Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 15:52

18
اسفند
در مورد روغن ها بيشتر بدانيد (2)

در مورد روغن ها بيشتر بدانيد (2)

روغن زیتون حاوی MUFA بیشتر است، خاصیت ضد التهابی دارد و خطر بیماری قلبی، دیابت و دردهای آرتروزی را كاهش می‌دهد. با توجه به نوع آن هم برای سرخ كردن و هم برای سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه باید روغن‌ها را نگهداری كرد؟

گرما و نور و اكسیژن باعث كاهش كیفیت روغن و حتی باعث فساد آن می‌شود و یا اینكه تخریب آن را تسریع می‌كنند و باعث افزایش خاصیت سرطان‌زایی آن می‌گردد. هر چه چربی‌های چند اشباع نشده روغن زیاد باشد، حساسیت آن به این عوامل بیشتر است و زودتر خراب و نامطبوع می‌شود.

روغن‌هایی كه حاوی PUFA بیشتری هستند (مثل روغن گردو و روغن بذر كتان)، بهتر است در یخچال و در ظروف كاملاً‌ دربسته نگهداری شوند روغن‌های حاوی MUFA بیشتر (مثل روغن زیتون) را بهتر است در محیط تاریك و به دور از گرما و حرارت نگهداری كرد.

روغن هائی که دارای  چربی‌های اشباع هستند  مثل كره در برابر گرما، اكسیژن و نور مقاومت بیشتری دارند، با این وجود آنها هم باید در یخچال نگهداری شوند، زیرا حاوی شیر جامد شده و ممكن است فاسد شوند. اگر روغن‌ها را به درستی نگهداری كنید، اغلب 12-6 ماه قابل استفاده هستند. به هنگام خرید روغن از فروشگاه‌ها به سراغ انواعی بروید كه در قفسه‌ها پشت ردیف‌های جلویی قرار دارند، زیرا نور كمتری به آنها رسیده است. به هنگام باز كردن ظرف حاوی روغن نباید بوی نامطبوع از آن بلند شود. 

روغن‌های سالم در یك نگاه

روغن زیتون و كانولا از بهترین انواع روغن‌ها هستند. آنها سالم‌تر از انواع دیگر مثل روغن ذرت، سویا و روغن‌های گیاهی می‌باشند.

روغن بادام: حاوی MUFA  بیشتر است و باعث كاهش كلسترول می‌شود. این روغن برای انواع سالادها مناسب می‌باشد.

روغن كانولا: حاوی MUFA و امگا – 3 است و باعث كاهش خطر دیابت و سكته می‌شود. این روغن به دلیل طعم خوبی كه دارد برای تمام منظورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

روغن بذركتان: حاوی اسید چرب امگا – 3 و برای سالاد مناسب است. روغن بذر كتان را نباید حرارت بدهید.

روغن زیتون: حاوی MUFA بیشتر است، خاصیت ضد التهابی دارد و خطر بیماری قلبی، دیابت و دردهای آرتروزی را كاهش می‌دهد. با توجه به نوع آن هم برای سرخ كردن و هم برای سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن كنجد: حاوی MUFA است و باعث كاهش كلسترول می‌شود و برای سالاد مناسب است. برای سرخ كردن غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن آفتابگردان:‌ حاوی MUFA است و به خاطر طعم خنثی‌ای كه دارد، برای هر منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن گردو: حاوی امگا – 3 است و برای انواع سالادها مناسب است.

 

 

برای خواندن بخش اول -در مورد روغن ها بيشتر بدانيد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روغن زیتون، خواص درمانی روغن ها، انواع روغن، بهترین روغن، نگهداری روغن، فواید روغن، کالری روغن، ارزش غذایی روغن تعداد بازديد: 632 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز