Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:06

15
خرداد
توصیه‌های تغذیه‌ای در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر

توصیه‌های تغذیه‌ای در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نشانه‌های سندرم روده تحریک‌پذیر شامل نفخ و دفع مکرر گاز، وجود موکوس در مدفوع، یبوست، اسهال، احساس فوریت برای دفع مدفوع

تحریریه زندگی آنلاین : راضیه حسینی؛ کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نشانه‌های سندرم روده تحریک‌پذیر شامل نفخ و دفع مکرر گاز، وجود موکوس در مدفوع، یبوست، اسهال، احساس فوریت برای دفع مدفوع بعد از اینکه یک بار عمل دفع انجام شده است، درد معده و کرامپ شکمی که ممکن است بعد از دفع مدفوع برطرف شود، می‌باشد.

 دیگر توصیه‌های تغذیه‌ای در سندرم روده تحریک‌پذیر نیز مانند رعایت تغذیه مناسب، استفاده مکرر از وعده‌های غذایی با حجم کم، محدودیت استفاده از محصولات لبنی، مصرف نکردن قهوه، الکل و شکلات که در بعضی بیماران با افزایش کرامپ‌های شکمی همراه است، پرهیز از مصرف مواد غذایی نفاخ مثل حبوبات، کاهو و برخی میوه‌ها و خودداری از مصرف غذاهای سرخ کردنی با چربی بالا است.

راضیه حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دنیای تغذیه گفت: در صورت وجود اسهال مبتلایان می‌توانند از منابع فیبرهای محلول مثل سیب، لوبیا و هویج استفاده کنند، زیرا این فیبرها در آب حل می‌شوند و ماده ژله‌ای تشکیل می‌دهند. توصیه می‌شود مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر، منابع فیبرهای نامحلول مثل غلات کامل، سبوس گندم و بسیاری از سبزی‌ها را در مواقع یبوست در رژیم خود بگنجانند، زیرا با افزایش حرکات روده و حجم مدفوع به درمان یبوست کمک می‌کند.

بهتر است فیبرها به آهستگی و همراه با مایعات کافی به رژیم اضافه شود، زیرا اگر این روند سریع باشد، ممکن است در افراد حساس منجر به نفخ و دفع مکرر گاز شود. دقت شود که بهترین راه افزایش دریافت فیبر، خوردن غذاهای پرفیبر است، نه مصرف مکمل! اگر فکر می‌کنید یک ماده غذایی سبب می‌شود احساس بدتری داشته باشید، توصیه می‌شود از رژیم غذایی حذف شود.

بیشتربخوانید:

توصیه های تغذیه‌ای در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر

برچسب ها: رژیم غذایی، فیبر، یبوست، وعده غذایی، نفخ، سندرم روده تحریک‌پذیر تعداد بازديد: 205 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز