Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:54

11
دی
آیا رنگ کردن مو در بارداری خطرناک است؟

آیا رنگ کردن مو در بارداری خطرناک است؟

این روزها بسیاری از خانم‌ها به‌طور مداوم از رنگ مو استفاده می‌کنند و به‌همین خاطر وقتی باردار می‌شوند، یکی از دغدغه‌هایشان این است که آیا در دوران بارداری نیز می‌توانند از رنگ مو استفاده کنند یا خیر؟

می‌دانیم که اغلب رنگ‌ موها حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و می‌توانند جنین را در معرض مواد سمی قرار دهند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا درباره‌ی شرایط رنگ کردن مو در بارداری را بیشتر بدانید.

تقریبا هر کاری که در دوران بارداری انجام می‌دهید یا هر غذایی که می‌خورید، می‌تواند تا حدودی روی جنین تأثیر بگذارد. برای مثال، قرارگیری در معرض سطوح بالای سرب در دوران بارداری با خطراتی مانند زایمان زودرس، کمبود وزن نوزاد هنگام تولد و سقط جنین همراه خواهد بود؛ همچنین اگر حین بارداری در مصرف ماهی‌های حاوی سطوح بالای جیوه‌ احتیاط نکنید، ممکن است که در سیستم عصبی فرزندتان اختلالاتی ایجاد شود. پرهیز از این‌قبیل مواد سمی در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما آیا رنگ موها نیز در همین دسته قرار دارند؟

استفاده از رنگ‌ مو در دوران بارداری ممانعتی ندارد، البته تحت شرایطی خاص و با رعایت جوانب احتیاط. وقتی رنگ مو می‌گذارید، فقط مقدار اندکی از مواد شیمایی موجود در رنگ از راه پوست سر جذب خواهد شد. این مقدار اندک احتمال می‌رود که برای سلامت جنین ضرری نداشته باشد، اما احتیاط شرط عقل است. پس اگر به استفاده از رنگ مو در دوران بارداری اصرار دارید، حداقل جوانب احتیاط را رعایت کنید.

۱. تا سه ماهه‌ی دوم بارداری صبر کنید

رشد مو در دوران بارداری کمی سریع‌تر است و به‌همین دلیل احتمالا به‌دفعات بیشتری برای رنگ‌کردن ریشه‌ها نیاز خواهید داشت. برخی کارشناسان معتقدند برای اینکه از ضررهای احتمالی رنگ مو در دوران بارداری بکاهید، بهتر است که از رنگ‌کردن موها در ۱۲ هفته‌ی اول بارداری خودداری کنید و تا سه ماهه‌ی دوم منتظر بمانید؛ زیرا سرعت رشد و تکامل جنین در سه ماهه‌ی اول بالاست و باید در این مدت بسیار مراقب بود.

۲. از روش‌های جایگزین استفاده کنید

اگر نگران ضررهای احتمالی رنگ‌های شیمیایی روی سلامت جنین‌تان هستید و می‌خواهید که علی‌رغم رنگ‌کردن موها کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید، شاید بهتر باشد که کل موهایتان را رنگ نکنید و برای اینکه رنگ مو مستقیما با پوست سرتان تماس نداشته باشد، به گزینه‌های ملایم‌تر دیگری مانند هایلایت فکر کنید.

۳. از رنگ موهای مطمئن استفاده کنید

درست است که رنگ موهای دائمی نتیجه‌ی بهتری روی مو دارند، اما در دوران بارداری بهتر است که از رنگ موهای نیمه‌دائمی، فاقد آمونیاک و سفیدکننده استفاده کنید. رنگ‌ موهای نیمه‌دائمی ماندگاری بالایی ندارند، اما حداقل با استفاده از این رنگ موها به‌میزان کمتری در معرض مواد شیمیایی و سمی قرار خواهید گرفت و می‌توانید خاطرجمعی بیشتری داشته باشید. ازجمله سایر گزینه‌های مطمئن‌تر، می‌توان به رنگ کردن موها با مواد طبیعی و حنا اشاره کرد.

سایر نکات احتیاطی

همان‌طور که گفتیم، استفاده از رنگ‌ موهای مطمئن یکی از راه‌های کاهش مواجهه‌ی جنین با مواد شیمیایی موجود در رنگ‌هاست. اما حتی درصورت استفاده از رنگ موهای مطمئن باید حین رنگ‌کردن موها نیز با احتیاط عمل کنید.

رنگ مو می‌تواند بخارهای سمی تولید کند. پس خیلی مهم است که موهایتان را در مکانی رنگ کنید که دارای تهویه‌ی مناسبی باشد. می‌توانید لای پنجره را باز بگذارید تا بخارات سمی کمتری نفس بکشید. همچنین لازم است که حین رنگ‌کردن موها از دستکش استفاده کنید تا پوست دست‌تان با مواد شیمیایی تماس مستقیم نداشته باشد. نکته‌ی دیگری که باید رعایت کنید این است که دستورالعمل روی جعبه‌ را بادقت بخوانید و رنگ را طولانی‌تر از مدت توصیه‌شده روی سرتان نگه ندارید. وقتی هم که موهایتان رنگ گرفتند، پوست سر و دور پیشانی‌تان را خوب بشویید تا هیچ اثری از رنگ روی پوست‌تان باقی نماند.

 اما اگر شغل‌تان آرایشگری است و باردار هم هستید، باید دوصد چندان احتیاط کنید، زیرا مواجهه‌ی کنترل‌نشده با مواد شیمیاییِ مورد استفاده در آرایشگاه‌ها خصوصا رنگ مو باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود. بنابراین اقدامات احتیاطی زیر را فراموش نکنید:

*حین کار دستکش بپوشید و دستکش‌تان را مرتب عوض کنید؛

*در اطراف وسایل کارتان غذا نخورید؛

*وقتی با مواد شیمیایی کار می‌کنید، ماسک بزنید؛

*لکه‌های رنگ مو را از روی پوست‌تان خوب بشویید.

خلاصه اینکه استفاده از رنگ مو در دوران بارداری حتما باید با احتیاط کامل همراه باشد. هر رنگی را که انتخاب می‌کنید، بهتر است فورا روی همه‌ی سرتان نگذارید، بلکه ابتدا مقداری از رنگ را روی قسمت کوچکی از موهایتان امتحان کنید تا ببینید که آیا همان رنگ دلخواه‌تان هست یا نه؛ زیرا تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است روی رنگ‌پذیری موها تأثیر بگذارند.

 

بیشتر بخوانید:

پاسخ به مهم ترین سوالات در مورد جلوگیری از بارداری

بازگشت بارداری بعد از پیشگیری

خوراكي هايي كه منجر به سقط جنين ميشوند

علت لگد زدن جنین چیست؟

برچسب ها: رنگ کردن مو، رنگ کردن مو در بارداری، زندگی آنلاین، خطرات رنگ کردن مو در بارداری، آیا می توان در بارداری موها را رنگ کرد، ماه چندم بارداری می توان موها را رنگ کرد تعداد بازديد: 688 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز