Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:25

8
مرداد
خواص و فواید تغذیه‌ای حلیم

خواص و فواید تغذیه‌ای حلیم

حلیم (Haleem) نوعی خورش محبوب در خاورمیانه، آسیای میانه و شبه قاره هند است. اگرچه شکل این غذا از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، اما به صورت اختیاری شامل گندم یا جو، گوشت و عدس است.

الهه گمرکچیان - کارشناس ارشد تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : حلیم (Haleem) نوعی خورش محبوب در خاورمیانه، آسیای میانه و شبه قاره هند است. اگرچه شکل این غذا از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، اما به صورت اختیاری شامل گندم یا جو، گوشت و عدس است. حلیم از گندم، جو و گوشت تهیه می‌شود: معمولاً گوشت گاو یا گوسفند خرد شده. گوشت بز؛ یا بره و گوشت گوسفند. یا مرغ، عدس و ادویه‌جات ترشی‌جات بعضی اوقات از برنج نیز استفاده می‌شود. این غذا به مدت هفت تا هشت ساعت آهسته پخته می‌شود، که منجر به یک قوام مانند خمیر می‌شود، طعم ادویه‌ها، گوشت، جو و گندم درهم می‌آمیزد. حلیم غذایی بسیار مقوی است که در ۱۰۰ گرم آن، ۱۹۰ کیلوکالری، شش گرم پروتئین، ۱۰ گرم چربی، ۲۰ گرم کربوهیدرات، یک میلی‌گرم آهن و ۹ میلی‌گرم کلسیم است.

 

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با مهم ترین دانه های روغنی و فواید هریک از آنها برای بدن

 

 

فواید غذایی حلیم

 حلیم به دلیل داشتن گندم و گوشت، منبع خوب آهن است و برای دختران جوان و مبتلایان به کم‌خونی توصیه می‌شود.

 مصرف حلیم احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد و باعث سلامت قلب می‌شود.

 فیبر موجود در گندم سبوس‌دار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

 حلیم دارای فیبر فراوان است و به رفع یبوست کمک می‌کند، البته امروزه بعضی‌ها حلیم را از آرد کم‌سبوس تهیه می‌کنند که در آن صورت فیبر و آهن فراوانی ندارد.

 خطر ابتلا به سرطان‌ به خصوص سرطان روده بزرگ را پایین می‌آورد.

علاوه بر سالم بودن، حلیم طعم خوشمزه‌ای هم دارد. انرژی بالا البته چیزی است که هر مسلمانی که روزه بگیرد به آن نیاز دارد. این غذا حاوی اسیدهای چرب ضروری، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و سایر عناصر سالم است.  این ترکیب آن را به غذایی سالم تبدیل می‌کند. علاوه بر اینکه سرشار از انرژی است. حلیم‌های حاوی میوه‌های خشک، دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فراوانی نیز هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان ضد پیری عمل می‌کنند و افرادی که از آنها استفاده کرده‌اند، ظاهری جوان و پر انرژی دارند. گوشت موجود در حلیم باعث می‌شود پروتئین آن زیاد شود و از این طریق فواید سلامتی این غذا را اضافه می‌کند. متخصصان تغذیه نیز حلیم را به عنوان یک غذای سالم توصیه می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

خواص تخم کتان؛ از لاغری شکم تا کاهش التهابات

 

 

 حلیم با مواد ارگانیک

حلیم ارگانیک یکی از انواع متنوع این غذا است که با ترکیباتی مانند سبزیجات ارگانیک، میوه‌های خشک، گوشت ارگانیک، پیاز و ادویه‌ها تهیه می‌شود. این حلیم کاملاً عاری از هر نوع مواد شیمیایی است.

 

 

حلیم گیاهخواری

از مغز بادام، آجیل، بادام‌زمینی، مغز سویا، فلفل سبز، کشک، شیر، گشنیز، رب، سیر و سایر مواد گیاهی تهیه می‌شود و بسیار هم خوشمزه است. به طور عمده از میوه‌های خشک و ادویه‌های هندی تشکیل شده است. حلیم گیاهخواری ضمناً کم کالری هم هست.

 

بیشتر بخوانید:

خواص درمانی پسته در پیشگیری از بیماری ها

برچسب ها: گوشت، گندم، حلیم، خواص حلیم تعداد بازديد: 438 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز