Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 04:51

29
فروردین
دنیای پرخاصیت روغن زیتون

دنیای پرخاصیت روغن زیتون

زیتون افزودنی خوشمزه به وعده‌های غذایی یا پیش‌غذا است که خواص ثابت شده متعددی دارد. پیشنهاد ما استفاده منطقی از این میوه است. زیتون کربوهیدرات کم، اما چربی‌های زیادی دارد. زیتون همچنین با چندین مزیت سلامتی

شکوفه قاسمی : کارشناس ارشد صنایع غذایی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : زیتون افزودنی خوشمزه به وعده‌های غذایی یا پیش‌غذا است که خواص ثابت شده متعددی دارد. پیشنهاد ما استفاده منطقی از این میوه است. زیتون کربوهیدرات کم، اما چربی‌های زیادی دارد. زیتون همچنین با چندین مزیت سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب مرتبط است. مصرف این میوه در برنامه روزانه شما بسیار آسان است و به یک رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی کامل، افزودنی عالی می‌دهد. زیتون منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که برخی از آنها در حین فرآوری اضافه می‌شوند.

بیشتربخوانید:

11 خاصیت شگفت انگیز روغن زیتون برای سلامتی

 

 

ترکیبات مفید : ترکیبات مفید این میوه شامل موارد زیر است:

ویتامین E: گیاهان غذایی پرچرب معمولاً حاوی مقادیر زیادی از این آنتی‌اکسیدان قوی هستند.

آهن: زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است که برای انتقال اکسیژن به سلول‌های قرمز خون مهم است.

مس: این ماده معدنی ضروری اغلب در رژیم غذایی معمول غربی وجود ندارد. کمبود مس ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

کلسیم: فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن شما می‌باشد. کلسیم برای عملکرد استخوان، عضله و اعصاب ضروری است.

سدیم: بیشتر زیتون‌ها حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند، زیرا در آب نمک یا آب شور بسته‌بندی می‌شوند.

 

سایر ترکیبات گیاهی

زیتون غنی از بسیاری از ترکیبات گیاهی است. به ویژه آنتی‌اکسیدان‌ها، از جمله:

 

 اولوروپین: این فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان موجود در زیتون تازه و نارس بوده و با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط است.

 هیدروکسی تیروزول: در طی رسیدن زیتون، اولئوروپئین به هیدروکسی تیروزول تجزیه می‌شود که یک آنتی‌اکسیدان قوی است.

 تیروزول: این آنتی‌اکسیدان که بیشتر در روغن زیتون شایع است، به اندازه هیدروکسی تیروزول قوی نیست. با این حال، ممکن است به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کند.

 اسید اولئانولیک: این آنتی‌اکسیدان ممکن است به جلوگیری از آسیب کبدی، تنظیم چربی‌های خون و کاهش التهاب کمک کند.

 کوئرستین: این ماده مغذی ممکن است فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد.

 بیشتربخوانید:

در مورد روغن ها بيشتر بدانيد (2)

از خواص زیتون برای قلب غافل نشوید!

وقتی رادیکال‌های آزاد کلسترول را اکسید می‌کنند، رگ‌های خونی آسیب می‌بینند و چربی جمع شده در عروق امکان دارد منجر به حمله قلبی شود. مواد مغذی آنتی‌اکسیدان موجود در زیتون، مانع از اکسیداسیون کلسترول شده و در نتیجه از بیماری‌های قلبی ـ عروقی جلوگیری می‌کنند. چربی زیتون، چربی غیر اشباع سالم است که خطر تصلب شرایین را کاهش و کلسترول مفید را برای بدن افزایش می‌دهد.

 

خاصیت زیتون در سلامت دستگاه گوارش

مصرف مکرر ویتامین E و چربی‌های اشباع نشده در زیتون، میزان ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. کارایی این ویتامین‌ها و ارزش غذایی این است که موجب پیشگیری از سرطان روده می‌شود. عملکرد مراقبتی روغن زیتون بر زخم معده و ورم معده نیز تأثیر مفیدی دارد. روغن زیتون در مقایسه با داروهای تجویزی، ترشحات صفرا و هورمون‌های لوزالمعده را بسیار آسان‌تر کرده و در نتیجه میزان بروز سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

 

خواص زیتون در کاهش خطر ابتلا به سرطان

خواص زیتون در تأمین سلامتی، متعدد و مختلف است. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده‌اند که شیوع سرطان‌های خاص در مدیترانه کمتر از مناطق دیگر مانند ایالات متحده است. علت را شاید بتوان به رژیم‌های غنی از این ماده غذایی، مربوط دانست که حاوی ترکیب اولئوکانتال است و در از بین بردن سلول‌های سرطانی به ویژه سرکوب سلول‌های سرطانی سینه مؤثر است.

 بیشتربخوانید:

با فواید و مضرات نوشیدن روغن زیتون آشنا شوید

 

 

 

فواید زیتون در تأمین سلامت پوست

زیتون منبع عالی ویتامین E است که به عملکرد سلول‌ها، سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست کمک می‌کند. ویتامین E موجود در آن، از پوست در مقابل اشعه ماوراء‌بنفش محافظت می‌کند، بنابراین ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس را کاهش می‌دهد.

 

زیتون باعث ترشح هورمون تستوسترون می‌شود

زیتون و به ویژه نوع سیاه آن، دارای مقدار مناسبی از اسیدهای چرب یا همان امگا 3 می‌باشد که هورمون تستوسترون را تحریک می‌کند. ترشح این هورمون تستوسترون، باعث افزایش باروری و میل جنسی مردان، تقویت اسپرم‌ها و سالم‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

 

فواید زیتون در تنطیم سطح قند خون

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بر اعصاب تأثیر می‌گذارد. روغن زیتون توانایی تنظیم سطح قند خون را دارد که باعث افزایش سلامت جنسی و باروری می‌شود.

 

زیتون منبعی از آهن

زیتون سیاه دارای مقدار زیادی آهن است. توانایی گلبول‌های قرمز در حمل اکسیژن به سراسر بدن به دلیل وجود آهن در خون است. آهن نقش مهمی در تولید انرژی دارد و از همه مهم‌تر، عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن به میزان کافی آهن بستگی دارد.

 بیشتر بخوانید:

با خاصیت روغن های طبیعی برای سلامتی آشنا شوید

مصرف این روغن ها باعث ناباروری می شود!

 

 

 

خواص زیتون در سلامت چشم

یک فنجان زیتون، حاوی ده درصد از مقدار ویتامین A توصیه شده روزانه است که برای سلامت چشم بسیار مهم می‌باشد و چشم را قادر می‌سازد تا روشنایی و تاریکی را بهتر از یکدیگر تشخیص دهد. در نتیجه دید در شب را بهبود می‌دهد.

 

خواص زیتون در سم زدایی از بدن

وجود مقدار فراوان «پتاسیم» در زیتون، قدرت عضلانی و انرژی بدن را افزایش داده و میزان ترشحات غدد داخلی را تنظیم می‌کند. یکی از عملکردهای پتاسیم، سم زدایی و پاک کردن کبد از اوره و اسید اوریک است و همچنین می‌تواند قدرت دفع کلیه‎ها را افزایش دهد.

 

یبوست

زیتون سیاه باعث بهبود حرکات روده شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

 

آلرژی و حساسیت

تحقیقات نشان داده عصاره زیتون مشابه آنتی‌هیستامین در سطح سلولی عمل می‌کند و خواص ضدالتهابی زیتون باعث کاهش و بهبود آلرژی می‌گردد، گردش خون را بهبود بخشیده و علائم بیماری آسم را کاهش می‌دهد.

 

سلامت مغز

زیتون سرشار از پلی‌فنل‌ها است که به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک کرده و از بافت اندام‌های مختلف بدن از جمله مغز در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند.

 

جذب بهتر مواد مغذی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اغلب سبزیجات و میوه‌ها هنگامی که با زیتون مصرف می‌شوند، بهتر جذب بدن شده و سلامت بدن را تضمین می‌کنند. در پایان لازم به یادآوری است که با وجود تمام مزایای مصرف زیتون، سوء‌مصرف یعنی بیش‌خواری زیتون نیز قابل توصیه نیست؛ زیرا وجود چربی زیاد به افزایش خطر چاقی و داشتن مقدار زیاد نمک در زیتون آماده مصرف، به افزایش خطر بیماری‌های قلب و عروق کمک می‌کند. از آن گذشته، صرفا با مصرف زیتون نمی‌توان تمام مواد مغذی مورد نیاز یدن را تامین نمود.

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، سرطان، روغن زیتون، سرطان روده، امگا 3، قند خون، ویتامین E، میل جنسی، زیتون، تستوسترون، شکوفه قاسمی تعداد بازديد: 220 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز