، بارداری و آنفلوآنزا، درمان آنفلوآنزا تعداد بازديد: 742 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز