Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 12 تیر 1403 - 10:05

21
اسفند
جشنواره صرفه‌جويي در منزل

جشنواره  صرفه‌جويي  در منزل

كليك كنيد.

این روزها واژه‌هایی چون صرفه‌جویی، کاهش هزینه‌های زندگی، کمتر مصرف کردن و ... زياد به گوش‌مان می‌خورد و تقریبا بحث‌هایی مثل حذف یارانه‌ها و گران شدن اقلام و چگونگی گذراندن زندگی با بالارفتن هزینه‌ها به بحث روز تبدیل شده است. از این رو ما می‌خواهیم روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و درست مصرف کردن به‌گونه‌ای که فشاری متحمل نشود، به خوانندگان عزیز مجله ارائه دهیم و به بررسی و تحلیل این روش‌ها بپردازیم تا بتوان آنها را کاربردی کرد و در زندگی مورد استفاده قرار داد. بد نیست نام این مطلب را بگذاریم: گام‌هایی برای کاهش هزینه‌های زندگی.

چرا آشپزخانه اپن؟!
با ورود آشپزخانه‌های اپن ابتدا حس بازتر شدن فضا و زیبایی به رایج شدن این طرح و عمومی شدن آن دامن زد؛ اما رفته‌رفته مشکلات آن نمایان شد. یکی از این مشکلات خرید وسایل لوکس آشپزخانه است که به نوعی هزینه‌تراشی محسوب می‌شود. اگر معماری‌های قدیم را مطالعه کنیم خانه‌ها از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل می‌شدند که آشپزخانه آن قسمتی به‌شمار می‌رفت که کاملا خارج از دید بود و محفوظ و کاملا پوشیده درنظر گرفته می‌شد این نوع معماری هم به راحتی بیشتر خانم خانه کمک می‌کرد و هم از پخش شدن بوی غذا جلوگیری می‌کرد اما دست‌اندرکاران وسایل لوکس به این فکر افتادند که تغییری در این معماری ایجاد کرده و بنای اپن بودن آشپزخانه را بگذارند تیغه‌هایی که فرو ریخت و آشپزخانه از آن حالت اندرونی خارج شده و کاملا در دید قرار گرقت حال وقتی قرار است نمایی از آشپزخانه در قسمت هال و پذیرایی خانه‌مان داشته باشیم، زیبایی کابینت‌ها و لوازمی که در آشپزخانه مورد استفاده است نیز مدنظر قرار می‌گیرد. دیگر کابینتی غیر از مدل ام‌دی‌اف و لوکس در خانه‌ها زیبا نیست و هر صاحبخانه‌ای به دنبال تغییر کابینت‌های قدیمی است که هزینه‌های متغیری از متری... تا ... دارد. پای لوازم لوکس به این آشپزخانه‌های جدید باز شد و سعی در زیبا و زیباتر کردن آن نیز متداول... 
پس یک پیشنهاد ما تغییر شکل آشپزخانه‌هاست که می‌تواند کمک بزرگی محسوب شود.

این همه خرید نکنید!
خرید کردن و خرید رفتن این روزها دیگر از یک نیاز اساسی تبدیل به نوعی تفریح شده است که با سرک کشیدن به پاساژها و مراکز خرید همراه می‌شود و نمی توان به راحتی پاسخگوی آن بود. نتیجه این گشت و گذارها خريد لوازم و پوشاکی بلااستفاده است که نه تنها سبب هدر رفتن پس‌انداز شما می‌شود، بلکه وسایلی را وارد خانه‌تان می‌کند که موجب شلوغ شدن منزل و ریخت و پاش کمدها و اتاق‌های‌تان می‌شود. آخر به چه زبانی بگوییم لباس نو، نو است، دیگر چرا هر مدلی که راهی بازار می‌شود باید سر از کمد وسایل ما در بیاود؟ این همه کیف و کفش و لباس واقعا استفاده می‌شود یا فقط برای پاسخگویی به حس افراطی خرید کردن ماست؟ اگر بخواهیم به مدل‌های مختلف که هر روز وارد بازار می‌شوند توجه کنیم و سعی داشته باشیم هرطور شده همراه مد پیش برویم دیگر نه فرصتی برای کارهای دیگرمان می‌ماند و نه این حس سیری‌ناپذیر فرو می‌نشیند، زیرا روز به روز بر دامنه اجناس بازار افزوده شده و مدلی جدید ظاهر می‌شود. اگر به این باور برسیم که زیبایی و زیبا ظاهر شدن تنها با لباس‌های مارک‌دار و زیاده‌روی در خرید به دست نمي‌آيد، ‌صرفه‌جویی بزرگی در وقت و درآمدمان خواهیم کرد.

 یخچال‌ فریزرهای پر و دردسرآفرین!
نمی‌دونم چه عادتیه که باید هر خانواه‌ای دو یا سه یخچال در خانه‌اش داشته باشد و سبقتی گرفته می‌شود در پرکردن کشوها و طبقه‌های این یخچال‌های مشکل‌زا. یاد گرفته‌ایم به جای خرید به اندازه مصرف‌مان، به بازار و فروشگاه رفته و تا می‌توانیم خرید كنيم. (البته شاید این روزها فشار اقتصادی آن را تحت‌الشعاع قرار داده باشد) در هرصورت خوب است یاد بگیریم اندازه نیاز خرید کنیم و از فریزر کردن مواد بپرهيزيم. كه اين كار باعث مي‌شود غذاها را تازه و با ارزش غذايي غني استفاده كنيم و آن وقت دیگر احتیاجی به خرید فریزرهای غول‌پیکر نیست!

چشم و هم‌چشمی ممنوع!
تنها با یک بار سرزدن به بازار لوازم خانگی به راحتی دست تان می‌آید که این لوازم رنگارنگ را پایانی نیست؛ از مدل‌های مختلف تلویزیون گرفته تا ماکروویو، ماشین ظرفشویی، سرویس‌های مختلف آشپزخانه، جاروشارژی، بخارشو، توستر، انواع تفلون و... هر روز هم نوعی جدید راهی بازار می‌شود که اگر بخواهید از قافله چشم و هم چشمی و چیدمان منزل دوستان و آشنایان عقب نماييم، هر روز خود را باید در این بازارها سپری کنید. از اینها كه بگذریم، به مبلمان و وسایل دکوری و انواع مختلف وسایل دکوراسیون منزل می‌رسیم. باور کنید دیوارها هم به اندازه ما نیاز به نفس کشیدن دارند. اینکه تمام فضا را با این وسایل پُر کنیم و به شش ماه نرسیده دست به تغییر آنها زده و به زور یکسری دیگر از این خرت و پرت‌ها و وسایل غیرضروری را داخل خانه جا دهیم، نه تنها زیبایی ندارد، بلکه شلوغی آن آزاردهنده نیز خواهد شد. چرا این باور که باید خانه‌ها را با این وسایل به زیبایی هرچه تمام‌تر آراست، همه‌گیر شده و به جای رفتن به طبیعت و لذت بردن از آن و همچنین آخر هفته به سینما رفتن و تنوعی در برنامه هفتگی خود ایجاد کردن، خود را در این قفس‌های مجلل زندانی کره ایم و با افتخار می‌گوییم که سینمای خانگی داریم و بهترین فیلم‌ها را در همان محیط بسته خودمان به تماشا می‌نشینیم. آیا نتیجه آن جز دوری از آدم‌ها و روز به روز محبوس شدن در زندان تنهایی خودمان خواهد بود؟ بياييد خانه را تبدیل به محیطی برای کسب آرامش کنیم، نه سلب آرامش از خود و خانواده مان.
 

بوفه‌های پرنور و بي‌استفاده!
عادت داشتن بوفه‌های مجلل در اندازه‌های بزرگ و کوچک، عادت غلطی است که بسيار هم رایج شده است؛ درصورتی که اگر کتابخانه را جایگزین آن کنیم، هم گامی موثر درجهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها برداشته‌ایم و هم قدمی مثبت در فرهنگسازی کتابخوانی و بالابردن سطح مطالعه. اگر به محتویات این بوفه‌های پرنور دقت کرده باشید، به یکسری وسایل غیرضروری برمی‌خورید که تنها برای دکور استفاده می‌شوند و اگر از خانه خارج شوند، هیچ خللی وارد نمی‌آيد؛ فقط به غلط جزء ضروری وسایل خانه شده که حتما گوشه‌ای را باید به اشغال خود درآورد.

داشتن یک پزشک عمومی خانوادگی!
یکی دیگر از پیشنهادهای ما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، داشتن یک پزشک خانوادگی است تا برای تمام مواردی که نیاز به پزشک احساس می‌شود به آن مراجعه کرده و در صورت لزوم به پزشک متخصص رجوع کنیم؛ چون در بسياري از موارد ما به‌دلیل اینکه از بیماری خود آگاهی نداریم؛ به پزشک‌های مختلف رجوع می‌کنیم و مجبور به پرداخت ویزیت‌هایی می‌شویم که نیازی به آنان نيست و با یک پزشک عمومی هم مشکل ما حل می‌شد پس تشخیص آن پزشک خانوادگی کمک بزرگی است براي كوتاه كردن مسيري كه براي درمان خود بايد بپيماييم.
 

جدا کردن لباس‌های مخصوص هر فصل!
با پایان فصل لباس‌هایی که مخصوص آن فصل سال هستند، دیگر کارآیی ندارند و فقط فضا را اشغال می‌کنند. اگر آنها را در پوششی مناسب بسته‌بندی کرده و برای زمان مناسب آن کنار بگذارید، هم نو می‌مانند و هم هنگامی که خواستید دوباره استفاده کنید به نظرتان جذاب‌تر خواهند آمد، چون لباس‌هایی که فشرده و بی‌استفاده در کمد بمانند، حتی اگر پوشیده نشوند، ردی از غبار و کهنگی را به خود خواهند گرفت. پس با این کار از کهنه شدن و ضرورت خریدی دیگر جلوگیری خواهید کرد.

  استفاده از لوازم آرایشی بیشتر، اعتماد به نفس کمتر!
رکورد دوم استفاده از لوازم آرایشی از آن کشور ماست و سالانه مقدار زیادی از هزینه خانواده‌ها صرف خرید این لوازم می‌شود؛ در حالی که زنان ایرانی در مقایسه با زنان دیگر کشورها از زیبایی ذاتی برخوردارند و نیازی به استفاده مداوم از لوازم آرایش ندارند بهتر است روی عادت استفاده همیشگی از لوازم آرایش تجدید نظر شود و تنها در بعضی مواقع این مواد را به کار بریم، نه همیشه و مداوم. بسیار می‌شنویم که استفاده زیاد از لوازم آرایش با کمبود اعتماد به نفس و خود کم‌بینی رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. پس شاید گزینه تقویت اعتماد به نفس نیز در این گام ضروری بنماید. استفاده از این لوازم آرایشی را محدود کنید و به جای آن از راه‌های طبیعی خود را زیباتر نگاه دارید؛ چرا كه هم کم‌هزینه‌تر خواهد بود و هم ضرری شما را تهدید نخواهد کرد

 خرید میوه به مقدار نیاز!
این عادت که ما هنگامی که پا به میوه‌فروشی می‌گذاریم باید از هر میوه چند کیلو بخريم، عادت غلطی است. ما می‌توانیم به همان مقداری که نیاز داریم، میوه خریداری کنیم. با این کار هم از خراب شدن میوه در کشوهای یخچال جلوگیری می‌شود و هم هنگام مصرف میوه تازه‌تری مي‌خوريم و لذت بیشتری خواهیم برد. چرا وقتی که یک نفر برای خرید به میوه فروشی رفته و می‌خواهد به تعداد مثلا 2،3 یا 4 عدد از میوه دلخواه خود را خریداری کند به دید خسیسی و بد به او نگاه می‌شود بهتر نیست این نگاه را تغییر دهیم و با تغییر فرهنگ کیلویی خرید کردن و جایگزین نمودن خرید میوه به تعداد مورد نیاز بخشی از پولمان را توسط میوه‌های خراب دور نریزیم؟!

درست استفاده کردن از وسایل نقلیه!
این آیتم نیز نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها دارد. به‌خصوص این روزها که قیمت بنزین هم به‌صورت فوق تصاعدی بالا رفته؛ شاید برای کسی که عادت داشته هر روز از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کند و حتی تا یک کوچه بالاتر از خانه نیز بدون ماشین خود نرفته است، در ابتدا کمی سخت باشد که وسیله نقلیه عمومی را ترجیح دهد، ولی انسان قابلیت بسیاری در عادت کردن به شرایط دارد و می‌تواند با یک تعریف درست و کمی اراده خود را با شرایطی جدید که به نفعش نیز خواهد بود، تطبیق دهد. استفاده از وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس، مترو و... نشان از اصطلاح بی‌کلاسی و سوار خودروي تک‌سرنشین بودن نشان از کلاس بالا نیست؛ بلکه احترام به نیاز تمامی مردم و گام برداشتن در جهت کاهش مشکلات می‌باشد. با این راهکار هم پول کمتری صرف بنزین و هدر رفتن آن می‌شود و هم در هزینه‌های دیگر خودروی‌تان صرفه‌جویی خواهد شد.

 در برابر زیاده‌خواهی کودکانتان ایستادگی کنید!
یکی دیگر از راه‌های پیشنهادی ما متوقف کردن خرید‌های افراطی اسباب بازی برای کودکان است و به نوعی ایستادگی در برابر خواسته‌های روزافزون کودکان. دوران کودکی زمان شیرینی است که والدین برای هرچه زیباتر شدن این دوران و بهتر کردن شرایط رشد کودکانشان از هیچ چیز دریغ نمی‌کنند اما نباید تصور شود که محبت کردن به کودک یعنی خرید هرآنچه که درخواست می‌شود، دوست داشتن به این معنا نیست که باید با خرید افراطی اسباب بازی‌ها، ماشین‌های کنترلی جورواجور، عروسک‌های رنگارنگ، انواع و اقسام بازی‌های پلی‌استیشن و میکرو و آتاری و... آن را اثبات کرد. اگر به جای این همه خرید وسایل بازی و اضافه آنها را به پارک و محیط‌های سرگرم‌کننده و ورزشی و تفریحی ببرید هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید و هم به سلامت کودکانتان کمک بزرگی کرده‌اید. کودک شما نیاز به لپ‌تاب، موبایل و انواع و اقسام ماشین‌های کنترلی و غیره ندارد بهتر است برای پر کردن وقت کودکان به جای این خرت و پرت‌ها و دور ریختن پول، کمی زمان برای بازی و خوشگذرانی با آنها صرف کنید.  

 

تعداد بازديد: 428 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز