Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:13

12
دی
آشنایی با خواص «گندم سیاه»

آشنایی با خواص «گندم سیاه»

«گندم سیاه» بر خلاف نامی که دارد گندم نیست و حتی جز غلات هم محسوب نمی‌شود. این دانه هرمی شکل از لحاظ ویژگی‌های تغذیه‌ای و آشپزی مشابه غلات است.

به گزارش همشهری آنلاین ، گندم سیاه رسما جزء غلات هم شمرده نمی‌شود و در واقع دانه‌ای است که از یک گیاه گلدار هم‌خانواده با ریواس برداشت می‌شود. اما این دانه‌های هرمی‌شکل از لحاظ ویژگی‌های تغذیه‌ای و آشپزی مشابه غلات است.


گندم سیاه عاری از گلوتن است، اما غنی از فیبر و چندین ماده معدنی است. گندم سیاه همچنین حاوی میزان‌های بالایی از «روتین» (rutin) است، ترکیبی که در سیب و مرکبات هم یافت می‌شود و ممکن است در قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر کردن رگ‌های خونی نقش داشته باشند. چندین بررسی نشان داده‌اند که خوردن گندم سیاه ممکن است به پایین آوردن کلسترول خون و حفظ میزان طبیعی قند خون کمک کند.

بیشتربخوانید:

خواص و فواید تغذیه‌ای حلیم

 
آرد گندم سیاه گاهی به پنکیک‌ها و وافل‌ها افزوده می‌شود. نوعی پنکیک نازک به نام «گالت» (Galette) در منطقه «بریتانی» فرانسه از گندم سیاه تهیه می‌شود. در کشور‌های آسیایی، نودل‌های تهیه شده از آرد گندم سیاه (مانند سوبای ژاپنی) محبوب هستند. در روسیه و کشور‌های اروپای شرقی گندم سیاه کامل برشته‌شده معمولا  به صورت حلیمی به نام «کاشا» در آورده می‌شود که یک غذای اصلی است.

 

دانه‌های گندم سیاه به صورت خام یا برشته‌شده هم فروخته می‌شوند. شما می‌تواند دانه‌های خام به رنگ کرم تا قهوه‌ای روشن گندم سیاه را در ماهیتابه برشته کنید و برای تزئین سالاد به کار ببرید. گندم سیاه بوداده به رنگ قهوه‌ای با رایحه اندکی خاکی و آجیلی است، که می‌توان مانند برنج پخت.

بیشتربخوانید:

برچسب ها: درمان دیابت، گندم، غلات تعداد بازديد: 214 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز