Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:08

6
بهمن
اگر زیاد پروتئین حیوانی بخورید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر زیاد پروتئین حیوانی بخورید چه اتفاقی می‌افتد؟

نیاز‌های تغذیه‌ای افراد با هم فرق می‌کند، اما اگر با علائم زیر روبرو شدید، ممکن است لازم باشد کمتر از گوشت استفاده کنید.

 اگر زیاد پروتئین حیوانی بخورید چه اتفاقی می‌افتد؟ مطالعات نشان داده اگر در هفته بیش از ۵۲۰ گرم گوشت قرمز مصرف کنید، ریسک سرطان روده را افزایش می‌دهید. مصرف زیاد گوشت‌های فرآوری شده نیز شما را مستعد سرطان روده و معده می‌کنند. نیاز‌های تغذیه‌ای افراد با هم فرق می‌کند، اما اگر با علائم زیر روبرو شدید، ممکن است لازم باشد کمتر از گوشت استفاده کنید.

احساس خواب‌آلودگی می‌کنید

پروتئین، انرژی ماندگار به شما می‌دهد، بنابراین شاید تعجب کنید که خوردن گوشت زیاد، شما را خواب آلوده می‌کند. اگرچه پروتئین به زمان بیشتری برای گوارش نیاز دارد و اصلا برای همین است که مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می‌دارد، اما انرژی فوری به شما نمی‌دهد، این کربوهیدرات است که انرژی فوری را تأمین می‌کند، یعنی خیلی زود به گلوکز که منبع در دسترس انرژی است تبدیل می‌شود. مغز شما فقط از گلوکز می‌تواند برای انرژی استفاده کند؛ اما پروتئین به زمان بیشتری نیاز دارد تا به مغز برسد. ضمناً عضلات نیز برای فعالیت به گلوکز نیاز دارند و اگر این انرژی فوراً تأمین نشود، احساس خستگی و مه مغزی خواهید داشت.

پوست و مویتان جلوه‌ی خوبی ندارد

اگر زیاد گوشت بخورید احتمال اینکه از سایر گروه‌های غذایی غافل بمانید زیاد است. ویتامین C. در محصولات حیوانی وجود ندارد، بنابراین اگر به جای میوه و سبزی، گوشت بخورید دچار کمبود ویتامین C. خواهید شد که نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن، ساختار پوست، مو، استخوان و ناخن را تشکیل می‌دهد. اگر کمبود کلاژن داشته باشید، تغییراتی در بدنتان ایجاد خواهد شد؛ پوستتان ممکن است خشن و بی روح شود و احتمالاً شاهد رشد مو‌های بدنتان خواهید بود.

بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوید

پوست شما تنها جایی نیست که آثار کمبود ویتامین C. را در آن می‌بینید. کمبود این ویتامین، سیستم دفاعی بدن را در برابر ابتلا به سرماخوردگی ضعیف می‌کند. پس اگر از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنید که در آن محدودیت مصرف میوه وجود دارد، باید عادت غذایی‌تان را اصلاح کنید. خوشبختانه با مصرف برخی سبزیجات مانند بروکلی و فلفل می‌توانید ویتامین C. بیشتری دریافت کنید.

دچار یبوست می‌شوید

گوشت تقریباً هیچ فیبری ندارد؛ اما در مقابل، میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار سرشار از فیبر هستند و اگر این مواد غذایی را مصرف نکنید، طبیعی است که دچار یبوست شوید. پس تعادل را رعایت کنید و در کنار گوشت (به اندازه‌ی مناسب)، انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

سلامت قلبتان به خطر می‌افتد

فایده‌ی دیگر فیبر ممانعت از جذب کلسترول توسط بدن است که می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. اگر عادت دارید همیشه از گوشت‌های قرمز فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس مخصوصاً به عنوان جایگزینی برای میوه و سبزی استفاده کنید، لطمه‌ی جبران‌ناپذیری به قلبتان می‌زنید.

بدنتان مجبور می‌شود با التهاب بجنگد

چربی‌های اشباع موجود در گوشت می‌توانند التهاب را در بدن بیشتر کنند. ضمناً گوشت از نظر آنتی‌اکسیدان‌های جنگنده با التهاب به شدت کمبود دارد؛ اما تمام رنگ‌هایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها می‌بینید، رنگدانه‌هایی هستند که گروه‌های گوناگونی از آنتی‌اکسیدان‌های بی‌نهایت مفید برای بدن را به نمایش می‌گذارند.

دچار سنگ کلیه می‌شوید

پروتئین زیاد می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند. پروتئین‌های حیوانی پُر از ترکیباتی به نام پورین‌ها هستند که در بدن به اسید اوریک تجزیه می‌شوند. اسید اوریک زیاد، ریسک سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. اگر سابقه‌ی سنگ کلیه در خانواده دارید، باید مصرف پروتئین‌تان را کنترل کنید.

وزن اضافه می‌کنید

حتماً می‌دانید که پروتئین، بهترین ابزار برای تبدیل تمرین و تلاش در باشگاه به توده‌های عضلانی دلخواه است. اگرچه بدن برای عضله سازی به پروتئین نیاز دارد؛ اما مصرف زیاد آن موجب افزایش ناخواسته وزن می‌شود؛ زیرا اگر بیش از نیاز بدنتان پروتئین دریافت کنید، بدن آن را به عنوان چربی ذخیره خواهد کرد.

احتمال اینکه سرطان بگیرید بیشتر می‌شود

مطالعات نشان داده اگر در هفته بیش از ۵۲۰ گرم گوشت قرمز مصرف کنید، ریسک سرطان روده را افزایش می‌دهید. مصرف زیاد گوشت‌های فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس نیز شما را مستعد سرطان روده و معده می‌کنند. سعی کنید بیشتر از پروتئین‌های گیاهی و گوشت مرغ و بوقلمون استفاده کنید تا گوشت قرمز.

دهیدراته می‌شوید

پروتئین با افزایش اسید اوریک ناشی از تجزیه‌ی خود، می‌تواند بدن را دهیدراته کند. کلیه‌ها برای رقیق کردن این ضایعات سمی، به آب بیشتری نیاز دارند و این آب را از داخل بدن می‌گیرند؛ بنابراین اگر مراقب نباشید بدنتان کم آب می‌شود.

 

منبع: تبیان

بیشتر بخوانید:

مرگ تدریجی با این خوراکی ها!

چربی اشباع شده کدام خوراکی ها بیشتر است؟

خواص سویا و ارتباط آن با گروه خونی

آیا مصرف گوشت مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

در هفته مجازیم چقدر گوشت مصرف کنیم؟

برچسب ها: سنگ کلیه، سکته قلبی، کلسترول، گوشت‌های فرآوری شده، گوشت قرمز، چربی خون، سوسیس و کالباس، نقرس، زندگی آنلاین، پروتئین حیوانی، اسید اوریک، مصرف گوشت قرمز برای چه کسانی خطرناک است، جذب کلسترول توسط بدن، آثار کمبود ویتامین C. تعداد بازديد: 665 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز