Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 - 04:09

14
اردیبهشت
رژیم غذایی مناسب برای بهار

رژیم غذایی مناسب برای بهار

در فصل بهار تغذیه صحیح، متعادل و سرشار از خوراکی‌های فصل، ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد صحیح اندام‌های بدن، شادابی و طروات ظاهری را تأمین می‌کند. شروع فصل بهار در کنار هوای دلپذیر و طروات طبیعت با نوعی از بی حالی، افت انرژی و خستگی همراه است

تحریریه زندگی آنلاین : در فصل بهار تغذیه صحیح، متعادل و سرشار از خوراکی‌های فصل،  ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد صحیح اندام‌های بدن، شادابی و طروات ظاهری را تأمین می‌کند. شروع فصل بهار در کنار هوای دلپذیر و طروات طبیعت با نوعی از بی حالی، افت انرژی و خستگی همراه است که به خاطر سرما، تغذیه و دیگر شرایط زمستان اتفاق می‌افتد. اما طبیعت در این روزها بسیار سخاوتمند بوده و کافی است با گنجاندن خوراکی‌های بی نظیر این فصل از نشاط و شادابی لذت برد. تغذیه صحیح، متعادل و سرشار از خوراکی‌های فصل ریزمغذی‌های ضروری برای عملکرد صحیح اندام‌های بدن، شادابی و طروات ظاهری را تأمین می‌کند. آغاز بهار فرصتی عالی برای انتخاب رژیم غذایی صحیح و بهبود وضعیت سلامتی است که رعایت اصول مهم تغذیه و سلامت در این باره بسیار مفید خواهد بود:

 بیشتربخوانید:

پنج ماده غذایی عالی برای کاهش استرس

 

 

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات کالری چندانی ندارند اما در افزایش احساس سیری بسیار مؤثرند و مانع از پرخوری و افزایش وزن می‌شوند. نیمی از یک بشقاب غذای ایده آل میوه‌ها و سبزیجات هستند و نیمی دیگر پروتئین‌ها و غلات. توصیه می‌شود از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده نیز پرهیز کنید و سبزیجات سبز، جوانه دانه‌ها و غلات سبوس دار را به وفور میل نمایید زیرا به دفع مواد سمی جمع شده در بدن طی زمستان کمک می‌کند. همچنین بهتر است سبزیجات خام مصرف گردد و در صورت نیاز به طبخ، روش‌هایی مانند بخارپز انتخاب گردد.  ادویه‌ها و سبزیجات معطر را برای طعم بهتر غذاها استفاده کنید که در میان آنها زردچوبه برای غذاهای این فصل عالی است. با تمام شدن زمستان بدن به مراقبت و هماهنگی خاصی نیاز دارد. مصرف ویتامین C در این فصل برای رفع خستگی، تحریک بدن و افزایش کارایی بسیار مؤثر است. به علاوه، این ویتامین در ساخت کلاژن، حفظ عملکرد قدرت ایمنی، تشکیل گلبول‌های قرمز و بهبود جذب آهن موجود در سبزیجات نقش دارد. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات بهار سرشار از ویتامین‌ها هستند که به حفظ سلامتی و شادابی کمک می‌کند. از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به مارچوبه، تربچه، توت‌فرنگی و ریواس اشاره کرد.

 

امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 جز بهترین خوراکی‌های حفظ سلامتی هستند که در پیشگیری از سرطان، ناراحتی‌های قلبی عروقی، بهبود عملکرد مغز، کاهش استرس و تقویت قدرت دفاعی بدن نقش دارند. برای داشتن پوستی سالم و زیبا فیبرها و اسیدهای چرب امگا 3 در برنامه غذایی گنجانده شود و حتی‌الامکان از خوراکی‌های سرشار از شکر و چربی‌های اشباع پرهیز گردد.ماهی منبع غنی این اسیدهای چرب  بوده و ماکرو یکی از ماهی‌های بهار است که منبع غنی از ویتامین‌های B و D، سلنیوم، آهن و به‌خصوص اسیدهای چرب است. ماهی برای سلامت لب و عروق مفید است اما بوی نامطبوع آن عده‌ای را از خوردن آن بازمی‌دارد که ماهی ماکرو خصوصاً به شکل کبابی این مشکل را ندارد.

 بیشتربخوانید:

ایا این رژیم به بهبود التهاب روده کمک می‌کند؟

 

چای سبز

چای سبز نوشیدنی طبیعی بسیار عالی است که آرام بخشی مهم‌ترین شهرت آن است. این چای حاوی مولکولی به نام کاتچین از گروه آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید است که فقط در گیاهان وجود دارد. به این ترتیب چای سبز با افزایش مصرف انرژی و تحریک چربی‌های جمع شده بدن طی زمستان به کنترل وزن کمک می‌کند.

 

بهره‌مندی از نور خورشید

در فصل بهار خود را از گردش در طبیعت و بهره‌مندی از نور خورشید محروم نکنید. ویتامین D تحت تأثیر نور خورشید در بدن سنتز می‌شود که تأثیر مستقیمی در جذب کلسیم و فسفر استخوان‌ها دارد. بهتر است سه روز در هفته به مدت 15 دقیقه در معرض نور خورشید باشید.

نوشیدن آب هویج روشی عالی برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشید است. بتا کاروتن هویج در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که برای سلامت پوست و مخاط‌ها مفید است. نوشیدن روزانه یک لیوان آب هویج به مدت 3 هفته پوست را برای مواجهه با پرتوهای خورشید آماده می‌کند.

برچسب ها: رژیم غذایی، چای سبز، کاهش وزن، فصل بهار تعداد بازديد: 56 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز