Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 18:26

2
تیر
این سبزی ایرانی ثبت جهانی یونسکو شد

این سبزی ایرانی ثبت جهانی یونسکو شد

یکی از محصولات کشاورزی مهم در همدان پس از سال‌ها پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲ با شماره آگهی به شماره AO-۱۲۷۳ به ثبت جهانی رسید.

سیر یک محصول راهبردی و با کیفیت جهانی در همدان محسوب می شود که سیرکاران و کشاورزان امیدوار هستند که ثبت جهانی آن به حل مشکلات فعلی آنها از کشت و برداشت استاندارد، صادرات، بسته بندی و توسعه این محصول، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی در این منطقه کمک کند.

نبود کارخانه فرآوری ، صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری و بالا بردن ضریب کیفیت و صادرات این محصول کمبود فاحش شرکت‌های صادراتی و ضعف بازاریابی در کشورهای هدف از جمله چالش ها و مشکلات سیرکاران همدانی و فرآیند زنجیره از تولید تا توزیع سیر در استان پر ظرفیت و مستعد کشاورزی همدان محسوب می شود.

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه های تاثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار کرده است و همچنین نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین‌های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان همدان دارند و استان همدان در کنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده تولیدکنندگان سیر در کشور است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان ثبت جهانی سیر همدان ثبت جهانی شده است گفت: از ظرفیت رسانه ملی، خانه مطبوعات و فضای مجازی در راستای معرفی سیر همدان، ظرفیت های گردشگری و برنامه های جشنواره سیر استفاده شود.

اسدالله ربانی مهر در نشست هماهنگی و برنامه ریزی جشنواره سیر سولان با دستگاه های اداری و عوامل اجرایی جشنواره اظهار داشت: جشنواره سیر امسال با مشارکت تشکل های مردمی به صورت مردم محور برگزار شود و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در جشنواره امسال حضور فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان اظهار داشت: همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته ای است و سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی یک برند و نشان خاص دارد.

برچسب ها: خواص سیر، سیر، موسیر تعداد بازديد: 123 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز