Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:32

3
اسفند
۱۱ خوراکی مغذی برای تقویت حافظه و تمرکز

۱۱ خوراکی مغذی برای تقویت حافظه و تمرکز

غذاهایی که می‌خوریم می‌توانند به طور قابل توجهی بر روحیه، احساسات و توانایی‌های شناختی ما تأثیر بگذارند. “غذای مغذی” اصطلاحی است که برای توصیف مفیدترین موارد برای خوردن و آشامیدن برای سلامت مطلوب مغز استفاده می‌شود.

غذاهایی که می‌خوریم می‌توانند به طور قابل توجهی بر روحیه، احساسات و توانایی‌های شناختی ما تأثیر بگذارند. “غذای مغذی” اصطلاحی است که برای توصیف مفیدترین موارد برای خوردن و آشامیدن برای سلامت مطلوب مغز استفاده می‌شود. این غذاها می‌توانند به تقویت عملکردهای مغز مانند حافظه، تمرکز و موارد دیگر کمک کنند.

 

به گزارش شفقنا، بسیاری از این غذاها دارای اجزای سالم مانند چربی‌های امگا ۳ هستند که می‌توانند به دفع زوال عقل کمک کنند. برخی دیگر ممکن است دارای آنتی اکسیدان زیادی باشند که جریان اکسیژن و خون را به مغز تحریک می‌کنند در حالی که التهاب را نیز کاهش می‌دهند.

 

لیستی از بهترین غذاهایی که برای سلامتی مغز می‌توان مصرف کرد، و آنچه باعث می‌شود آنها بسیار مغذی باشند به شرح زیر است:

 

۱- توت‌ها

توت‌ها دارای یک ترکیب شیمیایی گیاهی به نام آنتوسیانین – رنگدانه های آنتی اکسیدانی که به گیاهان قرمز، بنفش و آبی رنگ می‌بخشد – هستند.

این میوه‌های می‌توانند التهاب را کاهش دهند، سلول‌های مغز را حفظ کرده و به سلول‌ها کمک می‌کنند تا ارتباط برقرار کنند – و به نوبه خود، خطر ابتلا به بیماری‌های تخریب عصبی مانند زوال عقل را کاهش می‌دهد.

 

۲-آجیل‌ها

بسیاری از انواع آجیل‌ها میان وعده‌هایی مفید برای مغز هستند که سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و عدم تعادل در بدن که می‌تواند منجر به آسیب سلول و بافت شود محافظت می‌کند.

 به خصوص گردو به حافظه، اضطراب و یادگیری کمک می‌کند. آن‌ها حاوی مقادیر زیادی اسید چرب گیاهی است که دارای اثرات ضد التهابی است.

جدا از گردو، بهترین مغزها برای سلامت مغز عبارتند از: پسته، بادام‌ها، فندق

 

۳-ماهی چرب

مغز انسان تقریباً ۶۰٪ چربی دارد، بنابراین برای عملکرد خوب به مقدار زیادی چربی سالم نیاز دارد.

ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی حاوی اسید دوکوزا هگزانوئیک هستند – نوع اسید چرب امگا ۳ که به بهترین وجه توسط مغز جذب می‌شود – در مقایسه با منابع گیاهی مانند دانه‌های کتان.

چربی‌های امگا ۳ چندین کار را انجام می‌دهند، از جمله ساخت غشاهای سلولی در مغز که از تخریب آن محافظت می‌کنند.

 

۴-تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای معمول صبحانه غنی از مواد مغذی ضروری کولین است که مورد نیاز اعصاب و مغز است.

کولین به یک انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین تبدیل می‌شود که در عملکرد مغز مانند حافظه و تمرکز نقش دارد.

 

۵- سبزیجات

سبزیجات سبز برگ دار حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مانند فولات، لوتئین و ویتامین E هستند که از مغز در برابر کاهش شناخت محافظت می‌کنند.

بهترین سبزیجات برگ دار برای سلامت مغز، آن‌هایی هستند که دارای آنتی اکسیدان و ویتامین‌هایی مانند لوتئین هستند، که به دلیل اثرات آن بر سلامت چشم و مغز شناخته شده است. سایر سبزیجات برگ دار عبارتند از: اسفناج و کلم پیچ

 

۶- دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل چه از روی کدو تنبل جدا شود و چه جداگانه خریداری شود، یک میان وعده سالم برای مغز است که می‌تواند آن را حفظ کند.

آن‌ها غنی از روی هستند، که به تنظیم ارتباط بین سلولهای مغز کمک می‌کنند و به شکل گیری خاطرات کمک می‌کنند.

 

۷- قهوه

کافئین موجود در قهوه با غلظت بهتر، بهبود خلق و خو، افزایش انرژی و جلوگیری از افت شناختی ارتباط دارد.

با این حال، کافئین باید در حد متوسط مصرف شود. مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند عوارض جانبی منفی مانند ناراحتی معده، سردرد و بی خوابی داشته باشد.

 

۸- چای سبز

چای سبز باعث کاهش اضطراب و بهبود حافظه و توجه می‌شود.

این تا حدی به دلیل کافئین است، اما چای سبز همچنین حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام L-theanine است که باعث بهبود آرامش و کاهش تنش می‌شود.

 

۹- پرتقال

این میوه غنی از ویتامین C فقط برای سرماخوردگی مفید نیست. ویتامین C موجود در پرتقال و سایر میوه‌ها و سبزیجات – مانند فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، جوانه بروسل و کلم بروکلی – نیز نقش مهمی در خلق و خو و حافظه دارد.

 

همچنین ممکن است در برابر سکته مغذی، بیماری آلزایمر، پارکینسون و بیماری هانتینگتون محافظت کند، که همه ممکن است اثرات منفی بر عملکرد مغز داشته باشد.

 

۱۰- زردچوبه

زردچوبه دارای بسیاری از فواید سلامتی است. مشخص شده است که کورکومین، ترکیبی که به این ادویه رنگ طلایی می‌بخشد، در مبارزه با بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

 

۱۱- شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی نوعی فلاونوئید است که یک ماده گیاهی است و دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

یک بررسی جامع نشان داد که شکلات تلخ حافظه، جریان خون مغز و سطح اکسیژن را بهبود می‌بخشد. همچنین نشان داده شده است که باعث بهبود افسردگی، اضطراب و افزایش احساس آرامش می‌شود.

 

برچسب ها: تغذیه، تقویت حافظه، حافظه، امگا3 تعداد بازديد: 318 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز