Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 07:41

18
اردیبهشت
علت گرفتگی عضله

علت گرفتگی عضله

خانمی 41 ساله هستم كه بیشتر مواقع گرفتگی عضله پیدا می‌كنم. چه در خواب و چه در بیداری علت چه می‌تواند باشد؟ 

پاسخ ارائه شده توسط: دكتر نگار بهروز

 

علت گرفتگی عضلانی خصوصاً‌ در زمان خواب ناشناخته است به نظر می‌رسد كه تكرار این حالت با افزایش سن بیشتر می‌شود. ارزیابی افرادی كه دچار این مشكل هستند معمولا بررسی سطح قندخون، الكترولیت‌ها و مواد معدنی (مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و كلسیم) است.

البته معمولا در بررسی آزمایشگاهی به ندرت می‌توان به جواب قابل قبولی دست یافت بعضی از مطالعات گرفتگی عضلانی را با بیماری‌های مانند دیابت، صافی كف پا، نشستن‌های طولانی مدت، از دست دادن آب و نمك بدن، (مثلا در طی ورزش یا اسهال و استفراغ) مرتبط دانسته داروهایی كه باعث تغییر الكترولیت‌ها می‌شود مانند داروهای مدر كه در كنترل فشارخون داده می‌شود نیز ممكن است در این حال موثر باشد.

درمان مشخصی برای این نوع گرفتگی‌ها وجود ندارد، ولی انجام ورزش‌های منظم بدنی، استفاده از مایعات‌ كافی قبل و بعد از ورزش، پوشیدن كفش‌های طبی در كسانی كه كف پای صاف دارند و گرم نگه داشتن ماهیچه‌ها می‌تواند كمك كننده باشد با وجود آنكه داروها نقش ثابت شده‌ای در درمان گرفتگی عضلانی ندارد ولی به نظر می‌رسد بیماران پس از استفاده از داروهای حاوی كلسیم و منیزیم بهتر می‌شوند.

بنابراین بهتر است شما یك ورزش سبك را شروع كنید. حجم مایعات مصرفی را زیاد كنید. سعی كنید عضلات پای خود را با پوشیدن لباس گرم یا ماساژ دادن گرم كنید و در صورت داشتن كمبود از املاح مناسب استفاده كنید.

تعداد بازديد: 698 تعداد نظرات: 0

شما هم می توانید سوالات خود را با کارشناسان ما مطرح کنید.

فیلم روز
تصویر روز