Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 06:34

11
مرداد
سندرم نوزاد لرزان (2)

سندرم نوزاد لرزان (2)

بخش دوم- SBS (سندرم نوزاد لرزان) نوعی بیماری جدی و حاد است كه با لرزش بسیار شدید نوزاد و یا كودك خردسال همراه است. برای یك نوزاد كوچك، فقط یك تا دو تكان شدید كافی است.

 

اگر فكر می‌كنید كه در اثر تكان به نوزادتان آسیب رسانده‌اید، چه كار باید كنید؟

دستپاچه نشوید و خیلی زود از خانواده و یا دوستان‌تان كمك بگیرید. اگر نوزاد شما كمتر از 6 هفته است، یك لحظه هم وقت را تلف نكنید. این نكات را به خاطر بسپارید: هرگز تكان دادن نوزاد را به‌عنوان روشی برای آرام كردن او انتخاب نكنید. این مسأله را به تمام نزدیكان‌تان كه ممكن  است مدتی مسئولیت مراقبت از نوزاد شما را بر عهده گیرند نیز بگویید.  هرگز نوزاد خود را با كسی كه مشكل جدی عصبی دارد و دچار خشم مفرط می‌شود تنها نگذارید.

  گریه كردن نوزاد معمولاً یك رفتار طبیعی است. این روش یكی از روش‌های ارتباط برقرار كردن است.

اگر نوزادتان به جیغ كشیدن ادامه داد، چه كار كنید؟

وقتی كه نوزاد شما بی‌وقفه گریه می‌كند و جیغ می‌كشد (در اصطلاح جیغ بنفش می‌كشد)، آرام كردن او كار دشواری می‌شود. این مسأله بیشتر در نوزادان 2‌هفته‌‌ای شروع شده و در نوزادان 8  هفته‌ای به اوج می‌رسد و بعد از آن كم می‌شود. این گریه‌ها و جیغ‌ها می‌توانند بدون هیچ علتی به وجود آیند و از بین بروند.

نوزادان بعد از ظهرها بیشتر گریه می‌كنند و ممكن است گریه كردن‌های آنها تا چند ساعت ادامه داشته باشد. پدر و مادرها وقتی كه نوزادشان بدون وقفه گریه می‌كند دچار عذاب وجدان می‌شوند و اگر نتوانند او را آرام كنند، خشمگین می‌شوند.

زمانی كه نوزاد جیغ بنفش می‌كشد، در صورتی‌كه هیچ بیماری نداشته باشد، باید سعی كنیم ابتدا خونسردی خود را حفظ كنیم چرا كه ممكن است گریه بی‌دلیل نوزاد شما در صورت خشم و عصبانیت شما بیشتر ادامه یابد. اما به هر حال این دوره تمام می‌شود و زیاد طول نمی‌كشد. در چنین مواقعی:  سعی كنید به نوزادتان شیر بدهید، اگر علاقه‌ای نشان نداد یعنی اینكه اصلاً گرسنه نیست.

 پوشك او را عوض كنید.  مطمئن شوید كه نوزادتان گرما زده و یا سرمازده نشده است.  او را نوازش كنید. با اینكار احتمالاً احساس راحتی می‌كند و آرامش می‌گیرد.   از پوشاندن لباس‌های تنگ و چسبان به او خودداری كنید.  اگر نوزادتان خسته است مثلاً چشم‌هایش را می‌مالد بدخلقی می‌كند؛ سعی كنید در محیطی آرام و مطمئن او را بخوابانید.

اگر با هیچ یك از این كارها، نوزادتان آرام نشد و دوباره به گریه كردن ادامه داد، این نكات را اجرا كنید:  او را در یك پتوی بسیار نرم بپیچید و صورتش را خیلی آرام و با ملایم بشوئید. كودكان عاشق احساس امنیت و آسودگی هستند.  یا برایش آواز بخوانید و یا اینكه به آرامی با او حرف بزنید.

پخش یك موسیقی آرام بخش نیز فكر خوبی است. نوزادان صداهای نرم و ملایم را دوست دارند.  می‌توانید او را در صندلی‌اش نشانده و با ماشین دوری بزنید تا نوزادتان آرام شود.  می‌توانید از دوستان نزدیك و خانواده‌تان كمك بگیرید تا مدتی نیز آنها از فرزندتان مراقبت كنند و شما استراحتی كنید و نیرویی بگیرید. 

می‌توانید برای چند لحظه كوتاه نوزادتان را در یك جای امن و مطمئن بگذارید و اتاق را ترك كنید كمی آرام‌تر شوید و دوباره پیش او باز گردید.  این گریه‌های بی‌دلیل هیچ آسیبی به او نمی‌رساند پس نباید استرس بگیرید و نگران شوید.  به هیچ وجه نوزاد خود را تكان ندهید.

 

 

برای خواندن بخش اول- سندرم نوزاد لرزان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مراقبت از نوزاد، گریه نوزادان، گریه کودکان، گریه کردن نوزادان، جیغ کشیدن کودکان، کودکان و گرمازدگی تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز