Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 22:08

11
مرداد
سندرم نوزاد لرزان (1)

سندرم نوزاد لرزان (1)

بخش اول- SBS (سندرم نوزاد لرزان) نوعی بیماری جدی و حاد است كه با لرزش بسیار شدید نوزاد و یا كودك خردسال همراه است. برای یك نوزاد كوچك، فقط یك تا دو تكان شدید كافی است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

SBS (سندرم نوزاد لرزان) نوعی بیماری جدی و حاد است كه با لرزش بسیار شدید نوزاد و یا كودك خردسال همراه است. برای یك نوزاد كوچك، فقط یك تا دو تكان شدید كافی است تا به او آسیب وارد كند چرا كه سر نوزادان نسبتاً بزرگ، سنگین است و گردن آنها عضلات ضعیفی دارد.

وقتی كه دچار لرزش می‌شوند، مغز داخل جمجمه به شدت به عقب و جلو تكان می‌خورد و در اطراف آن خونریزی می‌شود و به مغز نیز آسیب می‌رسد. حتی برخی از نوزادان و كودكان در این شرایط دچار قطع تنفس نیز می‌شوند و همین مسأله نیز به مغز آنها آسیب بیشتری وارد می‌كند.

این لرزش می‌تواند باعث خونریزی پشت چشم نیز شود. شكستگی دنده و استخوان‌ها در حین لرزیدن نیز از سایر احتمالات ناشی از این سندرم خطرناك است.

چگونه می‌توان از SBS جلوگیری كرد؟

معمولاً این وضعیت به هنگام آرام كردن نوزاد توسط پدر و مادرها ایجاد می‌شود. همیشه به خاطر داشته باشید كه:  گریه كردن نوزادان یك امر كاملاً طبیعی است چرا كه از این راه با شما ارتباط برقرار می‌كنند.  بهتر است برای آرام كردن نوزادتان كمی او را راه ببرید.   هیچگاه و هرگز او را تكان ندهید. 

هیچگاه نوزاد خود را با كسی كه كنترلش را از دست داده است تنها نگذارید.   این مطلب را به همه اطرافیان خود بدهید تامطالعه كنند و از این مسأله آگاه شوند.  اگر متوجه آسیب‌دیدگی نوزادتان شدید، بلافاصله به پزشك مراجعه كنید.

سندرم SBS چگونه رخ می‌دهد؟

SBS معمولاً در اثر تكان دادن بسیار شدید یكی از والدین نوزاد یا یكی از اطرافیانش رخ می‌دهد. برخی از والدین می‌گویند اینكار را فقط برای متوقف كردن گریه كودك‌شان انجام می‌دهند. بله لرزش شدید سر و بدن نیز می‌تواند گریه نوزاد را متوقف كند چرا باعث آسیب‌دیدگی سر می‌شود.

عواقب لرزش نوزاد چیست؟

لرزش‌های شدید نوزاد باعث بد حالی او می‌شود. حالت تهوع و استفراغ، تحریك‌پذیری و كج خلقی، حمله صرع، خواب آلودگی و حتی كما از عواقب این لرزش است. شدت این علائم و موارد در كودكان مختلف، فرق دارد. برخی از آنها با عوارض بسیار شدید مواجه می‌شوند و برخی با عوارض معمولی.

اما به هر حال والدین نوزاد تشخیص می‌دهند كه او در حالت معمولی و همیشگی نیست و بعد از لرزش وضعیت و حالت او كاملاً تغییر كرده است. ممكن است فرزندشان بهانه‌گیر شود، غذا نخورد و یا اینكه مدام استفراغ كند. اثرات طولانی مدت لرزش‌های شدید در نوزادان عبارتند از:

 آسیب‌دیدگی دائمی مغز، رعشه و سكته ناقص، كوری (نابینائی)، كر شدن (ناشنوایی)، صرع  شكستگی استخوان‌ها، تأخیر در رشد طبیعی  و مرگ. حدود 15-35 درصد از نوزادان كه تجربه این لرزش‌ها را داشته‌اند، جان خود را از دست می‌دهند و 50 درصد از نجات یافتگان دچار آسیب‌دیدگی‌های همیشگی مغز و چشم می‌شوند.

اگر فكر می‌كنید كه نوزادتان لرزیده است، چه كار باید كنید؟

سریع او را به نزدیك‌ترین بیمارستان برسانید. بدون معالجه و درمان فوری، وضعیت او شدیدتر خواهد شد. درمان سریع و به‌موقع جان نوزاد شما را نجات می‌دهد و از مشكلات بسیار جدی جلوگیری می‌كند. اگر نوزادتان به نظر آرام می‌رسد ولی استفراغ می‌كند و برخی علائم دیگر را دارد، و شما مشكوك به لرزش او هستید، باز هم احتیاط را رعایت كنید و به پزشك مراجعه كنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- سندرم نوزاد لرزان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سندرم، درمان سندرم، پیشگیری از سندرم، سندرم نوزاد لرزان، سندرم نوزادان، بیماری سندرم، سندرم چیست تعداد بازديد: 920 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز