Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 07:51

17
تیر
تغییراتی که با حاملگی‌ می آیند

تغییراتی که با حاملگی‌ می آیند

در حاملگی تغییراتی در پوست، مو و ناخن اتفاق می‌افتد که ممکن است باعث نگرانی خانم‌های باردار شود، ولی خیلی از این تغییرات می‌توانند فیزیولوژیک باشند.

دکتر مریم کاشانیان؛ متخصص زنان و زایمان، مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

قسمت دوم

در حاملگی به دلیل هورمون‌هایی که ترشح می‌شوند و تغییرات فیزیولوژیک گسترده، تغییراتی در پوست، مو و ناخن اتفاق می‌افتد که ممکن است باعث نگرانی خانم‌های باردار شود، ولی توجه به این نکته که خیلی از این تغییرات می‌توانند فیزیولوژیک باشند، ممکن است این نگرانی‌ها را کاهش دهد.

خارش‌ پوست

یک مساله که ممکن است در پوست خانم‌های حامله اتفاق بیفتد، خارش پوستی می‌باشد که ممکن است فیزیولوژیک باشد.

گاهی اوقات هم ممکن است مربوط به فعال شدن و تشدید مسائل زمینه‌ای فرد باشد و یا به مشکلات پوستی مربوط باشند که همزمان با حاملگی اتفاق می‌افتد.

معمولاً در 20 درصد خانم‌ها، خارش پوست بدون اینکه زمینه پاتولوژیک داشته باشد اتفاق می‌افتد که معمولاً در اطراف مقعد، سر، دستگاه تناسلی و پوست شکم و در سه ماهه سوم بیشتر است.

خانم‌هایی که تمام بدن‌شان خارش داشته باشد از نظر کلستاز یا مسائل مربوط به کیسه صفرا باید بررسی شوند.

تنها مشکل پوستی که مربوط به خود حاملگی است (بدون تغییرات پوستی اولیه) همین مساله است و خارش در سرتاسر بدن ممکن است به وقوع بپیوندد و بعد از زایمان معمولاً برطرف می‌شود.

تاتو کردن در طی حاملگی

یکی از سوالاتی که خیلی از خانم‌ها می‌پرسند این است که آیا می‌توانند از تاتو در دوران حاملگی استفاده کنند یا نه.

تا به حال هیچ شاهدی به دست نیامده که با خود تاتو در طی حاملگی یا انجام تاتو در فردی که نمی‌دانسته باردار است عارضه خاصی از نظر جنینی ایجاد شده باشد، ولی در واقع چون موادی که برای تاتو استفاده می‌شود، داخل بدن قرار می‌گیرد و ممکن است واکنش‌هایی را برانگیزد، به همین علت استفاده از آنها در طی حاملگی نباید صورت بگیرد.

مهم‌ترین مساله در انجام تاتو، ایجاد عفونت است که ممکن است اتفاق بیفتد.

بنابراین خانم‌ها در طی حاملگی باید از تاتو کردن اجتناب کنند، ولی در صورتی که تاتوی قبلی داشته باشند، معمولاً حاملگی روی آن تاثیری نمی‌گذارد و اقدام خاصی احتیاج ندارد.

پرخون شدن لثه‌ها،‌ بینی و سینوس‌ها

تغییر دیگری که در قسمت‌های مخاطی بدن خانم‌های حامله اتفاق می‌افتد،‌ پرخون شدن و رشد بیشتر لثه‌ها می‌باشد که گاهی اوقات ممکن است حتی با مسواک زدن کاملاً به خون بیفتند و در صورتی که علت پاتولوژیک برای آن وجود نداشته باشد، به خاطر تغییرات فیزیولوژیکی است که در حاملگی اتفاق می‌افتد. پرخونی می‌تواند در مخاط بینی و سینوس‌ها هم اتفاق بیفتد و باعث احساس گرفتگی بینی در خانم شود که گاهی اوقات اذیت‌کننده است و به خاطر اثرات هورمونی در حاملگی به وقوع می‌پیوندد.

تغییرات موها در حاملگی

حاملگی می‌تواند هم باعث افزایش و هم کاهش موها در قسمت‌های مختلف بدن شود. در صورتی که خانم، موهای هورمونی (موهای ضخیم و سیاه) در سطح بدن خود (روی صورت، اطراف پستان، پشت یا ناحیه تناسلی) داشته باشد، به خاطر هورمون‌های مردانه‌ای که در طی حاملگی از تخمدان و جفت ترشح می‌شوند، ممکن است تشدید شوند و افزایش داشته باشند.

تا 6 ماه بعد از زایمان کم‌کم فروکش می‌کنند و از بین می‌روند. از طرف دیگر، ریزش موی سر در طی حاملگی شایع می‌باشد و حتی ممکن است موی سر کاملاً از بین برود.

به این دلیل که زمان رویش و ریزش مو در طی حاملگی به خاطر تاثیرات هورمونی که وجود دارد هم زمان می‌شود.

بنابراین فرد ممکن است به یکباره احساس کند که موهای سرش به شدت می‌ریزد. بعد از حاملگی این مشکل برطرف می‌شود. این ماجرا در زمان شیردهی هم هست، ولی معمولاً بعد از آن برطرف می‌شود و موهای از دست رفته،‌ دوباره رشد می‌کنند.

تغییرات ناخن‌ها در حاملگی

ناخن‌ها در طی حاملگی معمولاً رشد سریع‌تری دارند، ولی در عین حال می‌توانند کمی نرم‌تر و نازک‌تر شوند.

همچنین ممکن است شیارهایی بر روی آنها ایجاد شود که مشکل‌ساز نیستند. همین‌طور ممکن است خطوط پر رنگ در سطح بستر ناخن ایجاد شود که مشکلی ندارد و از تغییرات دوران حاملگی به حساب می‌آید.

 

برچسب ها: تغییرات حاملگی، تغییرات بارداری، خارش‌ پوست در بارداری، تاتو کردن در بارداری، پرخون شدن لثه ها در بارداری، تغییرات موها در حاملگی، تغییرات ناخن ها در حاملگی تعداد بازديد: 611 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز