Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:53

28
فروردین
تلخ و شیرین‌های شکلات

تلخ و شیرین‌های شکلات

شکلات از دانه‎ها‎ی درخت گرمسیری کاکائو با نام علمی تئوبروما تهیه می‎شود. اولین استفاده از آن به تمدن اولمک، قدیمی‎ترین تمدن در آمریکای میانه، باز می‎گردد.

مینا حاجی محمدی : کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : شکلات از دانه‎ها‎ی درخت گرمسیری کاکائو با نام علمی تئوبروما تهیه می‎شود. اولین استفاده از آن به تمدن اولمک، قدیمی‎ترین تمدن در آمریکای میانه، باز می‎گردد.

 پس از کشف قاره آمریکا توسط اروپایی‎ها، شکلات در جهان بسیار محبوب شد و تقاضا برای آن افزایش یافت. شکلات از آن زمان به دلیل طعم بی‎نظیر، غنی و شیرین آن به یک محصول محبوب تبدیل شده است که میلیون‎ها‎ نفر هر روز از آن لذت می‎برند، اما خوردن شکلات چه تاثیری بر سلامتی ما دارد؟

 بیشتربخوانید:

4 مورد فواید شکلات تلخ

 

 

حقایقی در مورد شکلات

شکلات به دلیل داشتن محتوای چربی و قند بالا، مورد انتقاد قرار می‎گیرد. مصرف آن با آکنه یا جوش صورت، چاقی، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و دیابت مرتبط شناخته شده است. با این حال، بر اساس مقاله‎ای در رابطه با اثرات شکلات، که در مجله پزشکی هلند منتشر شده است، تمام اثرات منفی و مضر نیستند. نویسندگان مقاله اشاره کردند که کاکائو، ماده تشکیل دهنده اصلی شکلات، حاوی ترکیبات فعال بیولوژیکی فنولی می‎باشد. این موضوع دیدگاه مردم را در مورد شکلات تغییر داده است و تحقیقاتی را در مورد تأثیر آن بر فرایند پیری و شرایطی مانند استرس اکسیداتیو، تنظیم فشار خون و تصلب شرایین تحریک کرده است.

ظرفیت آنتی‎اکسیدانی شکلات ممکن است طیف وسیعی از سودمندی‎های سلامتی‎بخش را به همراه داشته باشد. هر چه میزان کاکائو بیشتر باشد، مانند شکلات تلخ، فواید بیشتری به دنبال دارد. همچنین شکلات تلخ ممکن است محتوای چربی و شکر کمتری داشته باشد، اما مهم است که برچسب غذایی روی بسته‎بندی آن بررسی شود.

 

مصرف شکلات ممکن است سودمندی‎های زیر را به دنبال داشته باشد

کاهش سطح کلسترول  جلوگیری از زوال شناختی  کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی  توجه به این نکته مهم است که مزایای سلامتی بخش احتمالی ذکر شده در ادامه مطلب، از مطالعات منفرد استخراج شده است. تحقیقات بیشتری لازم است تا تأیید شود که مصرف شکلات واقعاً می‎تواند سلامت افراد را بهبود بخشد. علاوه بر این، شکلات‎های تخته‎ای صرفاً حاوی کاکائو نیستند. مزایا و مضرات هر ماده تشکیل دهنده دیگری مانند شکر و چربی بایستی در نظر گرفته شود.

 بیشتربخوانید:

با خواص بی نظیر فندق آشنا شوید!

 

 

کلسترول

 مطالعه منتشر شده در ژورنال تغذیه، نشان می‌دهد که مصرف شکلات ممکن است به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، که با عنوان «کلسترول بد» نیز شناخته می‌شود، کمک کند. محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا تکه‌های شکلات حاوی استرول‌های گیاهی (PS) و فلاونول‌های کاکائو (CF) بر سطح کلسترول تأثیر دارند یا خیر. آن‌ها دریافتند که: مصرف منظم تکه‎ها‎ی شکلات حاوی استرول‎های گیاهی و فلاونول‎های کاکائو، به عنوان جزئی از یک رژیم غذایی کم‎چرب، می‎تواند با کاهش کلسترول خون و بهبود فشار خون، از سلامت قلب و عروق حمایت کند.

 

عملکرد شناختی

پژوهشگران پیشنهاد کرده‎اند که نوشیدن دو فنجان شکلات داغ در روز می‎تواند به حفظ سلامت مغز و کاهش از دست‎دهی یا ضعف حافظه در افراد مسن کمک کند. آن‎ها دریافتند که شکلات داغ به بهبود جریان خون در قسمت‌هایی از مغز که نیاز بوده، کمک کرده است. از آنجایی که نواحی مختلف مغز برای انجام وظایف خود به انرژی بیشتری نیاز دارند، به جریان خون بیشتری نیز نیاز دارند. این رابطه که جفت شدن عصبی عروقی نام دارد، ممکن است نقش مهمی در بیماری‎ها‎یی مانند آلزایمر داشته باشد.

نتایج مطالعه‎ای نشان داد که عصاره کاکائو به نام لاوادو (lavado) ممکن است آسیب مسیرهای عصبی مشاهده شده در بیماران مبتلا به آلزایمر را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند. این عصاره می‎تواند به کند کردن پیشرفت علائمی مانند زوال شناختی کمک کند.  مطالعه دیگری که در مجله Appetite منتشر شد، نشان می‎دهد که مصرف شکلات حداقل یک بار در هفته می‎تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

 

 بیماری قلبی

تحقیقات منتشر شده در BMJ نشان می‎دهد که مصرف شکلات می‎تواند خطر پیشرفت بیماری قلبی را تا یک سوم کاهش دهد. بر اساس مشاهدات، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف شکلات در مقادیر بیش‎تر، می‎تواند با خطر کمتر اختلالات کاردیومتابولیک مرتبط باشد.

نیاز به مطالعات تجربی بیشتر برای تأیید سودمند بودن مصرف شکلات وجود دارد.

 بیشتربخوانید:

با خواص شگفت انگیز کاکائو برای سلامتی آشنا شوید!

 

 

سکته مغزی

در مطالعه‌ای که روی 44489 نفر انجام شد، دریافتند افرادی که یک سهم شکلات مصرف می‎کردند، به احتمال 22 درصد کمتر از افرادی که شکلات نمی‎خورند دچار سکته می‌شوند. همچنین، کسانی که حدود دو اونس (58 گرم) شکلات در هفته مصرف می‎کردند، 46 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سکته بودند. مطالعه دیگری که در مجله Heart منتشر شد، تأثیر رژیم غذایی بر سلامت طولانی مدت 25000 مرد و زن را بررسی کرد. یافته‎ها‎ نشان می‎دهد که مصرف ۱۰۰ گرم شکلات در روز می‎تواند با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط باشد.

 

 رشد و تکامل جنین

 بر اساس مطالعه‎ای که در نشست انجمن پزشکی مادر و جنین در آتلانتا، ارائه شد، مصرف 30 گرم (حدود یک اونس) شکلات در روز در طول دوران بارداری، می‎تواند به رشد و تکامل جنین کمک کند.

 

عملکرد ورزشی

 یافته‌های منتشر شده در مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی نشان می‌دهد که مصرف مقدار کمی شکلات تلخ می‎تواند در حین تمرینات تناسب اندام، دسترسی به اکسیژن را افزایش دهد. همچنین دریافتند که بعد از مصرف شکلات تلخ، دوچرخه‌سواران هنگام دوچرخه‌سواری با سرعت متوسط، اکسیژن کمتری مصرف کردند و نیز در یک زمان دو دقیقه‌ای، مسافت بیشتری طی کردند. پژوهشگران بر این باورند که تأثیر شکلات تلخ در این مورد به این علت است که حاوی فلاونول‎ها‎یی به نام اپی‎کاتچین است که باعث افزایش آزادسازی اکسید نیتریک در بدن می‎شود. آب چغندر نیز اثر مشابهی دارد.

 

شکلات شیرین در مقابل شکلات تلخ

تولیدکنندگان شکلات شیرین یا شیری ادعا می‎کنند که محصول‎شان برای سلامتی بهتر است، زیرا حاوی شیر است و شیر، پروتئین و کلسیم را تأمین می‎کند. طرفداران شکلات تلخ به محتوای آهن بیش‎تر و سطح بالاتر آنتی‎اکسیدان‎ها در محصول خود اشاره می‎کنند.

 

مقایسه برخی مواد مغذی

در اینجا مقدار برخی مواد مغذی در شکلات شیرین و تلخ آورده شده است. هرچه شکلات تیره‌تر و تلخ‎تر باشد، غلظت کاکائو بیشتر می‌شود و بنابراین، از نظر تئوری، مقدار آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری در آن وجود خواهد داشت. با این حال، بسته به برند و نوع شکلات انتخابی شما، مواد مغذی در شکلات‌های تجاری موجود در بازار بسیار متفاوت است. برای اطمینان از مواد مغذی شکلات، بهتر است بر چسب روی بسته‎بندی آن بررسی شود.  شکلات‎ها‎ی شیرین نشده و محصولات 100 درصد کاکائو را نیز می‎توان در برخی از فروشگاه‎ها‎ی مواد غذایی تهیه کرد.

 

 

 

برخی معایب شکلات

مصرف شکلات ممکن است سودمندی‎های سلامتی بخش داشته باشد، اما می‎تواند اثرات منفی نیز به همراه داشته باشد. شکلات به دلیل محتوای قند و چربی، کالری زیادی داشته و می‎تواند منجر به افزایش وزن شود. محتوای قند بالای بیشتر شکلات‎ها‎ نیز می‎تواند عاملی برای پوسیدگی دندان باشد. در برخی از افراد ممکن است مصرف منظم شکلات به دلیل محتوای تیرامین، هیستامین و فنیل‎آلانین کاکائو، افزایش حملات میگرنی را به دنبال داشته باشد. شواهدی وجود دارد که شکلات ممکن است باعث ساختار استخوانی ضعیف و پوکی استخوان شود. نتایج مطالعه‎ای نشان داد که زنان مسنی که هر روز شکلات مصرف می‌کنند، تراکم و قدرت استخوانی کمتری دارند. برخی از پودرهای کاکائو و تکه‎ها‎ی شکلات ممکن است حاوی سطوح بالایی از کادمیوم و سرب باشند که برای کلیه‎ها‎، استخوان‎ها‎ و سایر بافت‎ها‎ی بدن سمی هستند.

در مجموع، خوردن شکلات می‎تواند مزایا و مضراتی برای سلامتی به دنبال داشته باشد. مثل همیشه، حفظ اعتدال ضروری است.

 

برچسب ها: شکلات، فشار خون، کلسترول، بیماری قلبی، خواص کاکائو، شکلات سفید، کاکائو، سکته مغزی، شکلات تلخ، زوال عقل، قندخون تعداد بازديد: 159 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز