Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 10:16

13
مرداد
بهار، فرصت برای سالم خوری

بهار، فرصت برای  سالم خوری

بهار، فصل رشد بسیاری از رستنی‌ها در هر اقلیم و منطقه‌ای است. این نو شدن طبیعت و دوباره زنده شدن گیاهان، فرصت‌های بسیاری برای کشف دستور‌العمل‌های جدید غذایی، مزه‌های تازه و نو و سرگرمی‌های جدید

عالمه حریری فر - کارشناس تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : بهار، فصل رشد بسیاری از رستنی‌ها در هر اقلیم و منطقه‌ای است. این نو شدن طبیعت و دوباره زنده شدن گیاهان، فرصت‌های بسیاری برای کشف دستور‌العمل‌های جدید غذایی، مزه‌های تازه و نو و سرگرمی‌های جدید در پختن و آماده کردن غذا و لذت بردن از آن‌ها به ارمغان می‌آورد!

گرم‌ و مطبوع شدن هوا، بیرون خزیدن از سرمای زمستانی و طولانی‌تر شدن روزها، مجال بیشتری برای بودن در طبیعت و آزمودن مزه‌ها، بوها و طعم‌های طبیعی و پر از طراوت و تازگی در اختیارمان قرار می‌دهد.

این دگرگونی‌ها، زمانی که با حس تازه شدن درونمان عجین می‌شود، می‌تواند ما را به‌سوی یک سبک زندگی تازه و برنامه غذایی سالم و طبیعی رهنمون شود. به مناسبت این نو شدن، در این مقاله، چند ایده برای لذت بردن از غذاهای تازه بهاری ارائه شده است.

 بیشتربخوانید:

چگونه از کسالت و خواب آلودگی بهاری رها شویم؟

 

 

 

خوراکی‌های فصلی را انتخاب کنید

گاز زدن به یک میوه تازه یا سبزی با طراوت یکی از بهترین لذت‌های خوردن است! غذاهای فصلی نه تنها طعم و بوی عالی به همراه دارند، بلکه فواید سلامتی بسیاری نیز به ما هدیه می‌دهند. غذاها اگر بلافاصله پس از برداشت مصرف نشوند یا به‌درستی نگهداری نشوند، ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، غذاهای فصلی معمولاً مقرون به‌صرفه‌تر بوده و به‌راحتی در دسترس هستند.

 

دستان خود را با باغبانی و کشاورزی نوازش دهید

چه زمانی بهتر از بهار برای شروع پرورش و ساختن یک باغچه کوچک. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که شرایط آب و هوایی خوبی دارد و شما امکانات ساخت یک باغچه یا باغ را دارید، آن را از خود دریغ نکنید. ساخت یک باغچه و پرورش محصولات کشاورزی یک تجربه بسیار لذت‌بخش است. اما اگر باغ ندارید، یا امکانات و فضای خانه‌تان برای این کار مناسب نیست، می‌توانید از جایگزین‌های آن استفاده کنید. می‌توانید گلدان بخرید و آنها را در اطراف خانه، بالکن یا پاسیو آویزان کنید. محصولات مختلفی را که دوست دارید در خانه خود داشته باشید آزمایش کنید. صرف یک وعده غذایی با موادی که در خانه و توسط خود شما رشد کرده و پخته شده‌اند، احساس خوبی دارد! حتماً این را تجربه کنید.

 بیشتربخوانید:

کمبود ویتامین D خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

 

 

 

از فروشگاه‌های محلی خرید کنید

به بازارهای محلی بروید و از محصولات کشاورزی کشاورزان محلی خرید کنید. هوای مطبوع بهار و دل‌انگیزی طبیعت بهترین زمان برای گردش در بازارهای محلی و خرید غذاهای فصلی از کشاورزانی است که با تلاش فراوان، محصولات خود را به ثمر رسانده و برای فروش عرضه می‌کنند. با خرید مستقیم از کشاورز محلی، ضمن آنکه به محصولات تازه‌تری دسترسی دارید، به ایجاد شبکه غذایی محلی در جامعه خود کمک می‌کنید، مستقیماً به کشاورز منطقه خود پول می‌دهید و به او کمک می‌کنید در فعالیت‌های خود رشد و پیشرفت کند، یک سیستم غذای مستقل، پایدار و پررونق در منطقه خود ایجاد می‌کنید و مسافت کمتری برای دسترسی به غذای موردنیاز خود طی می‌کنید و به این ترتیب، ردپای کربن را کاهش می‌دهید. تهیه مواد اولیه غذا و تأمین خوراک از بازارهای محلی هم برای شما و هم برای محیط‌زیست انتخاب سالم‌تری است. خرید مواد غذایی در منطقه، به طراوت و سلامت شما کمک می‌کند، زیرا غذا مسافت کمتری از زمین تا بازار طی می‌کند تا به دست شما برسد و زمان کمتری در مسیر حمل‌ونقل مصرف می‌شود. بنابراین محصولات تازه‌تر و شاداب‌تر به دست شما می‌رسد. خرید محلی به محیط‌زیست نیز کمک می‌کند، زیرا مسافت رسیدن غذا از مزرعه تا سفره کاهش پیدا می‌کند بنابراین، سوخت کمتری برای حمل‌ونقل مصرف می‌شود. غذاهای محلی احتمالاً مواد نگهدارنده کمتری دارند، زیرا بلافاصله پس از دوره برداشت، فروخته می‌شوند.

بیشتربخوانید:

رژیم غذایی مناسب برای بهار

 

 

 

محصولات بسته‌بندی شده را با غذاهای تازه جایگزین کنید

بهار گزینه‌های تازه یا سالم زیادی برای پر کردن انبار و یخچال در اختیار شما قرار می‌دهد. از افزودنی‌ها و طعم دهنده‌های غذایی خودداری کنید؛ زیرا بهار فصل تجربه و درک طعم‌های تازه و بهاری است.

 در برخی مناطق، در زمستان به دلیل دسترسی کمتر به سبزیجات تازه، استفاده از محصولات بسته‌بندی شده و یخ‌زده رایج‌تر است. خوب است که با شروع فصل بهار، با محصولات تازه و باطراوات، یخچال خانه خود را نیز بهاری و تازه کنید.

همچنین می‌توانید به جای استفاده از تنقلات بسته‌بندی شده که اغلب، پرچرب یا شیرین و معمولاً ناسالم هستند، در بهار از تنقلات تازه و سالم فصلی و محلی منطقه بهره‌مند شوید.

بیشتربخوانید:

پنج ماده غذایی عالی برای کاهش استرس

 

 

برچسب ها: آلرژی، رژیم غذایی، تغذیه سالم، بهار، حساسیت فصلی، میوه، محصولات کشاورزی تعداد بازديد: 225 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز