Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 17:24

4
اردیبهشت
خونریزی‌های رحمی (2)

خونریزی‌های رحمی (2)

علت‌های خونریزی‌های بعد از یائسگی عبارتند از: خونریزی به دلیل مصرف هورمون جانشینی در این دوران، خونریزی ناشی از کمبود هورمون استروژن وخونریزی به دلیل افزایش مخاط رحم (پولیپ رحم).

 

گاهی چاقی و پر مویی به همراه اختلال تخمک‌گذاری و خونریزی غیرطبیعی است که به دلیل اختلال عملکرد تخمدان‌ها و سندرم پلی کیستیک تخمدانی بررسی می‌شود و بررسی هورمونی و سونوگرافی از تخمدان‌ها آن را مشخص می‌کند.

در بعضی مواقع در این گروه سنی علت خونریزی غیرطبیعی بروز عوارض و مشکلاتی به همراه حاملگی‌هایی است که ممکن است بیمار از آن آگاه نباشد مثلا سقط، حاملگی خارج رحمی و سایر حاملگی‌های غیر طبیعی ممکن است به همراه خونریزی غیر طبیعی رحمی باشد که از این نظر بیمار و پزشک باید توجه کنند. علت‌های دیگر خونریزی‌های غیر طبیعی در دوران و سنین باروری خونریزی به دلیل مصرف هورمون‌ها است.

مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری

مثلا مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری که ترکیبات هورمونی دارند در 30 درصد موارد با بروز خونریزی‌های غیرطبیعی در اولین سیکل مصرف دارو همراه است که معمولا در بروشور قرص‌ها ذکر می‌شود.

گاهی ممکن است خونریزی به دلیل فراموش کردن یا قطع قرص به دلیل عدم تحمل آن باشد که باید خانم‌های مصرف کننده این قرص‌ها به آن توجه کنند؛ علاوه بر این بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونال مثل آمپول‌های تزریقی سه ماه یکبار یا استفاده از کپسول‌های زیر پوستی هورمونی برای پیشگیری از بارداری ممکن است با خونریزی‌های غیر طبیعی رحمی همراه باشند.

اختلالات انعقادی اگر چه بیشتر باعث خونریزی‌های غیر طبیعی در سنین بلوغ می‌شوند ولی به هر حال در این گروه سنی ممکن است در بعضی مواقع علت خونریزی باشند که البته نادر است. بعضی از عفونت‌های مقاربتی با التهاب دهانه رحم ممکن است باعث خونریزی بعد از مقاربت یا خونریزی‌های نامنظم بشوند.

بالاخره اختلالات ساختمان رحم به دلیل میوم یا فیبروم رحمی علت دیگر خونریزی‌های غیر طبیعی است که معمولا در این موارد خونریزی به صورت پریود شدید با فواصل نزدیک به هم است. اگر چه در 50 درصد خانم‌های بالاتر از 35 سال فیبروم رحمی وجود دارد ولی معمولا بدون علامت هستند و نیازی هم به درمان نیست؛ ولی اگر باعث خونریزی‌های غیر طبیعی شود به درمان نیاز دارد.

خونریزی‌های سنین قبل از یائسگی (50-40 سال)

قبل از یائسگی مثل دوران بلوغ شیوع دوره‌های بدون تخمک‌گذاری بیشتر است و چگونگی خونریزی در این دوران به صورت خونریزی‌های با فواصل کم و شدت کمتر است که با علائم کمبود هورمون استروژن تخمدان نظیر گر گرفتگی، خشکی مخاط واژن و اختلالات خلق وخو همراه است.

معاینات لگنی و آزمایشات هورمونی به تشخیص کمک می‌نماید؛ اما علت‌های ساختمانی خونریزی غیر طبیعی رحمی مثل فیبروم و بزرگی یکنواخت رحمی علت دیگر خونریزی‌های غیر طبیعی را در این دوران تشکیل می‌دهد که با انجام سونوگرافی می‌توان به آن پی برد و با تأیید تشخیص اقدام به درمان جراحی کرد.

20 درصد موارد سرطان رحم در این گروه سنی دیده می‌شود ؛ به این دلیل هر نوع خونریزی غیر طبیعی در این گروه سنی به بررسی آسیب شناسی مخاط رحم به صورت نمونه‌برداری سرپایی از رحم یا کورتاژ تشخیصی در بیمارستان نیاز دارد.

سرطان دهانه رحم

بالاخره سرطان علت نادری از خونریزی‌های غیر طبیعی رحمی در خانم‌ها در سنین باروری است؛ به طوری‌که سرطان دهانه رحم در مرحله پیشرفته باعث خونریزی‌های غیرطبیعی می‌شود که خوشبختانه امروزه با انجام تست پاپ اسمیر سالیانه قبل از بروز این مرحله سرطان دهانه رحم تشخیص داده و درمان می‌شود.

سرطان جسم رحم 5 درصد موارد در سنین قبل از 40 سال بروز می‌کند؛ ولی به هر حال در مواردی که حالت‌های غیر طبیعی در معاینه و سونوگرافی وجود ندارد که خونریزی غیر طبیعی رحمی را توجیه کند و به خصوص در مواردی که با سه ماه درمان هورمونی خونریزی غیر طبیعی رحمی کنترل نمی‌شود و بیمار بالای سن 35 سال است انجام یک نمونه‌برداری( بیوبسی) سرپایی در کلینیک از رحم یا کورتاژ تشخیصی برای رد سرطان یا موارد پیش سرطانی رحم توصیه می‌شود.

خونریزی‌های بعد از یائسگی

خونریزی‌های بعد از یائسگی به خونریزی‌های غیر طبیعی که یک سال بعد از توقف عادت ماهیانه(پریود) ایجاد شود می‌گویند. هر گونه خونریزی غیرطبیعی در این گروه سنی غیرطبیعی محسوب می‌شود. اگر چه حدود 20 درصد خونریزی‌های این دوران به دلیل بدخیمی دستگاه تناسلی است بیمار از این نظر باید بررسی شود.

 سایر علت‌های خونریزی‌های بعد از یائسگی عبارتند از: خونریزی به دلیل مصرف هورمون جانشینی در این دوران، خونریزی ناشی از کمبود هورمون استروژن وخونریزی به دلیل افزایش مخاط رحم (پولیپ رحم).

75 درصد سرطان‌های رحمی در سنین بعد از یائسگی بروز می‌کنند و از این رو در تمام موارد، خونریزی‌های بعد از یائسگی به بررسی بافت شناسی مخاط رحمی با انجام نمونه‌برداری رحمی به صورت کورتاژ تشخیصی نیاز دارد تا بر حسب تشخیص بیماری درمان انجام شود.      

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خونریزی‌های غیـرطبیعی رحمی- ابنجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پیشگیری از بارداری، سرطان دهانه رحم، اختلال تخمک‌گذاری، سندرم پلی کیستیک، سونوگرافی از تخمدان‌ها، خونریزی‌های قبل یائسگی تعداد بازديد: 3221 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز