Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:56

2
اردیبهشت
آكرومگالی در زنان (1)

آكرومگالی در زنان (1)

تشخیص‌های متعددی برای ضایعات توده‌ای شكل هیپوفیز وجود دارد، مانند نئوپلاسم‌ها، كیست‌ها، هایپر پلازی، التهاب هیپوفیز، آدنوموها، كیست‌های خوش‌خیم Rathke`s cleft كه معمولا رشد پیشرونده‌ای ندارند.

 تحریریه پزشك امروز

 

 

 

علایم

در بررسی‌های انجام‌شده در این بخش مشخص شد بیمار از اختلالات بینایی، درد مزمن و احساس خشكی در مفاصل و خواب‌رفتگی و گزگز دست‌ها، افزایش تعداد موهای زبر و سیاه در صورت، سیاه شدن نواحی پشت گردن، آرنج و ناحیه تناسلی در طول 13 سال گذشته رنج می‌برده است. در این مدت حدود 1/ 18 كیلوگرم افزایش وزن داشته و از خروپف، احساس خستگی و خواب‌آلودگی در طی روز و آپنه انسدادی خواب شاكی بوده است.

احساس می‌كند سایز كفشش یك شماره زیاد شده و حلقه‌اش برایش كوچك شده و دماغش بزرگ‌تر شده است. درد شكمی، تهوع واستفراغ، اسهال، سرگیجه، درد قفسه سینه و علایم تنفسی، ادم محیطی، پلی‌اوری و افزایش احساس تشنگی یا گرسنگی ندارد. CT انجام می‌شود و وجود ضایعه‌ای در زین تركی را نشان می‌دهد.

یازده روز بعد  MRI بدون كنتراست وجود ضایعه‌ای با ابعاد 2.8×2.4×2.4 میلی‌متر كه از نظر قدرت سیگنال مشابه پارانشیم مغز بوده را روی T1-weighted و T2-weighted تایید می‌كند كه به سمت ناحیه بالای زین تركی گسترده شده، كیاسمای بینایی را تحت تماس فشاری قرار داده و احتمال تهاجم به سینوس غاری را داراست. البته هیچ شواهدی دال بر وجود خونریزی در داخل تومور دیده نشد.

استخوان فوقانی جمجمه به طور منتشری متراكم و ضخیم شده است. نتایج آزمایشگاهی در روز 30 سیكل قاعدگی شامل تیروتروپین نرمال اما میزان تیروكسین كاهش یافته بود، FSH، LH واسترادیول پایین، پرولاكتین اندكی افزایش داشت، و كورتیزول نرمال بود اما میزانIGF-1 و هورمون رشد افزایش چشمگیری داشت.

این شواهد بیانگر این مطلبند كه این ضایعه برای یك زمان طولانی و حتی در زمان بارداری وجود داشته است. وجود فاكتور رشد شبه انسولینی و عدم موفقیت تست تحمل گلوكز در سركوب ترشح هورمون رشد هیپوفیزی، متراكم و ضخیم شدن جمجمه و برجسته شدن سینوس‌های پیشانی ما را به سمت تشخیص آكرومگالی می‌برد.

هورمون رشد وIGF-1 روی بافت‌های بسیاری تاثیر می‌گذارند. ویژگی‌هایی نظیر كم‌كاری گنادها، تغییرات اسكلتی، جمجمه ضخیم شده و متراكم، آكنه، سردرد، عدم تحمل گلوكز، آپنه حین خواب و آرترالزی را به وجود می‌آورند.

آمنوره و بی‌نظمی‌های قاعدگی در این بیمار می‌تواند به خاطر قطع ترشح FSH وLH ناشی از فشار تومور یا مقدار زیاد هورمون رشد تخمدان‌ها را به سمت پلی‌كیستیك شدن سوق دهد و همچنین به واسطه افزایش هورمون رشد نسبت به انسولین مقاومت ایجاد شود كه می‌تواند ناشی از تاثیر مستقیم سلولی یا متابولیسم اسیدهای چرب آزاد باشد.

این بیمار به احتمال زیاد در حالی كه آكرومگالی فعال داشته، باردار شده كه این امر منجر به ایجاد دیابت بارداری و پایداری عدم تحمل گلوكز بعد از زایمان شده است. درمان قطعی جراحی است. بنابراین این بیمار برای جراحی فرستاده شد.

تشخیص‌های احتمالی

تشخیص‌های متعددی برای ضایعات توده‌ای شكل هیپوفیز وجود دارد، مانند نئوپلاسم‌ها، كیست‌ها، هایپر پلازی، التهاب هیپوفیز، آدنوموها، كیست‌های خوش‌خیم Rathke`s cleft كه معمولا رشد پیشرونده‌ای ندارند، Craniopharyngioma كه توده‌های خوش‌خیم رشدیافته در ناحیه فوقانی زین تركی هستند كه به سمت پایین گسترش می‌یابند و حاوی كیست‌هایی درون خود هستند كه معمولا كلسیفیه می‌شوند و در سنین 60-50 سالگی دیده می‌شوند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آكرومگالی در زنان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آمنوره، اختلالات بینایی، علایم آکرومگالی، پلی‌اوری، كیاسمای بینایی، سینوس غاری، تیروكسین، پرولاكتین، آكرومگالی چیست تعداد بازديد: 3113 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز